Er zijn een heleboel verschillende ideeen over en mensen hebben verschillende voorkeuren voor producten dus je zult ook echt verschillende antwoorden krijgen.
Ik doe het als volgt:
Benodigdheden: zadelzeep (ik gebruik graag Carr/Day/Martin), ledervet (ik heb Passier), lederolie (Neatsfoot Olie van Carr/Day/Martin), twee of drie schuursponsjes, emmer water, oude handdoek, evt. borsteltje.
Zadel: Singel en beugelriemen eraf. Met een vochtig sponsje hele zadel, beugelriemen en als je een leren singel hebt je singel schoonmaken met zadelzeep. Daarna met het andere sponsje je zadel, beugelriemen en evt. singel met ledervet insmeren. Geef het de kans om in te trekken en poets het grondig uit met een oude handdoek. Zitting hoef je niet zo vaak te doen, wordt glad bij veel vetten en bij sommige merken ledervet krijg je vieze zwarte plekken op je rijbroek.
Beugels in de emmer water schoonpoetsen met een schuursponsje en evt. het borsteltje. Grondig afdrogen (zeker als je geen RVS beugels hebt ivm roest!).
Stoffen singel even met een borstel het haar eraf borstelen en met washandjes rond de gespen op 30 graden in het wasmachine. Kunststof singels gewoon met water afwassen en afdrogen.
Hoofdstel: bit schoonmaken in een emmer water met een schuursponsje. Hoofdstel zelf met zadelzeep schoonmaken met vochtig sponsje. Hoofdstel zelf inolien, teugels niet, wordt spekglad! Goed uitpoetsen met een handdoek.
De schabrakjes kun je eerst stofzuigen om het haar eraf te halen en dan op 40 graden in het wasmachine. Niet teveel waspoeder gebruiken en geen wasverzachter ivm allergieen. Dunne dekens (zweetdeken) kan gewoon in het wasmachine, winterdekens breng ik weg naar de ruitershop om te laten reinigen. Die maken ze ook weer netjes waterdicht op verzoek als het waterdichte dekens zijn.
Heel veel plezier met je nieuwe, nu eigen, paard!