Wat voedt het leer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ammanda_rob

Wat voedt het leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 15:02

Mijn zadel van mijn verzorgpony is al wat ouder en een tijd niet gebruikt, nouw zij pasgeleden iemand dat ik het een paar keer moet olieën en moet insmeren met melk, een ander zij weer dat je er kokosnoot olie of zoiets op moest smeren ( ook bij goed leer)

Wat voedt het leer nouw echt?

Jamezy

Re: Wat voedt het leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:36

Neatsfoot olie, van CarrDay&martin, das gemaakt van rundervet, dat voedt het beste!

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:34

lederbalsem

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:54

Om het leer te voeden kan je best een balsem gebruiken. Olie wordt vaak aanbevolen, maar in werkelijkheid verstikt het de poriën van het leer en laten de stiksels erdoor los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:38

Precious20 schreef:
Om het leer te voeden kan je best een balsem gebruiken. Olie wordt vaak aanbevolen, maar in werkelijkheid verstikt het de poriën van het leer en laten de stiksels erdoor los.

Nog nooit meegemaakt, en ik poets al ruim 18 jaar met olie ( en vet). Ik vermoed dat dit broodje-aap-verhaal te maken heeft met degene die lederen onderdelen 24 uur laten weken in bepaalde olieen. Dan verstikken de porien en gaan de stiksels los. Maar niet bij een onderhoudsbeurtje van je tuig, dat geloof ik echt niet. ( in mijn profiel kan je zien dat ik bijzonder netjes op mijn spul ben Knipoog )

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:31

leder deressing van rapide
werkt heel goed is een melkachtig goedje wat je in het leer moet wrijven en daarna goed uitwrijven Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:38

Bitch schreef:
Precious20 schreef:

Nog nooit meegemaakt, en ik poets al ruim 18 jaar met olie ( en vet). Ik vermoed dat dit broodje-aap-verhaal te maken heeft met degene die lederen onderdelen 24 uur laten weken in bepaalde olieen. Dan verstikken de porien en gaan de stiksels los. Maar niet bij een onderhoudsbeurtje van je tuig, dat geloof ik echt niet. ( in mijn profiel kan je zien dat ik bijzonder netjes op mijn spul ben Knipoog )

Kan goed zijn... Maar de 4 zadelmakers die ik gesproken heb ivm een nieuw zadel zeggen allemaal: "nooit behandelen met olie! Dat is de grootste brol die er is" Dusja, ik neem aan dat die mensen wel weten waarover ze praten. Eentje ervan is trws woordvoerder van Prestige...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:41

Ik ben ook helemaal voor de lederdressing van Rapide, mijn zadelmaker gebruikt het ook en het voedt echt heel goed en gaat nog eens mooi glimmen ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:47

Precious20 schreef:
Kan goed zijn... Maar de 4 zadelmakers die ik gesproken heb ivm een nieuw zadel zeggen allemaal: "nooit behandelen met olie! Dat is de grootste brol die er is" Dusja, ik neem aan dat die mensen wel weten waarover ze praten. Eentje ervan is trws woordvoerder van Prestige...

Woordvoerders van Prestige geloof ik niet zo... ondanks dat ik zo'n zadel heb, hoor.

Maar, dat olie kan verstikken, daar kan ik het heus wel in vinden, maar is olie niet ip als vet ( vet lijkt mij gestolde olie Verward ) en waarom adviseert Arie de Boer dan Neatsfoot olie? Lijkt mij ook geen kleine jongen in het zadelmakersgebied.
Als je olie smeert op de kussens, heb je kans dat het er teveel intrekt en dat de wol gaat klonteren. Ik denk dat zadelmakers dat vaak meemaken, en daarom miss adviseren om geen olie te gebruiken.

Lederoliedressing vind ik weer helemaal nix, het wrijft niet lekker in, het glimt niet lekker op.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:15

Dit topic volg ik even...ben ook bezig me oude hoofdstel op te poetsen Haha! Op dit moment gebruik ik echt zwart leervet, zodat het mooi zwart wordt en daarna idd ook de lederdressing.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:25

Olie op het tuigleer en de rest met dressing doen is voldoende.
Dat de stiksels verrotten is correct..... bij podukten gemaakt voor 1960....
Met de huidige kunststof of poly garens heb je hier geen last van.
De oude garens waren van hennep, katoen of dergelijke produkten.
Materialen die rotten. De huidig garens rotten niet gelukkig.