wintec zadels <-> thorowgoodzadels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

wintec zadels <-> thorowgoodzadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 12:10

Ik kan me niet echt vinden in de FAQ over wintec zadels dus hier maar mijn specifieke vraag.

Wie kan de voor en nadelen van een wintec tegenover een thorowgood zetten?
Ook de voor en nadelen van wintec zadels onderling hoor ik graag. Het gaat dan om de veelzijdigheidszadels. Wat maakt bijv. de wintec 250 anders dan de 500 of de 2000? Is het suede zitvlak en kniewrongen een aanrader of juist niet? Droogt dat snel of droogt de leatherlook sneller?

Er bestaan ook nog andere kunststof zadels wat zijn daar de ervaringen mee en de voor en nadelen?

Zoals het er nu uit ziet lijkt mij een wintec zadel zonder suede en met beugelophanging onder het zweetblad ideaal maar ik wil me niet blind staren op eentje.

Dus wie kan mij de voor en nadelen vertellen?

sammiesam

Re: wintec zadels <-> thorowgoodzadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:12

zelf rij ik op een Wintec Isabell Werth. het voordeel van een suede zitvlak is dat je zit en ook goed blijft zitten. bij sommige zadel glij je nog wel eens weg. heb je hier totaal geen last van.

jodoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:36

Idd,en leatherlook droogt snel..

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:08

Heb nu ongeveer 2 maanden de wintec 500. Ben er erg blij mee en heb nog geen nadeel kunnen ontdekken. De zadelmaker zei dat de 500 en 2000 hetzelfde zijn, de 2000 is alleen overtrokken met suede, wat natuurlijk op den duur gaat slijten. Ook als je vaak in de regen rijdt met een 2000 is het minder goed. Zelf vind het erg fijn dat je bij de 500 de kniewrongen kan verplaatsen, het is een licht gewicht zadel en ziet er naar mijn mening mooi uit.

Succes met je keuze!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 16:08

Ik rij voornamelijk buiten dus dan ga ik toch voor de leatherlook. Ook het slijten vind ik een mindere eigenschap. Ik zit als een huis (althans op de pony waar het zadel voor bedoeld is) dus daar heb ik het ook niet extra voor nodig. Ik ben dus al een stapje verder, maar we zijn er nog niet. Meer mensen met informatie?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:12

Ik heb het Global dressuurzadel van kunststof voor het inrijden van mijn paard gebruikt. Deze zijn verkrijgbaar in 3 boommaten, boom is niet verwisselbaar. Zadel kost 250 euro in de aanbieding (ik geloof normaal 269 euro), prijs is voor het kale zadel. Het zadel is deels van een soort stof, deels van nepleer. Ziet er ook wel wat nep uit hoor. De wintec 500 lijkt echter, maar is van dichtbij ook gewoon nep. Ik denk dat je dit zadel van Global het beste kunt vergelijken met de Wintec 250, hier lijkt het zadel behoorlijk veel op.
Verder is het een makkelijk zadel, licht, past vrij gemakkelijk op meerdere paarden, wrongen zijn gelijk aan die van Wintec, dus met klittenband verstelbaar of verwijderbaar.
Maar toch heb ik liever een leren zadel. Zit prettiger, broeit niet (ik vind een polyamide rijbroek op een kunststof zadel altijd zo broeien), en is gewoon ook mooier.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 19:01

Niemand meer?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:30

Ik heb 5 of 6 jaar een wintec zadel... En zit echt 1000 maal liever op een lederen zadel. Haha!
Maar ik rijd dan ook dressuur erop, oor buitenrijden is ie ideaal. Lachen

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:32

ik vind wintec zadels wel goede zadels niks mis mee alleen niet zo mooi als een leren zadel

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 21:28

jessy1989 schreef:
ik vind wintec zadels wel goede zadels niks mis mee alleen niet zo mooi als een leren zadel

Ach voor de uitstraling hoef ik het niet te doen, ik rijd geen enkele wedstrijd en rijd meestal alleen. Als ik weleens samen rij en er wordt gecrosst dan vind ik het eeuwig zonde van een leren zadel. Dan toch beter een kunststof ding, die is daar beter tegen bestand en daar kun je dus wat nonchalanter mee omgaan al zal ik er toch wel zuinig op zijn.

Maar kun je misschien onderbouwen wat je er goed aan vond en wat niet? Dat er niks mis mee is begrijp ik zelf ook, anders zouden er niet zoveel mensen voor kiezen Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:55

Ik heb een oudere wintec gehad, zonder verwisselbare boom, dressuurzadel. Daar was echt helemaal niets mis mee, zat lekker en paste op veel paarden. Thorowgood vind ik helemaal niks, daar ga ik (en de andere mensen die ik met dat zadel heb zien rijden) wáárdeloos van zitten.