Wat zal ik doen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Wat zal ik doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 19:20

Oke, ik heb een lastig vraagje, ik zal het even uitleggen...

Ik heb nu een half jaar een nieuw zadel, daar heb ik een Kieffer neopreen singel bij gekregen, deze heb ik hierbij altijd gebruikt, en nooit ergens last van gehad.
Tot in de zomer..... Hij begon schimmel te krijgen, precies op de plek waar de singel zat, en later ook bij de voorbenen waar de peesbeschermers zaten. In de peesbeschermers zat ook van dat neopreen. Dus mijn beslissing stond snel vast, hij was vast allergisch voor dat spul en heb ook een andere singel gekocht en de peesbeschermers afgelaten. Ik heb hem toen behandeld met Imaverol en het ging wel weer weg, maar later kreeg hij het ook bij de achterbenen,(waar hij dus nooit peesbeschermers omheeft) en nog een keer weer bij de singel, terwijl ik dus al een andere singel had gekocht. (een katoenen, ik dacht namenlijk dat het kwam doordat het warm was en er onder de singel ging broeien, omdat neopreen niks opneemt) Ik heb hem dus weer een tijdje behandeld met Imaverol en maar een tijdje de wei ingezet, zodat alles even goed kon genezen. Ik rij nu wel weer gewoon, maar ik zat me vandaag te bedenken dat mijn vorige peesbeschermers die ik ook in de vorige zomer in de warmte ook altijd om heb gehad ook met dat neopreen was...

Dus nu is mijn vraag.... Is hij nou allergisch voor dat neopreen? Of is het gewoon toeval geweest dat hij het daar kreeg, omdat hij het later dus ook kreeg bij zn achterbenen waar hij dus nooit peesbeschermers omheen heeft gehad... (Waar het overigens niet erg was, net zoals de voorbenen, een beetje plekjes)

Het liefst doe ik die neopreen singel weer om, want die wat ik nou heb is echt niet fijn... Maar dan wil ik dus wel zeker weten dat hij daar niet allergisch voor is.
Hij is trouwens ook door de dierenarts laatst behandeld voor de schimmel met 2 spuiten.. Dus hij zou het nou niet meer moeten krijgen...

Nou bedankt voor het lezen en ik wacht op jullie reacties!!

Bluebontje

Re: Wat zal ik doen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:55

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar ik denk dat het toevallig is,

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 19:58

ik zou de 'schimmel' laten onderzoeken om zeker te weten dat het om een schimmel gaat en om te zien om welke schimmel het gaat. verder kun je hem na het rijden (op de zweetplekken, dus onder schimmel en peesbeschermers), goed afspuiten, eventueel wassen met product tegen schimmel en dan goed afdrogen. Schimmel groeit nl het best op warme, vochtige plaatsen en die zweetplekken zijn dus ideaal. Waarschijnlijk is de schimmel niet helemaal weggegaan. Volgens mij ligt het niet echt aan het neopreen al denk ik wel dat een paard meer zweet met een neopreen singel en die waarschijnlijk minder makkelijk droogt waardoor ook daar de schimmel goed kan overleven of groeien. Dus deze moet je ook goed gaan behandelen voor je hem opniew gebruikt. Ik rijd met een wintec singel, lekker ademend, elastisch, en heel makkelijk te reinigen, + het is niet echt iets waar een schimmel graag op groeit, doordat hij makkelijk droogt.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 20:20

De schimmel is nu helemaal weg, dus kan het niet onderzoeken. Hij heeft ook nergens meer last van. Plus dat hij er nu tegen ingeend is. Zal ik het gewoon weer proberen en kijken hoe het gaat? Evt. na het rijden afspuiten of met een natte doek afwrijven of toch maar niet doen??

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 23:41

Niemand meer??

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 08:25

ik kom het door mijn werk geregeld tegen; paarden met neopren-problemen.
dat spul ademt niet, en neemt het zweet voor een gedeelte op. als je dus niet elke keer na het rijden (zweten) het spul afsopt (en wie doet dat nou elke keer??), gaat het broeien. met als gevolg geirriteerde huid, die bijv. eerder vatbaar is voor schimmel.
dus ik zou je aanraden een ander soort singel te nemen. ofwel leer (makkelijk af te sponzen, duur, maar gaat lang mee, mooi), ofwel een zgn. 'sharkskin', bijv. die van wintec. die heb ikzelf ook. ziet er op zich netjes uit, en is wat elastisch. materiaal neemt geen zweet op, en even onder de kraan spoel je 'm zo af.
even langs de ruitersportzaak dus! Knipoog succes.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 09:59

Ik heb nu dus een katoenen singel, maar als hij heeft gezweet spoel ik hem nu ook nooit af, en de singel ook niet. Die laat ik gewoon goed drogen, en gebruik hem dan de volgende dag weer. En deze singel is dan ook gewoon nat...

