martingaal gevaarlijk??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

martingaal gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 22:48

ik rijd voor mensen een welsh b pony maar nu hebben die een 5 jarige d pony erbij gekocht die ik voortaan moet rijden.
we kregen er alleen geen tuig bij dus moesten ze alles kopen.
die merrie is altijd met martingaal gereden omdat ze heel erg zwaait met haar hoofd en het is altijd goed gegaan.
ze reageert er ook gewoon goed op.

nu hadden ze bij een ruitersport zaak wat spullen gekocht en wouden ze ook een martingaal kopen maar dat wouden ze hun niet verkopen want een matingaal was levensgevaarlijk,je kon verongelukken als je zo,n ding gebruikte.
de pony zou van hun dochter worden maar die rijd nog niet zo lang dus die mag er nog niet op rijden.
ze zeiden bij die zaak dat ze al helemaal geen martingaal verkochten aan onervaren mensen,maar aangezien ik de pony rijd en ik op de manege ook heel lang en vaak een merrie reed met martingaal heb ik er wel ervaring mee.
toch wouden ze het niet verkopen.....

nu mijn vraag....is dit waar of gewoon grote onzin.
mijn vader reed vroeger ook heel veel en vaak en die reed ook altijd met martingaal en hij zegt dat het echt hele erge onzin is.
ik weet niet echt of we nu gewoon moeten proberen het zwaaien af te leren of gewoon een martingaal bij een andere zaak kopen.???

graag advies hiervoor.
ik heb de merrie vandaag gereden maar het gaat echt niet,ze zwaait alle kanten op met haar hoofd en als ze niet meer wil gooit ze haar hoofd omhoog en kun je niets meer.

MLH

Re: martingaal gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:50

Hulpmiddelen beginnen waar goed ruiterschap ophoudt, oftewel als je een echt goede ruiter bent heb je zoiets niet nodig.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:53

Das wel erg kort door de bocht. Als de pony zijn hoofd zo hoog gooit dat het bijna tegen je eigen hoofd komt, kun je een martingaal gebruiken. Zorg ervoor dat je stops op je teugels hebt zitten en dat je de martingaal goed afsteld, dwz zodanig dat het paard zijn hoofd in normale positie kan houden zonder dat de martingaal enigszins inwerkt. Maar probeer ook te werken aan het hoofdschudden, je kunt niet eeuwig met een martingaal blijven rijden.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:06

hoofdschudden is een aanleuningsprobleem, probeer het dan ook zonder hulpmiddelen op te lossen door les te nemen bij een GOEDE instructrice/instructeur

een martingaal is in mijn ogen allen maar bedoelt voor paarden die hun hoofd gevaarlijk hoog de lucht in gooien

verder ga ik met MLH mee

ik gebruik hem alleen met het springen, omdat ze dan zo hoog omhoog komt dat mijn hand geen invloed meer heeft

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 23:15

dat gebeurde vandaag dus ook.
ze gooide haar hoofd echt keihoog in de lucht en dan kun je doen wat je wilt maar ze zet geen stap meer.
ze is ook best schrikachtig dus als ze haar hoofd in de lucht heeft en ze schrikt ben ik verder van huis.....
aan het schrikachtige zijn we aan het werken door veel te wandelen.
die mensen hebben haar samen met mij zaterdag pas opgehaald.
de merrie eet ook heel erg veel stro...

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:30

probeer er dan naar toe te werken dat je op den duur zonder kunt rijden, dus als het schrikkerige er wat af is gewoon een keer zonder gaan rijden

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 23:36

dat doe ik zeker.
ze doet het trouwens alleen als je draaft,in stap en galop buigt ze gewoon af,en loopt ze heel netjes

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 00:40

Nou , een martingaal gevaarlijk.....ben benieuwd hoe een martingaal voor ongelukken kan zorgen , ik vind het dus enorme onzin.

Het lijkt wel alsof je een slofteugel bedoelt ipv een martingaal ?

Daarmee kun je het hoofd meer fixeren wat zijwaarts en omhoog zwiepen betreft. En die kan idd gevaarlijk zijn omdat het lange lussen zijn waarmee je werkt.

Ik zie heel snel gevaar ergens in , wat voor rare ongelukken je ermee zou kunnen krijgen , maar een martingaal gevaarlijk noemen is imo grote lariekoek.

