stang en trens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankythebest

stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:05

heej ik krijg een paard en een heel goed paard en nog jong ook en wat ik wou vragen is kan ik een stang en trens hoofdstel kopen en dan die 2e teugel er af halen en als stang en trens nodig is die 2e teugel en bit enz er op zetten?
dus mijn vraag kan ik met stangen trens rijden maar dan zonder die 2e bit en teugel enz.
xx samantha

RUBYWHITE

Re: stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:07

Een compleet s&t hoofdstel incl bitten is hardstikke duur Bloos Kijk dan naar een knap trenshoofdstel met hogeneusriem als het je om de neusriem te doen is. Bij een jong paard heb je voorlopig echt geen s&t nodig Knipoog

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:08

uhm dan wil je dus een hoofdstel maar je kan net zo goed een trens hoofdstel gebruiken. ik zou lekker een trens hoofdstel kopen en als jullie er aan toe zijn een stang en trens hoofdstel kopen. misschien slimmer. maar als je het perse wil moet het kunnn je hebt allen een extra los zwiepend riempje aan het hoofd van t paard.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:11

ok profiel gekeken, je rijdt pas 4jaar. al zou je een zz zwaar paard krijgen, dan zou ik toch nog en trenshoofdstel in doen. bedoel je paard kan het allemaal misschien maar als je 4jaar manege ervaring hebt kan jij het niet denk ik. gewoon lekker bij de basis beginnen. doe ik nar 13jaar rijden (met alleen manege ervaring bijna) nu met mn eigen paardje ook.

ankythebest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:56

ik rij al 5 jaar ik ben al lang niet op bokt geweest maar ik heb 1 jaar op een manege gereden en ik rij nu al 4 jaar 2 dagen in de week op een l pony en ik rij al 1 jaar op een m paard en ik heb heel veel ervaring en meisje dat al 8 jaar rijd heb zelf dingen van mij geleert dus wat wil je zeggen?

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:12

sorry bedoelde het niet aanvallend. maar dan denk ik toch dat je beter eerst een trens hoofdstl kan kopen. begin bij de basis das voor jou en je pard (als nieuwe combinatie) veel belangrijker dan gelijk een hele trukendoos open te trekken met moeilijke dingen. en voor de basis heb je voorlopig geen stang en trens hoofdstel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:13

TAO --> HAR.

ankythebest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 19:14

nee maar ik bedoel het alleen dat je wel geld kan besparen door een stank en trens hoofdstel te kopen en dan die 2e teugel en bit enz er af halen toto je die nodig heb.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:16

lieve schat als je eenpaard kan betalen en je krijgt een heel goed paard zoals je zei. dus duur neem ik aan. dan kan je echt wel een hoofdstel van 50euro permiteren. hoeft niet van kieffer hoor global maakt ook mooie hoofdstellen.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:23

Ik zou het niet doen.
Het lijkt me hoogst irritant voor het paard om steeds vanaf het kopstuk een loshangend riempje aan beide kanten te hebben hangen (waar het 2e paar bakstukken aanmoet) tenimnste ik dacht dat dat zo zat.
Hoe bedoel je geld besparen? Bij de divoza heb je al een mooi trenshoofdstel voor 20 euro. Niet van wereldkwaliteit maar wel degelijk en zoveel kost het niet.

Succes met je keuze.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:50

Dan koop je toch lekker een trenshoofdstelletje jo... Knipoog Stang en trens hoofdstel is best duur. Voorlopig heb je stang en trens toch nog niet nodig met een jong dier...

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:04

dalijk heb je een stang en trens hoofdstel en berijk je nooit de z met je paard. dus dan heb j nooit wat aan je vreselijk dure hoofdstel gehad. das zonde.

ankythebest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 20:15

okej iedereen bedankt maar even voor de duidelijk heid ik koop het paard niet ze is van me nicht nu en ze gaat der inrijden over een half jaar en daarna krijg ik der en gaan we de koste delen dus ze is van mij alleen dan voor heel weinig per maand ik moet wel dr spullen kopen maar zij betaald van de stalling enz de helfd van het geld.
en ik ga een trens hoofdstel kopen en pas als ik m ben (niet dat ik dat snel gaa worden maja:P) een stang en trens hoofd stel ga kopen.
bedankt voor jullie reacties.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:40

Je bedoeld dat je met een hoge neusriem wil rijden?? Koop dan gewoon een losse neusriem ofzo...

