hoe onderhoud je je materiaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

hoe onderhoud je je materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 10:59

Hoi iedereen,
Een vraagje : Ik heb net mijn VZ paard gekocht en al zijn materiaal : Kieffer dressuurzadel, hoofdstel,.. erbij! Het zadel is al in een jaar niet meer onderhouden geweest en ik zou toch wel eens graag willen weten hoe je dat nou precies doet? Ik heb namelijk altijd in een manege gereden en daar is dat niet nodig dus ik weet er ook niets van af...
Maar het leer is zo dof en stoffig geworden, en het kraakt langs alle kanten, dat ik toch denk dat het dringend nodig is...

Dus hoe onderhouden jullie dit? Met zeep, vet, olie,...? En hoe vaak moet je dat dan doen?
En wat met zadeldoekjes? Kan ik deze gewoon in de wasmachine stoppen, met al dat haar...En de dekens?

alvast bedankt voor de ongetwijfeld nuttige tips!!
xx

Urielle

Re: hoe onderhoud je je materiaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:22

Er zijn een heleboel verschillende ideeen over en mensen hebben verschillende voorkeuren voor producten dus je zult ook echt verschillende antwoorden krijgen.

Ik doe het als volgt:

Benodigdheden: zadelzeep (ik gebruik graag Carr/Day/Martin), ledervet (ik heb Passier), lederolie (Neatsfoot Olie van Carr/Day/Martin), twee of drie schuursponsjes, emmer water, oude handdoek, evt. borsteltje.

Zadel: Singel en beugelriemen eraf. Met een vochtig sponsje hele zadel, beugelriemen en als je een leren singel hebt je singel schoonmaken met zadelzeep. Daarna met het andere sponsje je zadel, beugelriemen en evt. singel met ledervet insmeren. Geef het de kans om in te trekken en poets het grondig uit met een oude handdoek. Zitting hoef je niet zo vaak te doen, wordt glad bij veel vetten en bij sommige merken ledervet krijg je vieze zwarte plekken op je rijbroek.
Beugels in de emmer water schoonpoetsen met een schuursponsje en evt. het borsteltje. Grondig afdrogen (zeker als je geen RVS beugels hebt ivm roest!).
Stoffen singel even met een borstel het haar eraf borstelen en met washandjes rond de gespen op 30 graden in het wasmachine. Kunststof singels gewoon met water afwassen en afdrogen.

Hoofdstel: bit schoonmaken in een emmer water met een schuursponsje. Hoofdstel zelf met zadelzeep schoonmaken met vochtig sponsje. Hoofdstel zelf inolien, teugels niet, wordt spekglad! Goed uitpoetsen met een handdoek.

De schabrakjes kun je eerst stofzuigen om het haar eraf te halen en dan op 40 graden in het wasmachine. Niet teveel waspoeder gebruiken en geen wasverzachter ivm allergieen. Dunne dekens (zweetdeken) kan gewoon in het wasmachine, winterdekens breng ik weg naar de ruitershop om te laten reinigen. Die maken ze ook weer netjes waterdicht op verzoek als het waterdichte dekens zijn.

Heel veel plezier met je nieuwe, nu eigen, paard!

vanijmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:26

denk met de zadelzeep wel even om de stiksels.. sommige soorten zadelzeep tasten deze aan Welke weet ik alleen niet meer..
nieuwe spullen behandel ik de eerste week 2 x met olie om ze soepeler te krijgen
Daarna doe ik het net als hierboven

Succes

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:53

Ik gebruikte eerst ledervet maar nu olie. Nieuwe spullen vet ik gelijk in, volgende dag herhaal ik het nog een keer als het nodig is. Daarna maak ik het regelmatig schoon met zadelzeep. Ik vet alles ongeveer 1/2x in de maand in. Als ik in de regen gereden heb haal ik er gelijk even een vette doek over heen. In de winter vet ik het meestal wat beter in omdat het op stal toch best wel vochtig is en het dan snel beschimmeld. Naar het merk kijk ik nooit echt. Als ik in de winkel sta kijk ik gewoon wat ze hebben, en kies ik er gewoon een uit.Als ik alles echt goed invet haal ik alle hoofdstellen helemaal uit elkaar, laat ze drogen en dan maak ik alles weer vast.Bij de zadel's haal ik ook alles eraf. Dat doe ik ongeveer 1x per maand. En een keer laat ik gewoon alles erop, dan haal ik er snel even een doek of spons over heen. Als het nodig is maak ik het na het rijden even schoon met zadelzeep.

Quatrohorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:32

Ik gebruik gewoon ledervet, en het leer is nog steeds mooi en soepel Lachen

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:06

Doen jullie niks speciaals bij bruin leder?
Mvg