Zadelkeuze blijft moeilijk...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Zadelkeuze blijft moeilijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 21:10

Ik weet dat er heel veel topics geweest zijn, maar de zoekfunctie doet het niet en ik heb al een paar pagina's afgespeurd, niks wat ik zoek helaas...

Na heel erg veel ellende met mijn hulseboszadel ben ik nu op zoek naar een ander zadel. Mijn hulsebos gaat (hopelijk) terug, dus ik ben aan het rondkijken, want wat nu.
Mijn paard heeft een ernstige rugblessure gehad, hij is nu eindelijk aan het opknappen. Ik ben dus erg voorzichtig en argwanend, hulsebos beloofde mij immers ook een passend zadel.
Ik heb al diverse optie's, Tweespan (fryso), daaleman, equestor, prestige, passier, ideal... Maar ik weet het echt niet meer. Ik wil graag een beetje goed voorbereid zijn voor ik iemand laat komen, daaleman en tweespan komen ook niet voor niks. Ik zoek in ieder geval een zadel met dikke bovenbeenwrongen, ik heb nogal lange benen, een zachte zit, hoeft niet extreem diep, als ik er met mijn rug maar genoeg steun in heb. Het zadel MOET in het bruin te leveren zijn, ik weet inmiddels dat de merken die ik opnoemde dat in ieder geval zijn. Prijsklasse maakt me niks uit, zolang het maar goed past.
Wie heeft ervaringen met bovenstaande merken en kan mij iets jwel of juist niet aanraden?
Eventueel ervaringen met andere merken zijn welkom (geen merken als JC, rossner, en geen kieffer of KN)
Wie helpt mij?

(aan opmerkingen als: Laat een goeie zadelmaker/passer komen heb ik (nog) niks, dit is gewoon puur orienteren om te kijken welke merken aan mijn eisen voldoen en of de ervaringen wel goed zijn)

Squawk

Re: Zadelkeuze blijft moeilijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:14

Ik heb sinds kort ook een Prestige, dit is 1 van de weinige merken die goed ligt op mijn paard.
Voor zo'n merk betaal je wel wat meer maar ik vind het echt een topmerk!
Die van mij hefet precies wat jij opnoemde, dikke wrongen, ik heb ook lange benen en een zachte zit en niet zozeer een diepe zit maar wel 1tje waar je echt goed en fijn in kan zitten..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:03

heb ervaring met daaleman. Zij kunnen het zadel net zo aanpassen als je het zelf wilt. Ik heb zelf voldoende steun aan het zadel, maar heb dan ook geen rugklachten.

Wel was daaleman na heel wat zadels passen de eerste waarbij het paard de dag na het passen ook nog vrolijk was. Ik heb hem echt na het passen van zadel zo kreupel als een deur gehad, evenals niet meer willen en zeer pijnlijke rugspieren.

misschien heb je van een aantal merken iemand in de buurt waarbij je eens op het zadel zou kunnen zitten om te proberen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:20

Ik heb een KN allegro, de perfecte pasvorm voor het paard net als de symphonie, maar dan met een diepe zit en dikke kniewrongen. Het zadel ligt redelijk 'hoog' op je paard (merk je als je er de eerste keer op zit Clown ) Maar laat daardoor de rug erg goed vrij. Mijn merrie heeft een doorgezakte rug met een onmogelijke schoft en dit zadel past haar perfect.
Ook kon hij gemakelijk wat extra gevuld worden om de scheefheid te compenseren.
En het is echt een zadel met een zachte zitting, maar daar staat KN natuurlijk om bekend Knipoog

Mijn zadel kan ik met gemak op een iel paard, rond paard of grote pony gooien en het ligt nog goed.
Het enige waar je waarschijnlijk aan moet wennen is de 'hoge' ligging... Het contact met de rug voelde ik in het begin minder goed aan... maar naarmate je ermee rijdt ben je verkocht Knipoog

Zelf heb ik een nogal 'kapotte' rug, waardoor ik zelfs een tijd ben gestopt met rijden, maar met dit zadel zijn mijn klachten nihil... terwijl mijn ouwetje toch niet altijd even soepel loopt Knipoog

[edit]
Spel-fout drama Clown

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:14

En die WOW-zadels op lucht (flair) dan? Die schijnen ook erg goed te zijn. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar als je even kijkt op bokt (is flair nu echt beter dan-topic), dan zie je toch positieve reacties.

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:17

Ik heb inmiddels een wat betere ervaring met tweespan. Ze hebben eerst een zadel geleverd wat niet past, maar op hun kosten wordt er nu een nieuwe voor me gemaakt. Ik vind het een heerlijk zadel zowel voor mezelf als voor Broes.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:14

prestige blijft bij mij toch het neusje van de zalm Ja

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:06

Ik neig naar Daaleman....gezien het feit dat ze het helemaal vanaf niet kunnen opbouwen , dus goed bomen kunnen komen passen op je paard , je (neem ik aan) gedurende het proces diverse keren kan preofzitten om eventueel nog iets aan te passen van zit en wrong voor jezelf , en je er toch wel heel tevreden klanten over hoort. In tegenstelling tot H. waar behoorlijk wat klachten over zijn....

Ik neem aan dat een Daaleman ook heel goed kan adviseren en veel ervaring heeft met wat wel en niet werkt bij bepaalde ruiters met bepaalde klachten , dat leer je wel gaandeweg bij het maken van maatwerk zadels. Een verkoper van een standaard zadel past iets zo goed mogelijk aan , bouw je een zadel op vanaf niks dan kun je veel meer perfectie nastreven , lijkt mij dan.

