2e hands merk kost misschien net wat meer, maar dan koop je ook wat duurzaams. Je kán goede zadels treffen bij zadelmarkt, maar je hebt ook een (groot!) risico op een flop waardoor je goedkoop=duurkoop krijgt.
De algemene conclusie is: prutzadels. En dat is ook mijn eigen mening. Ik heb ook weleens zadelmarkt-zadels in mijn handen gehad, en het was helemaal niks. Het leer bijvoorbeeld is erg slecht, het is namelijk geperst leer. Geperst leer wordt gemaakt van het afval wat overblijft na het maken van goed leer, dit wordt weer samengeperst en dan heb je weer 'leer'. De zadels zitten behoorlijk knullig in elkaar, ze worden namelijk echt niet door geschoolde mensen gemaakt, maar in massaproduktie. Hun claim dat hun zadels handgemaakt zijn is waar, maar belachelijk. Ieder zadel wordt namelijk handgemaakt, ik heb nog nooit een machine gezien waar complete zadels uitkomen Deze zadels worden zo goedkoop mogelijk gemaakt, dus door onkundige mensen. Iemand die ervoor opgeleid is en kennis heeft is namelijk behoorlijk duur aan arbeidskosten, en in een goed zadel zitten heel wat uren werk. Ook het materiaal voor een goed zadel is duur. Zadels voor deze prijs kunnen dus al niet goed zijn, en dat is naar mijn mening bewezen door wat ik heb gezien. Scheve zadels, slechte vulling, slecht afgewerkt, etc.
Voor die prijs, of ietsje meer kun je echt wel een goed 2e hands zadel kopen van een A-merk, wat wél goed in elkaar zit. Zo heb ik bijvoorbeeld al eens een ouder Daaleman dressuurzadel en een county competitor gekocht, beide voor zo'n €300,-, en die zadels waren aanmerkelijk beter dan wat zadelmarkt te bieden heeft.....
Zoals je kunt zien, zijn er al aardig wat topics waar je informatie over zadelmarkt kunt vinden. Ook in FAQ van Harnachement stonden al een paar links naar topics vermeld, vandaar een slotje .