hoe kan je de juiste boommaat voor je paard opmeten ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

hoe kan je de juiste boommaat voor je paard opmeten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 11:10

Hoi,

Ik heb zadelproblemen, al een tijd.
Heb 4 jaar geleden een nieuw zadel gekocht, wat achteraf te smal bleek te zijn Boos! Je kon echt niet met je hand tussen zadel en velletje langs de voorzijde.
Mijn zadel is toen verbreed , met erbij gezegd dat mijn paard in bespiering moest toenemen.
Daar verschillen de meningen al over, 1 zegt dat dat niet kan, ander weer van wel.
Maar goed, mijn paard is wel wat in bespiering toegenomen, maar waarschijnlijk niet voldoende. Zadel past verder perfect maar ligt te dicht op de schoft. Is mijn zadel dan te ruim ?
Volgens iemand die kussens opvult en een holistisch da niet . Maar wat is er dan mis ?

Vandaar dat ik nu graag de rug van mijn paard wil (laten ) meten zodat ik de juiste boommaat weet ! Maar hoe ?

Groetjes,

Maris

Vayo

Re: hoe kan je de juiste boommaat voor je paard opmeten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:10

Hoi,

het beste kun je naar een goed aangeschreven zadelmaker gaan. Hij kan zo zien wat er aan het zadel aangepast moet worden. Ook kan hij zien of het te doen is of dat je beter een ander zadel aan kunt laten meten. Succes!!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:49

Maar ik had 4 jaar geleden mijn nieuwe zadel om die reden bij een goede zadelmaker gekocht .......... Dus dat doe ik niet nog een keer !!!!!

Groetjes,

Maris

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:37

Wat je kan doen is een kledinghanger pakken en die op de schoft leggen en dan de juiste maat erin duwen.
Met die maat ga je aan slag.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:03

Persoonlijk zou ik er een deskundig iemand bij halen om de rug van mijn paard te sparen Lachen
Je hoeft niet dezelfde zadelmaker erbij te halen, zit er niets anders bij jullie in de buurt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 09:47

Marchador schreef:
Persoonlijk zou ik er een deskundig iemand bij halen om de rug van mijn paard te sparen Lachen
Je hoeft niet dezelfde zadelmaker erbij te halen, zit er niets anders bij jullie in de buurt?

Hier in de buurt zit een zadelmaker die maar 1 merk zadels echt goed vindt, de rest wordt dus altijd slecht etc gevonden.
Andere zadelmaker heeft in het verleden eens verklaard dat mijn zadel ( mijn vorige ) een gebroken boom had, maar heel toevallig had hij wel een goed ander zadel liggen ( boom bleek niet gebroken te zijn !) ........
Daarom had ik dus al 4 jaar geleden een zadelmaker niet uit de buurt. Maar toen heb ik dus een te smal zadel gekregen voor mijn paard.
Kan je je voorstellen dat ik zadelmakers niet meer helemaal zie zitten ?

Heb net gemailed met een importeur van 1 merk. Verhaal verteld. Moest ik maar langskomen en toch een nieuw zadel kopen, 2dehands waren bijna nooit goed. Zucht, ook deze man wilde weer verkopen, zo duur mogelijk. 2de Hands moet ook goed kunnen zijn, zeker een merkzadel !

Groetjes,

Maris

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:11

ja dat snap ik helemaal Lachen
Maar harnassmaker@bokt schijnt heel goed (EN eerlijk) te zijn. Misschien kan hij je helpen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 23:46

En heb je al wel eens aan een barefoot of een ander boomloos zadel gedacht? Een boomloos zadel past op veel paarden en ''past zich aan'' als het paard wat aankomt of afvalt of in bespiering toeneemt. Er is ook een heel mooi dressuurmodel. Best een duur zadel, maar misschien de moeite waard (2e link). Hier heb je eventueel wat sites:

www.boomloosrijden.nl
www.equihof.be/main.htm
www.buitenzinnig.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:00

En daarom heb ik idd ook een boomloos zadel Ja
Maar ik zou het ook zowiezo door een zadelmaker ofzo laten controleren, als het zadel niet goed past en je paard krijgt rugproblemen dan ben je verder van huis.
Er zijn vast wel meer zadelmakers die bij jou in de buurt komen. Misschien eens bij de manege rondvragen of iemand een goede kent?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:09

bij wintec had je vroeger zo'n *ding* en die kon je bij je paard meten welke boom je moest hebben (omdat je in die zadels alle bomen in kan zetten)

ik vind het wat lastig uit te leggen hoe die er uit ziet. het leek wel wat op zo'n ding waar je de kleur verf bij kan uit zoeken in de winkel. of een waaier. maar ik vroeg laatst en toen hadden ze m niet.