Maarja dat hoopte je bij H. ook natuurlijk Ach gut

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:13

germie schreef:
En die WOW-zadels op lucht (flair) dan? Die schijnen ook erg goed te zijn. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar als je even kijkt op bokt (is flair nu echt beter dan-topic), dan zie je toch positieve reacties.

Ik heb een WOW met flair systeem. Geweldig zadel. Onlangs een fysio gesproken en die is erg enthousiast over het zadel en raadt het ook aan bij paarden met rugproblemen. Ik heb het gekocht omdat het me aangenaam lijkt voor het paard en omdat ik er zelf heeel lekker op zit. Ik ken verschillende mensen met zo’n zadel. Als je een paard wat gewend is onder een WOW te lopen weer eens een conventioneel zadel oplegt zie je dat direct terug in de beweging, ze worden strakker in hun lijf en gaan krabbelen…

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 13:04

het probleem is dat mijn vertrouwen in maatzadels behoorlijk weg is, maar dat ik toch neig naar een maatzadel. Alhoewel prestige ook erg hoog scoort bij mij. Ik ga eind van de week naar een ruitersportwinkel om de merken die niet op maat worden gemaakt van mijn lijstje te proberen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:17

Om de WOW nog maar eens aan te prijzen, het kan erg makkelijk aangepast worden naar het model van je paard. De boomwijdte is aan te passen omdat het boompje voorin te vervangen is (is 2 minuten werk dus wordt op lokatie gedaan). De kussens zijn met lucht gevuld en dat wordt ook ter plaatse gedaan, terwijl het zadel op je paard ligt. Makkelijker kan niet! En veranderd je paard van model is het zadel zo weer aan te passen!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 14:06

Maar ik zo'n wow zadel ook geschikt voor iemand die wedstrijden rijd?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:18

StalMireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:48

Hallo!

Ik heb ook een WOW flair. Ik rijd er verschillende paarden mee en als jij en je paard eenmaal een WOW gewend zijn wil je NOOIT meer anders!

groet,

Mireille

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:28

Ik heb ook een wow-zadel besteld en naast dat het er prachtig uitziet (ik heb een zwarte met een roodbruine bies besteld) en fantastisch zit, is het grootste voordeel voor je paard. Het zadel zit je paard gewoon nooit in de weg. Als het goed is gevuld, beweegt de lucht mee met de spierbeweging en doordat het zadel alleen op de rug draagt en dus niet op de schouder, zoals bij 'gewone' zadels, kan de schoftspier (heet vast niet zo) zich ontwikkelen en krijgt je paard veel meer schoudervrijheid.

En of je er wedstrijden mee kan rijden? Sonja Gadema(nn?) heeft ze schijnbaar nu ook voor alle paarden aangeschaft en mijn instructrice Marjolein Burgers rijdt haar paarden (tot psg niveau) er ook mee.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 10:39

wat is de prijsklasse van zo'n WOW zadel en hebben zij ook een website?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:41

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:43

Ik heb geen dresuurpaard, maar als ik die zou hebben, en ik had wat te besteden, had ik zeker voor het WOW zadel met flair systeem gegaan!

http://www.flair.uk.com/wow/wow%20concept.htm

In NL is Arie Boer wederverkoper van dit systeem

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:35

En een Barnsby dan?
www.barnsby.com
Van Triest zadelmakerij in Meppel is dealer van Barnsby, voor mij nooit geen Hulsebos meer! Heb er veel ellende mee gehad.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 16:37

Een WOW kost 2400, dus wel iets om even goed over na te denken... Je kan Arie ook altijd langs laten komen om tegen voorrijkosten een WOW-zadel te proberen.

Coby10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 09:05

Valt Euroriding ook af als merk? ik had hiervoor een prestige, maar na rugproblemen met mijn paard heb ik dat zadel ingeruild voor een Euroriding (overigens is ook op advies van de fysio de keuze op Euroriding gevallen). Het voldoet volgens mij wel aan je eisen voor wat betreft zit, wrong etc. Is volgens mij ook leverbaar in bruin. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik mede vanwege de breedte van boom en kussens een Euroriding heb gekocht, misschien dat het voor smallere paarden wel weer minder geschikt is.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 12:22

ik heb een euroriding luxor en diamant op mijn paard gepast, maar beide passen helaas niet.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:28

Ik rij één paard met een fryso zadel van het Tweespan en vind het echt een super zadel! Als mijn andere paard ooit een nieuw zadel moet koop ik er nog één. Het zadel heeft dikke wrongen een zachte zit en is behoorlijk hoog achter, dit geeft wel veel steun vind ik. Ik vind het echt een super zadel en het is echt aan te raden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:09

Ik heb een prestige venus
En die bevalt me super
Maar hij heeft een vrij brede boom, dus ik denk ook niet dat die op jou paard past.

Je mag het best eens proberen op kawa, dan weet je wel hoe het zit voor jezelf.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:46

runningkawa schreef:
Ik heb een prestige venus
En die bevalt me super
Maar hij heeft een vrij brede boom, dus ik denk ook niet dat die op jou paard past.

Je mag het best eens proberen op kawa, dan weet je wel hoe het zit voor jezelf.

Prijsklasse? Bloos evt foto?..