Overigens wat je zoal opnoemt van het paardje , zit het dier duidelijk absoluut niet lekker in z'n vel.

Hoop dat 'ie het bij jullie betr krijgt...als ik het zo hoor zou ik hem om te beginnen lekker op de wei mikken tussen wat andere paarden zodat hij als paard tot rust kan komen , en idd rustig aan wat wandelen en tutten ermee om rust en vertrouwen op te bouwen.

Een onderzoek door een paardenarts zou ook geen kwaad kunnen , dat geschud klinkt alsof er ergens iets niet goed zit in dat lijfje , als je lekker in je vel zit en eerlijk behandeld wordt hoef je niet te schudden en te stressen verder.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:10

Enige wat ik wel eens gezien heb met een martingaal is dat een paard er met springen met een been in kan komen. En dan gaan paard en ruiter tijdens de landing onderuit. Maar dat komt zo sporadisch voor.
Verder is een martingaal een vriendelijke hulpteugel, werkt alleen in wanneer nodig.
Op zich moet je zonder kunnen, maar als het slaan met het hoofd nog te erg is, dan is ene martingaal wel handig.

Ik zou dus nooit weer in die ruitersportzaak komen. Ik wil zonder commentaar kunnen kopen wat ik nodig heb. Iets vreemds zou ik nooit kopen. En zeker zo'n martingaal wil ik in een aantal varianten voor het uitzoeken hebben (met elastiek, met borsttuig, enz).
Nee, door het niet verkopen van een martingaal (en ik heb er zelf nog nooit 1 gekocht, rij nu L zonder) zou ik daar dus nooit meer een stap binnenzetten. Hoe durven ze. Sorry hoor, maar zo'n zaak is in mijn ogen echt niets waard.
Als je nu een stangbit met grote schaar kwam halen, dan mochten ze er nog wat van zeggen, maar een simpele martingaal, nee, daar moeten ze zich over stil houden en ongevraagd verkopen.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:19

Voordat je er van allerlei hulpteugels bij wil gaan gebruiken...heb je de dierenarts al eens laten checken of er lichamelijk niets aan de hand is met dit beestje?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:14

Een martingaal is niets mis mee. Een van de vriendelijkste hulpteugels in mijn ogen.
Hij werkt alleen in als het paard het hoofd de lucht in gooit.
Kan ook zelfs besdcherming van de paardenmond brengen bij een onrustige hand.

Het enige wat wij oioit hadden was dat een paard hem vastpakte en met de hengstentand in de ring kwam, tja..... dat is domme pech...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:36

een martingaal vind ik ongevaarlijk
maar ik zou me wel afvragen wáárom de pony zijn hoofd telkens in de lucht steekt
paarden doen meestal niet zomaar iets
denk aan tandprobleem (waneer is zijn gebit voor het laatst gedaan?)
of het wegdrukken van de rug door een pijnlijk zadel (past het zadel wel goed?)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:43

Ik hou er niet zo van, als ik ga springen wil ik dat mijn paarden gewoon goed kunnen bewegen, en er geen hulpteugel in de weg zit. Een van onze pony's is vroeger met martingaal gereden, als we hem weer af deden hield ze haar hoofd heel hoog.
Het werkte bij haar wel, maar ik zou er zeker niet meer mee gaan rijden. Als ze het eenmaal gewend zijn is het moeilijk om weer zonder martingaal te rijden. Ben het verder met Unamie eens. Ik zou dus zonder martingaal gaan rijden, over een tijdje gaat het vanzelf wel beter.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:27

Een martingaal zoals deze zóu wel eens problemen kunnen opleveren wanneer de halsriem naar voren schuift. Het paard kan dat idd in de martingaal stappen.

Een voortuig met martingaal is daarentegen een stuk veiliger, omdat die met twee musketonhaakjes aan het zadel vastzit.

Overigens twijfel ik ook aan de deskundigheid van die zaak. Als een martingaal zo gevaarlijk is, waarom ligt ie dan in de winkel? Ik vind de argumenten om de martingaal níet aan de mensen de verkopen echt klinklare onzin. Onervaren mensen leg je uit wat voor bepaalde werking een hulpteugel heeft. En aan de hand daarvan kun je een goed advies uitbrengen. Ik zou daar niet weer wat kopen, tenzij ik goed weet wat ik moet hebben en geen advies nodig heb.
Een martingaal, míts goed afgesteld, hindert het paard niet en werkt alleen in als het paard zijn hoofd ongewenst te hoog brengt.

