Hoe zie je of de boom gebroken is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Hoe zie je of de boom gebroken is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 17:47

Mijn vriendin is op zoek naar een passend 2dehands zadel voor haar paard. Vandaag ben ik mee gaan kijken naar een Barnsby zadel. We mochten het zadel van de eigenaar meenemen om eens te passen op haar paard. Het zadel sluit overal mooi aan en de boommaat is juist goed.
Maar mijn vriendin vraagt zich dus af of de boom alsnog gebroken/gebarsten zou kunnen zijn. Ik heb nl. ook al verhalen gehoord dat er op het eerste zicht niets mis is met een zadel, maar later blijkt de boom gebroken of gebarsten.
Vandaar mijn vraag.... Kan een leek zien of de boom gebroken is? Zo ja, hoe?

oukje26

Re: Hoe zie je of de boom gebroken is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:58

hallo
ja moet je de achterkant van je zadel tegen je aan en dan met je handen aan de voor- zijkant van de boom plaatsen en dan kijken of je dan op en neer kunt bewegen. Als je kunt bewegen is de boom gebroken.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 18:57

Ah, dat zullen we eens proberen! Bedankt voor de tip! Hoeveel mag zo'n zadel dan bewegen? Iets of helemaal niets?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:02

je kan het niet altijd zelf ontdekken! Als je tijdens het rijden gepiep/gekraak hoort kan dat ook een teken zijn.
Als je het 100% zeker wil weten kun je het beste even langs een zadelmaker gaan. Die doen dat vaak gratis/voor weinig en dan heb je 100% zekerheid!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:25

meestal kun je het merken doordat er veel speling op zit, maar het is altijd beter om het te laten controleren door iemand met verstand er van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:59

er zijn 2 manieren om de boom te testen, het zadel kan in de lengte en/of in de breedte gebroken zijn. Dat kun je testen op de volgende manieren:
de 1e manier, dan ga je op een stoel zitten en je legt je zadel op je schoot met de lepel naar je toe, dan pak je met beide handen de boom vast ter hoogte van de zadelrokjes (daar waar vaak ringetjes zitten om je voortuig vast te maken) en dan probeer je je handen onder druk naar elkaar toe te krijgen. Als er speling op zit is ie dus kaduuk.

De 2e manier dan draai je het zadel een kwartslag (dus niet meer op je schoot) en dan pak je het zadel aan de voorkant (daar waar je je chabrak omhoogtrekt in de kamer) en bij de achterkant (lepel) vast en daar mag ook geen speling op zitten.

Dit kun je zelf doen als 1e check bij koop, maar een zadelmaker kan je ook meer vertellen over de conditie van het zadel en of het zadel op te vullen is of niet.
Zit er geen speling op dan komt het volgende hoofdstuk: past het zadel op het paard... Lachen