welk type zadel voor rug van ruiter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

welk type zadel voor rug van ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 17:45

Omdat mijn huidige dressuurzadel wel perfect ligt op mijn ene haf, maar voor mijn andere haf net wat te mal is ben ik op zoek naar een ouder, goedkoper zadeltje voor erbij. Ik rijd met hem enkel nog buitenritten dus het type zadel maakt niet direct iets uit. Het makkelijkst is wel een tweedehands veelzijdigheidszadeltje.
Maar nu rijd ik wel eens zonder zadel rond, maar krijg ik last van mijn rug. En nu ben ik bang dat wanneer ik een veelzijdigheidszadel of boomloos zadel heb, waar ik minder diep in het zadel zit, dat ik hier ook last krijg van mijn rug. En dat is dus niet de bedoeling op een lange buitenrit Knipoog
Ik rijd al jaren op een dressuurzadel en heb hier verder ook geen problemen mee met mijn rug. Ik heb nog wel eens een enkele keer op een veelzijdigheidszadel gezeten en hier kreeg ik ook last van mijn rug (maar dit kan ook aan het andere type paard hebben gelegen, met hoger opgoooien etc.).
Dus nu vraag ik me af welke ervaringen jullie ermee hebben? Welk zadel is het minst belastend voor de rug van de ruiter?

dierfysio

Re: welk type zadel voor rug van ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:31

ik kon zelf na 3 hernia-operaties niet lekker meer zitten in mijn KN. die zat daarvoor juist super, maar erna niet. balen, maar ik heb nu een euroriding luxor, en zit daar super in! ben er helemaal blij mee.
ga eens met een goede zadelmaker verschillende zadels proberen. dan kun je kijken wat je pony en wat jou het beste past.
succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:48

Er zijn verschillende zadels in VZ of boomloos , de 1 met "diepere" zit dan de andere , dus ik zou gewoon eens wat uitproberen als ik jou was.

Van boomloos heb ikzelf het meeste kaas gegeten en veel mensen met rugklachten vinden boomloos echt een uitkomst Ja

Ikzelf ook , heb snel last van een stijve en zere rug , vooral onderrug (is best hol) , en als ik een paar dagen niet gereden heb op m'n Barefootje gaat het echt zeer doen...zodra ik dan weer in het zadel zit schommelt alles heerlijk los , bij een boomzadel had ik dat niet , nu is rijden echt therapeutisch voor m'n rug OK dan!

Zo ook vrij veel mensen met diverse rugklachten die normaal na een half uurtje rijden gebroken uit het zadel kwamen , maar sinds hun Barefootje gewoon weer uren lekker kunnen rijden.

Maar het blijft toch iets persoonlijks wat fijn voor je rug is , kwestie van uitproberen dus Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:51

Ik kreeg ook bij vele zadels enorme rugpijn. Toen heb ik vorig jaar een Wintec 2000 gekocht en telkens als ik daarmee rijd: geen rugpijn. Ik heb van andere mensen ook gehoord dat ze het niet hebben bij deze Wintec, maar ja, zoals hierboven: kwestie van uitproberen!