Ervaringen met een Hackmore 'bit'??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

larrylurex

Ervaringen met een Hackmore 'bit'??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 15:10

Hallo Bokters,

ik denk al een paar weken over de mogelijkheid om met een Hackmore 'bit'
te gaan rijden.... Een stalgenoot heeft er ook een en die zegt dat het
perfect is voor buitenritten....

Maar ik twijfel of dit niet te streng is? Verward
Ik rij al iets van 20 jaar met een stille hand, wie kan er tips geven.
Mijn paard is braaf maar nerveus en schrikachtig buiten, omdat ik niet
een lange teugel kan geven (want dan gaat hij alleen maar harder en harder lopen)
vind ik het vervelend dat ik constant contact moet houden voor het geval het mis dreigt
te gaan....Ik zou hem veel liever met korte ophoudingen rustiger laten stappen, nu moet
ik er soms aan gaan hangen.... Ziek

Ik rij normaal met een mexicaanse neusriem met een pessoa bit (grote ring, happy mouth)
Dus niet scherp maar ook niet standaard.

Ik hoop wat meer adviezen te krijgen want ik wil niet klakkeloos naar de paardenwinkel
rennen om zoiets te kopen...

Groetjes Lisette
Knipoog

Qimm

Re: Ervaringen met een Hackmore 'bit'??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:13

Tja, ieder bit, dus ook een hack is zo scherp als je hem zelf maakt. Dat je er neuzen mee breekt is MI wat overdreven hoor, dan moet je er wel met je hele gewicht aan hangen of de hack te laag hangen. maar kun je de hackamore van je stal genoot niet eens lenen en een test rondje maken in de bak? Een paard zal ook even moeten wennen aan deze nieuwe manier van comminiceren. Dan merk je wel hoe het gaat.
Ik vind de hack voor buitenritten super want dan kan Grink rustig een hapje gras even bij een rust pauze Lachen

woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:17

Als je een rustige hand hebt, geen rukken eraan geeft,
en niet te lange scharen neemt moet het kunnen.
Een Hackamore heeft een soort hefboomwerking, als je
er aan trekt komt er druk op het neusbotje.
In theorie zou je dat bij een harde ruk kunnen breken,
dus een driftkikker zou ik er niet mee wegsturen.....
Ik reed altijd buiten met hackamore, kon hij lekker eten
onderweg. Met bit wist hij dat er gewerkt moest worden.
Het wordt ook wel gebruikt bij paarden die een beschadiging
in hun mond hebben zodat ze geen bit in kunnen.
Tijdelijk dus. Misschien kun je er eerst een van iemand lenen
om het te proberen ?

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 15:31

die van mijn stalgenoot heeft enorme lange scharen...
dus die durf ik niet te gebruiken.....
Ik vind het alleen zielig om met mijn hele gewicht ophoudingen te moeten geven als hij niet luistert en ervandoor wil...

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 15:32

ik denk dat dit met een hackmore vriendelijker en op een betere manier opgelost kan worden, ik hou niet van rukken in paardenmonden...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:46

Die ik heb (staat in mijn profiel) kostte nieuw bij de plaatselijke ruitersportzaak maar iets van 17 euro. Dat is wel overzichtelijk natuurlijk.
let op dat als je er 1 koopt je hem op de goede hoogte vastmaakt, ongeveer de hoogte van een normale engelse neusriem!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:42

hoi Kim,

Ik heb gekeken hoor!
Die is inderdaad vrij basic, en ik zag dat het een Arabier was (toch?) Dat is mooi want Lester staat ook hoog in het bloed. maar dan een KWPN'er dus ik zal zeker even gaan kijken in de ruitershop. misschien hebben zij ook tips....
Ga meestal niet over 1 nacht ijs.....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:26

Dat is heel verstandig Lachen (ja idd aardig wat arabierenbloed, geen idee hoeveel precies)

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:26

hoi Kim,

Ik heb een hackemore gekocht met korte scharen, ik heb er mee buitengereden want met dressuur trek ik te veel aan de teugels (nare oude gewoonte) Hyper!

Ik moet zeggendat het perfect werkte, ik combineer nu de training met een stukje stresvol met de hackemore de eerste dag en de tweede dag precies hetzelfde stukje met normale optoming.... En dat werkt!

Hij had ook gelijk door dat gras eten ergug makkelijk kan met de hackemore, hij stond dus nu te vreten aan de kant van de weg in plaats van te springen!! Knipoog

Dus ik ben erg hoopvol in de toekomst, misschien halen we toch een keer het strand haha!! (slechts 30 min. rijden) Pling

Groetjes Lisette

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:09

Ik rijd sinds dit jaar Jip, een haflinger buiten ook op een hackemore. Ik kan hem meestal wel lekker met lange teugel rijden en op het moment dat ik een ophouding maakt, komt hij makkelijker, sneller, terug dan met trens (daar reed ik hem hiervoor mee). Ik vind het heerlijk rijden met hem, hij is er lekker relaxt mee, maar ik kan wel gewoon ingrijpen indien nodig. Bijkomend voordeel: als hij onderweg een hapje gras oid meepikt, gaat hij niet zo ongelooflijk kwijlen, zijn mond blijft lekker schoon!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:39

larrylurex schreef:
hoi Kim,

Ik heb een hackemore gekocht met korte scharen, ik heb er mee buitengereden want met dressuur trek ik te veel aan de teugels (nare oude gewoonte) Hyper!

Ik moet zeggendat het perfect werkte, ik combineer nu de training met een stukje stresvol met de hackemore de eerste dag en de tweede dag precies hetzelfde stukje met normale optoming.... En dat werkt!

Hij had ook gelijk door dat gras eten ergug makkelijk kan met de hackemore, hij stond dus nu te vreten aan de kant van de weg in plaats van te springen!! Knipoog

Dus ik ben erg hoopvol in de toekomst, misschien halen we toch een keer het strand haha!! (slechts 30 min. rijden) Pling

Groetjes Lisette

Nou hartstikke mooi Ja