Daarnaast zou ik ook proberen achter de oorzaak van het hoofdzwaaien te komen. Doet de pony het alleen wanneer erop wordt gereden of doet ze het ook in de stal. Hoe is haar gebit, hoe lijkt het met haar rug, heeft ze een goed passend zadel, werd ze wel op een passend bitje gereden? Probeer alle lichamelijke oorzaken uit te sluiten, voordat je met hulpteugels gaat gebruiken. Ook goede instructie is niet geheel onbelangrijk wanneer het een rijtechnisch probleem zou zijn.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:17

Een martingaal kan wel degelijk gevaarlijk zijn. Als je de martingaal gebruik zonder martingaalstops op je teugels, kan de ring van de martingaal vast gaan zitten aan de gesp van je teugels. Iets wat echt heel snel gebeurd als je die stops dus niet hebt... Als hij vast komt zitten aan die gespen, kan je over de kop slaan of met een zeer paniekerig paard komen te zitten. Beide erg gevaarlijke dingen.

Heb je die stops wel en is de martingaal goed afgesteld, dan kan er in mijn ogen ook niets mee gebeuren. En inderdaad is het dan het vriendelijkste hulpmiddel wat er is.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:41

er zitten stops aan de teugels ja.
toen ze haar kochtten is ze helemaal gekeurd op alles.
volgens de dierenarts was er niks mis met de pony.
het zadel hebben we heel erg goed gepast en ook anderen die paarden hebben gevraagd of het zadel goed was en dat was het wel degelijk.

ik ben vandaag weer wezen rijden en het ging wel weer beter.
in het begin met stappen zwaaide ze wat met haar hoofd en tot 3 x toe heeft ze haar hoofd omhoog gegooid maar daarna ging het super.
we hebben nog een half uurtje rustig kunnen rijden,
ik denk dat ik gewoon flink ga trainen op die dingen en die mensen gaan regelmatig op zondag naar de manege om wat te rijden.
hun dochter op de welsh b en ik op de d pony
ik zal zondag even vragen om wat hulp en wat zij zeggen...

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:59

Als een martingaal zo levensgevaarlijk zou zijn voor emsnen die onervaren zijn... waarom heeft dat bijna ieder manegepaard er 1 om zijn nek hangen??? nee die manegeruiters zijn enorm ervaren ofzo..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 20:14

ik bedoel maar...
die mensen van die zaak vonden dat een martingaal te gevaarlijk was en hebben toen een slofteugel aangeraden,volgens mij spreken ze zich een beetje tegen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:24

Nou , als ze dan een slofteugel aanraden dan is dat helemaal een lekker advies zeg.....daar kan wel even een tikkie meer mis mee gaan....

Ik lees dat jullie zelf het zadel gepast hebben , en dat er alleen wat andere paarden-eigenaren naar gekeken hebben ?
Kan dan best zijn dat het zadel absoluut niet goed ligt...en dat het dier daar last van heeft.
Veel mensen denken er vanalles van te weten maar een goede zadelmaker let ook op allerlei dingen die normale mensen niet direct in de gaten hebben.

Ik bedoel , als je auto raar doet dan ga je er toch ook mee naar de garage , of vraag je dan aan een paar andere auto-eigenaren (die er net zo weinig vanaf weten....) of zij er naar willen kijken ? Tong uitsteken

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 12:50

we hebben zondag op de manege gereden en de instructrice heeft ook gekeken en het zadel was goed,ook heeft ze gezegd dat het echt onzin is dat we geen martingaal mogen gebruiken.
ik heb haar nu al 6 keer gereden en ze doet het steeds beter,ze zwaait steed minder en gooit ok bijna niet meer

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:45

ok een paard kan zn hoofd niet meer helemaal opgooien maar zowiezo gaan ze er niet netjes van lopen hoor. Ik zou dan de voorkeur geven aan een paar bijzetteugels. of een gogue als het echt nodig is. Een martingaal vind ik ook niet fijn rijden als het paard de hele tijd loopt te schudden enzo.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 20:04

we proberen het eerst nog een tijdje zonder hulpmiddel aangezien het wel wat beter gaat,als het verder niet wil veranderen dan halen we wel wat denk ik,maar dan ook echt iets wat ongevaarlijk en diervriendelijk is.