Ik denk dat ik het deze week probeer, en kijk hoe het gaat want volgende week gaat hij toch de wei in (mocht het mis gaan, dan kan het genezen) Of is het niet verstandig?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:07

met katoen zal het denk ik niet genoeg verbeteren. katoen ademt dan wel, maar neemt ook zweet op. leer en dat kunststof-iets van wintec doen dat beide niet.
maar je kunt het erop gokken als je paard volgende week toch vakantie krijgt. alleen houd in je achterhoofd dat het kan zijn, dat je weer terug bij af bent...
succes!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 10:11

Thorowgood Airoform dressuursingel (art.no.: 05165)

kunststof
met luchtkussentjes
voorkomt drukkingen
kleur zwart

Zou dat niet wat zijn?? Kun je volgens mij ook wel onder de kraan afspoelen. Ik kon trouwens geen afbeelding ervoor krijgen maar hij staat bij divoza.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:15

Ik zou het gewoon proberen. Waarschijnlijk is het toeval geweest. Wel zou ik idd goed de bezwete plekken afsponzen.. en de gevoelige plekken heel goed in de gaten houden..

En dat de achterbenen het ook kregen wil niks zeggen, waarschijnlijk heeft hij met liggen tegen zijn voorbenen aangelegen.. en het is nou eenmaal besmettelijk.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:19

denk dat dat net zoiets als mijn wintec is.
even gaan kijken of het materiaal glad is, dus niet poreus (want dan neemt het weer zweet op).
mijn singel voelt echt een beetje plastic-achtig aan, maar mijn paard heeft nooit wondjes/plekjes ervan.

wat ik trouwens ook altijd doe is, na het aansingelen, de voorbenen een voor een even naar voren trekken: je trekt dan de huid strak, zodat er geen plooien onder de singel zitten (zo'n velletje wat klem zit kan echt zeer doen nl.!)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 10:24

Maar als het geen zweet opneemt, dan is het toch helemaal niet goed?? Dan gaat het toch helemaal broeien eronder?? Volgens mij als de singel wat zweet opneemt is het beter, of denk ik nu niet goed??

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:27

nee, het moet juist geen zweet opnemen. dat zweet trekt bacterien aan, die dan een leuk feestje gaan bouwen in je singel. lekker fris om dat dan de volgende keer weer om te doen :p
je hoofdstel van leer neemt ook geen zwete op. dat is na hard zweten wel wat plakkerig, maar toch niet aan 't broeien? spons erover, klaar!
maar je moet het natuurlijk zelfg weten. ik zou nooit een singel kopen die zweet opneemt. jakkes...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:42

DianneF schreef:
Thorowgood Airoform dressuursingel (art.no.: 05165)

kunststof
met luchtkussentjes
voorkomt drukkingen
kleur zwart

Zou dat niet wat zijn?? Kun je volgens mij ook wel onder de kraan afspoelen. Ik kon trouwens geen afbeelding ervoor krijgen maar hij staat bij divoza.

is hetzelfde als de wintec singels. Haha!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:46

Afbeelding deze van thorowgood

Afbeelding detail

deze van wintec
Afbeelding
deze heb ik zelf in dressuursingel, ben ik heel erg tevreden over. Ik rijd in de winter vaak in de modder en dan is dit extra handig om af te spoelen;

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:50

ik weet ook niet of het toeval is of dat het kan komen van de neopreen, maar ik had het als je het wel had gedacht, ff de da laten testen...

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 17:18

Nou ik heb vandaag met mn neoprenen singel gereden, En heb nu nog geen last natuurlijk, maar voor de zekerheid heb ik wel even de plek waar de singel zit goed afgespoten.. Vind het wel een beetje eng, maar ik heb het nog een keer bij ons op de manege nagevraagd en hun dachten dat het ook toeval was, omdat hij er nooit eerder last van heeft gehad... Zal ik anders voor de zekerheid die thorowgood singel kopen?? Neemt het zweet op of niet??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:02

een thorowgood niet nee, heel goeie singels naar mijn mening.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 18:04

ok, dan denk ik erover om die maar te kopen, vind het toch wel een beetje eng met deze singel.. en die kun je ook gewoon afspoelen??

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:57

ja hoor heel makkelijk, kan niet makkelijker, even afspoelen met de tuinslang of gewoon onder de kraan. hij droogt ook snel.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 19:02

En blijft de singel goed? Moet je hem verder nog onderhouden? En het neemt geen zweet op he? Dan ga ik hem maar bestellen bij Divoza. Ze zien er ook mooi uit!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:11

Wat heb je voor zadel?
Ik heb een leren dressuursingel te koop.
Als je interesse hebt, stuur me even een Pb'tje. Lachen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:11

Nou ik heb de singel besteld! Is wel een mooie volgens mij!
Ik ben benieuwd hoe het gaat... Dus alleen afspoelen na het rijden en verder niks?

Nog bedankt voor het reageren!!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 01:31

nee, afspoelen is genoeg. ik schrob 'm regelmatig goed af met harde borstel, gaat prima!
succes met je nieuwe singel. goede beslissing Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:52

welke maat heb je besteld van thorowgood? ik heb er nl. nog een liggen, die van het plaatje, van 80 cm., maar zal wel te groot zijn...