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:54

Je kan ook een trends hoofsdstel kopen en er later als je zover bent zn los bakstuk en teugels bij kopen en de sperriem er afhalen ben je ook klaar..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 00:02

voorlopig moet je paard eerst zadelmak gemaakt worden.....
op een trenshoofdstel neem ik aan...

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 07:02

Nooit geld besparen op de verkeerde investeringen, dat is bij voorbaat al weg gegooid geld Bloos

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:23

mariska1989 schreef:
Het lijkt me hoogst irritant voor het paard om steeds vanaf het kopstuk een loshangend riempje aan beide kanten te hebben hangen (waar het 2e paar bakstukken aanmoet) tenimnste ik dacht dat dat zo zat.

Dat klopt dus niet. Bij de meeste S&T hoofdstellen zit er gewoon een bakstuk/kopstuk riem die helemaal bovenlangs gaat. Als je die eruit haalt heb je dus geen losse riempjes.

Ik gebruik voor Joep ook een S&T hoofdstel als trenshoofdstel. Ik vond dat hoofdstel veel mooier en in prijs maakte het niet zo veel uit.

Maar zeker voor het zadelmakmaken van een jong paard kan je beter geen hoge neusriem gebruiken. Kies liever een lage neusriem. Daarmee kan je het bit nog een beetje stiller in de mond leggen en met longeren kan je de lijn ook door de neusriem doen zodat je niet alleen aan het bit trekt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:07

Inderdaad. Snap echt niet wat je met een S&T hoofdstel moet als je paard zelf nog niet is ingereden. Koop een leuk trens hoofdstel. Ook al heb je een M paard gereden dan heb je nog niet de ervaring om met S&T te rijden. Ik heb gelest op een GP paard maar ik kan niet zeggen dat ik nu de ervaring heb om bij mijn eigen paard maar een S&T hoofdstel in te hangen. Koop een mooi trens hoofdstel en dan kun je jaaaaren verder voor je een ST nodig hebt

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:55

Starbreeze schreef:
Je bedoeld dat je met een hoge neusriem wil rijden?? Koop dan gewoon een losse neusriem ofzo...

Ik denk dat ze eerst met een trenshoofdstel wil rijden en al (ver) vooruit denkt. Wanneer ze het Z bereikt gewoon haar stang moet bijhangen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:36

Ja oftewel het enige verschil is een hoge neusriem, man dat hoofdstel is dan al versleten tegen de tijd dat je Z mag starten Knipoog Haha!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:50

Jodievanmij schreef:
Je kan ook een trends hoofsdstel kopen en er later als je zover bent zn los bakstuk en teugels bij kopen en de sperriem er afhalen ben je ook klaar..

Dit mag niet, dan zit er nog een lusje aan je neusriem Knipoog !

Tuurlijk kun jij een S&T hoofdstel halen, de extra bakstukken eraf halen en er een trensje in hangen. Je hebt dan een mooi hoofdstel met hoge neusriem, kan prima Ja. Bij een jong paard is het echter fijn om ook een sperriempje eraan te hebben, voor de stabiliteit van het bit. Je kunt beter een mooi trenshoofdstel kopen en tegen de tijd dat het Z in zicht komt en je écht aan S&T kunt gaan denken kun je alsnog een hoofdstel en de bitten aanschaffen.

Daarnaast is het ook handig om vooruit te denken, maar denk eraan, 1 hoofdstel is maar onhandig hoor Vork ! Ik start nu Z en ik rijdt nog bijna altijd met het trenshoofdstel, het is erg vervelend als je dan elke keer je bitten moet wisselen/veranderen omdat je een keer wel of niet met S&T wilt rijden Knipoog

Mijn tip, koop nu een hoofdstel dat je mooi vind (al dan niet S&T met hoge neusriem) en tegen de tijd dat je Z bent koop je er een S&Thoofdstel met bitten bij.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:47

Je loopt wel een beetje hard van stapel. Begin bij het begin; een trens hoofdstel Lachen

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:57

als je geen ervaring hebt met s&t hebt dan zou ik zowiezo niet ermee gaan rijden..

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 00:02

ankythebest schreef:
nee maar ik bedoel het alleen dat je wel geld kan besparen door een stank en trens hoofdstel te kopen en dan die 2e teugel en bit enz er af halen toto je die nodig heb.

Haha! Haha! Haha!