Myukii schreef:Als je hem niet te strak vastzet, kan je er weinig schade mee aanrichten. Hij is gewoon toegestaan op wedstrijden (gecombineerde, africhtings, hoge en mexicaanse zijn de toegestane neusriemen), heb het gisteren gecheckt.
Mijn verzorgpaard word ook met mexicaanse neusriem gereden. Springen, dressuur, 'naar buiten', gewoon alles, en hij heeft er geen last/pijn aan.
Je moet wel zorgen dat je hem op de goede hoogte zet, en niet te strak, maar dan kan het best hoor![]()
Als ik zelf zou moeten kiezen, wat het netste staat bij wedstrijden, en mits het paard er normaal op kan lopen, zou ik toch niet voor een mexicaanse neusriem gaan. Maar ik zie er geen probleem in als dat toch aan het hoofdstel zit..
ArGieVai schreef:het is bedoeld om meer overwicht te hebben. je mag hem t/m de L1 dressuur gebruiken, L2 wordt je er voor gediskwalificeerd..
ArGieVai schreef:het is bedoeld om meer overwicht te hebben. je mag hem t/m de L1 dressuur gebruiken, L2 wordt je er voor gediskwalificeerd..
Concorde schreef:Een mexicaanse neusriem is gewoon toegestaan op dressuurwedstrijden, al zijn niet alle jury's er even gek op. Als een paard zijn mond opent krijgt haar door de gekruisde riempjes meer druk op de neus dan met een normale gecombineerde neusriem. Houdt ie z'n smoel dicht, dan is die neusriem net zo zacht als een gewone.
Concorde schreef:Waar moet ie die luchtpijp dan dichtdrukken? dat kan helemaal niet, want op de plekken waar die neusriem druk geeft zit allang geen luchtpijp meer, dan zou je m om zn hals moeten knopen. Een hannoveraanse neusriem (en zelfs een gecombineerde) kun je als je goed je best doet wel de ademhaling mee belemmeren, maar dat komt dan omdat laag op de neus zit.
Gebruikers op dit forum: annaxmaex, beegee, Bielsje, ComscoreBot, Connaisseur, FleurSandro, Iris_123, irisskib, miezelke, Trendiction, xXbellaXx en 10 bezoekers