wat je wel kan doen is een wintec zadel kopen en dan kun je alle maten proberen. dan heb je kleuren.. van groot naar klein (Ik ben zelf geen fan van kunstof en heb dus een leren zadel)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:12

Afbeelding

deze heb ik via google gevonden maar die bedoel ik dus.

Afbeelding

en dit zijn de verschillende bomen van wintec

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:17

Gisteren was Harnesmaker bij ons op stal en mijn springzadel heeft dus ook een te smalle boom hij heeft het uigelegd.

Pak een ijzerdraad die je over de schoft doet en achter de schouder van je paard het model wat je dan krijgt in het ijzerdraad kan je tegen jou boom aanleggen en zo kan je zien of ie te smal of te breed is. Maar misschien is het handig als je Harnasmaker een berichtje stuurd hij heeft er echt verstand van!

succes

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 11:05

Dank allemaal !

Wintec meetsysteem zou de oplossing zijn als er ook gewone boommaten bijstonden en niet alleen de maten van de Wintec zadels. ( want ik wil liever geen kunststof zadel ).

Boomloos, dat rijd ik al ! Haha! Bevalt super goed. MAAR om dressuurmatig te rijden vind ik het minder, de zit is te breed. Gisteren sinds een half jaar weer eens op mijn dressuurzadel gereden en dan voel je gelijk die smallere, fijnere zit. Voor de rest zat het iets minder ..... Knipoog

Wie weet of er ook boomloze zadels zijn met smallere zit en wrongen ? Voor een niet te hoge prijs.

Groetjes,

Maris

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:32

Smalle zit en wrongen... startrekk of heather moffet

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:50

Laat eens een goede zadelmaker komen een zadel verbreden lijkt me niet erg goed, je zadel zal dan wel een zwakke boom krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:11

Van barefoot heb je nu een dressuurmodel, de barefoot london. Die heeft wel kniewrongen, voor de smallere zit zou je hem misschien eens kunnen testen.. Ik heb em zelf niet dus ik zou t niet weten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:19

Op wat voor manier vind je dat het te dicht op de schoft ligt? En heeft je zadel een uitgesneden schoft? Bij zadels die dat niet hebben wil dat nog wel eens een vertekend beeld geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:37

cornelie schreef:
Op wat voor manier vind je dat het te dicht op de schoft ligt? En heeft je zadel een uitgesneden schoft? Bij zadels die dat niet hebben wil dat nog wel eens een vertekend beeld geven.

Zadel heeft een kleine uitgesneden kamer. En ligt dus dichter dan 1 vinger bij zijn schoft. Als ik een wending maak, draait het er tegen aan ... Boos!
Mijn paard is niet zoveel in bespiering bijgekomen als zadelmaker dacht Huilen

groetjes,

Maris

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 22:22

wie heeft er een afbeelding van en boomloos zadel?? hoor er hier heel veel over op bokt.. maar kan me er niet zoveel bij voorstellen.. of moet ik dan meer aan een western zadel denken??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 10:57

jolentinus schreef:
wie heeft er een afbeelding van en boomloos zadel?? hoor er hier heel veel over op bokt.. maar kan me er niet zoveel bij voorstellen.. of moet ik dan meer aan een western zadel denken??

hoi,

Helaas ben ik niet zo handig dat ik een foto kan plaatsen. Maarre er zijn zoveel verschillende boomloze zadels ! Welke wil je zien ? Barefoot, Torsion, Startrekk, Ghost, Heather Moffett, Canadian Trek etc. En dan hebben bijna al die merken ook nog eens verschillende modellen .......

Groetjes,

Maris

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:00

je kunt met de zoekfunctie zoeken op boomloos zadels,staan genoeg foto's van verschillende merken op bokt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:11

Hier is het boomloos-zadel topic:
viewtopic.php?f=34&t=506447&hilit=

Veel boomloze zadels lijken iets western-achtig, maar lang niet allemaal, deze bijvoorbeeld in ook boomloos:
Afbeelding