deken vraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brabantje

deken vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 08:09

Goede morgen,

Mijn pony gaat binnenkort (september-oktober) verhuizen naar een stalling waar hij de hele dag buiten staat. Alleen `s nachts komt hij op stal. Dit is hij echter niet gewend en ik wil dus graag met dekens gaan werken.
Mijn paardjes hebben altijd op stal gestaan met maar 2 uur weidegang per dag dus toen heb ik nooit een deken gebruikt en ik heb er dus geen ervaringen mee.

kan iemand mij vertellen hoe ik het beste te werk kan gaan.
Dus wanneer begin ik met het opleggen van een deken. En welke deken pak ik eerst en wanneer moet die gewisseld worden voor weer een andere en wat voor een moet dat dan zijn. Enz enz.

Wie kan mij even helpen.

Marietje1990

Re: deken vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:33

Wij beginnen meestal zodra de R in de maand komt met dekens op leggen. Eerst 1 zonder voering en daarna 1 met voering. Ik had dit winter een deken van 300 gram op mijn pony, maar zelfs hier onder kreeg hij nog een aardige wintervacht. Het ligt denk ik ook wel een beetje aan de soort pony die je hebt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:01

weet waar je aan begint want aan dekens kleven nogal wat nadelen
als je aan dekens begint heb je minimaal 3 dekens nodig

1 waterdichte deken
1 dunne stal deken
1 dikke stal deken

koop alleen goede merkdekens (die zijn toch al gauw minimaal 150 euro)
denk bv aan Rambo of bucas
met goedkope dekens heb je meer kans op schuiven en schuren, en dat is zeer onprettig voor je paard
ook kun je er rekening mee houden dat als je paard buiten loopt met andere,
je deken kapot getrokken kan worden door de andere paarden
das een duur grapje Sigaar

als een paard echt zou mogen kiezen zou hij niet zo snel voor een deken kiezen
dus als het niet echt nodig is, zou ik hem lekker zonder laten lopen
maar ja das mijn mening

rij je wedstrijden kun je bijna niet zonder ivm zweten
dan begin je met een dunne staldeken als het kouder begint te worden (beneden de 14 graden)
evt. s'nachts een dikkere deken als het beneden de 8 graden is
overdag kun je er een dunne waterdichte deken erover heen doen
of je koopt een dikke waterdichte die je oplaat
maar persoonlijk vind ik die dekens niet prettig voor op stal
die ademen toch minder als een gewone staldeken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:24

Brabantje schreef:
Goede morgen,

Mijn pony gaat binnenkort (september-oktober) verhuizen naar een stalling waar hij de hele dag buiten staat. Alleen `s nachts komt hij op stal. Dit is hij echter niet gewend en ik wil dus graag met dekens gaan werken.
Mijn paardjes hebben altijd op stal gestaan met maar 2 uur weidegang per dag dus toen heb ik nooit een deken gebruikt en ik heb er dus geen ervaringen mee.

kan iemand mij vertellen hoe ik het beste te werk kan gaan.
Dus wanneer begin ik met het opleggen van een deken. En welke deken pak ik eerst en wanneer moet die gewisseld worden voor weer een andere en wat voor een moet dat dan zijn. Enz enz.

Wie kan mij even helpen.

Ik zou eerst eens gewoon kijken hoe je paard het doet zonder deken. Heel veel paarden kunnen uitstekend overdag buiten zonder deken, ze maken dan over het algemeen wel een passende wintervacht. Wanneer dat een probleem is, kun je natuurlijk wel met dekens gaan werken, als je dat wilt, maar ook kun je een passend scheerpatroontje toepassen. Het is allemaal afhankelijk van wat je precies wilt doen en wat voor paard je hebt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:44

Mijn paard stond de eerste winter ook gewoon zonder deken. Heb gekeken hoe dat ging. Ze kreeg niet zo'n dikke wintervacht, en stond vaak in de regen (zat dan op school) dus heb ik een ongevoerde regendeken opgedaan. Omdat ik er toch wel intensief mee rijd heb ik toch maar een winterdeken gekocht. In oktober doe ik een ongevoerde regendeken op, en eind oktober doe ik een 300gr deken. Heb ook nog een staldeken, maar die gebruik ik erg weinig. Toen ik de deken kocht werd er gezegd dat ik hem het best op het paard kon laten drogen, of je moet een verwarmde zadelkamer hebben.

Onze pony's staan heel lang buiten. Het eerste jaar droeg ze nog wel een deken, maar nu nooit meer (vind m'n moeder niet goed) dus die hebben iedere winter een dikke wintervacht. Is veel beter voor ze, ze zijn nu veel sterker, en bijna nooit ziek.