peesbeschermers tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

peesbeschermers tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 18:29

steeds meer zie ik mensen dressuurmatig rijden met peesbeschermers om. Wat is hier de reden van? Extra stevigheid misschien?

Qimm

Re: peesbeschermers tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:30

Better safe then sorry denk ik zo.
Stevigheid geven ze absoluut niet, alleen bescherming.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:47

ik gebruik altijd peesbeschermers zodat ze niet aantikken en gelijk hun benen kapot hebben, en bij 1 paard ook strijklappen omdat ze achter wel eens langs wil tikken. Uit veiligheid dus, ook met dressuurtraining kunnen ze langs de benen tikken. af en toe rijd ik ook weleens zodner. Maar met springen heb ik ze altijd om. bandages is niets voor mij, ze passen mischien leuk bij het dekje, maar voor de veiligheid hoef je ze niet te gebruiken.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:08

Ik denk juist als je altijd extra verstevinging gebruikt (peesbeschermers) de pezen er lui van kunnen worden, zwak zeg maar, en dat als je gaat springen er nauweiljks extra ondersteuning gegeven wordt. Ik kan het niet goed uitleggen, maar ik rijd zelf zonder, en spring alleen met. Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:11

_karin_ schreef:
Ik denk juist als je altijd extra verstevinging gebruikt (peesbeschermers) de pezen er lui van kunnen worden, zwak zeg maar, en dat als je gaat springen er nauweiljks extra ondersteuning gegeven wordt. Ik kan het niet goed uitleggen, maar ik rijd zelf zonder, en spring alleen met. Lachen

Daar ben ik ook altijd bang voor. Ik stap vaak over de weg om de pezen sterk te krijgen, en ik ben bang dat peesbeschermers meer goed dan kwaad doen. Maar aan de andere kant, een peesblessure is moeilijk te genezen en dat wil ik mn paard ook niet aandoen... Moeilijk!!!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:40

Waar moet een pees nou stevigheid vandaan halen met een peesbeschermer? Van die 2 stukjes elastiek om het op zijn plek te houden? Ik rij altijd met peesbeschermers om eventueel aantikken te voorkomen. En daarbij rij ik ook met strijklappen, omdat mijn paard tijdens het dressuurwerk wel wil strijken als het een beetje moeilijk voor haar wordt.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:54

Mijn paarden willen zichzelf in de trainingen nog wel eens aantikken, daarom gebruik ik pees en kogel beschermers.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:52

Monday schreef:
Waar moet een pees nou stevigheid vandaan halen met een peesbeschermer? Van die 2 stukjes elastiek om het op zijn plek te houden? Ik rij altijd met peesbeschermers om eventueel aantikken te voorkomen. En daarbij rij ik ook met strijklappen, omdat mijn paard tijdens het dressuurwerk wel wil strijken als het een beetje moeilijk voor haar wordt.

Inderdaad, een peesbeschermer geeft écht geen steun, dat is onmogelijk!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:15

Ik gebruik ze om dezelfde redenen die al genoemd zijn. Dus voor het aantikken en het strijken tijdens oefeningen. Naast peesbeschermers en strijklappen, gebruik ik ook nog springschoenen. Pris wil als ze nog niet los is, wel eens op haar voorbenen gaan staan...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 01:37

Monday schreef:

Precies!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:05

Ik gebruik ze ook omdat mijn paard soms aantikt.
Bij m'n jonge paard doe ik ze bijna altijd om, bij mijn oudere pony's alleen als ik ga springen.
Als ik echt dressuurmatig ga rijden doe ik toch liever bandages om.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:06

Ik doe peesbeschermers alleen om als we gaan springen of een buitenrit maken, maar dat doen we bijna nooit meer, dus ik rijd meestal met bandages omdat ik dressuurmatig rijd. Ja

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 16:12

mijn paard tikt niet aan dus heb ik ze ook niet nodig. Scheelt me weer een aanschaf Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:45

Sione schreef:
steeds meer zie ik mensen dressuurmatig rijden met peesbeschermers om. Wat is hier de reden van? Extra stevigheid misschien?

Niet voor steun maar voorkomen is beter dan genezen aangezien je nooit kan weten wat er langs de bak gebeurt waardoor mijn paard zich een peesblessure kan aantikken. Als ik een cap op moet krijgt mijn paard ook bescherming om zijn benen Haha!.

Zelfs met inrijden met de wedstrijd heb ik ze om nadat ik een keer een lelijke aantik aktie had.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 00:53

Er zijn nu ook die 3 in 1 beenbeschermers, heeft iemand hier ervaring mee???

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:28

Ik gebruik ze ook omdat mijn paard nog wel eens wil aantikken.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:34

Stevigheid bied een peesbeschermer niet, een bandage doet dat wel. Ik gebruik ze om er voor te zorgen dat als mijn paard tikt, bijv. in een zware of ongelijke bodem, zodat hij niet meteen wondjes heeft.

Ik heb die 3 in 1 beschermers ook, deze ondersteunen een stuk meer als peesbeschermers. Bij zware training wil ik ze nog wel eens gebruiken, maar ik rijdt ook vaak genoeg zonder iets aan de benen.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 12:11

die 3 in 1 zijn misschien wel een optie dan. Ik heb een vrij zware bak (te droog). Ik weet eigenlijk niet of ze aantikt. Volgens mij niet maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen. Vanwege zware bak wil ik haar eigenlijk wel wat meer ondersteuning / stevigheid bieden maar elke keer bandageren zie ik zelf niet zo zitten..... wat een werk. En mijn gevoel zegt ook zo dat het zo gaat broeien onder bandages. Lijkt me zo warm.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:16

Ik gebruik ze niet bij mijn eigen pony, want zij heeft een hele slechte doorbloeding in haar pezen, dus wanneer je de peesbeschermers om doet pompen ze vol. Maar op mijn andere pony gebruik ik ze wel omdat het echt een heetkop is, en die is heeeel ruim in de middendraf dus ben soms bang dat ze dant tikt op haar pezen.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:18

Ik gebruik zelf ook die neopreen (3-in-1) beschermers, maar dan wel een goedkopere versie (met wel zelfde kwaliteit). Zowel om de voor- als de achterbenen. Handig in gebruik, goede bescherming en inderdaad: uit onderzoek blijkt ook dat de pezen (te) warm worden onder bandages, wat dan weer schade aan kan brengen. Vandaar dat ik deze gebruik. Peeskappen (die harde) gebruik ik dan weer niet, aangezien mijn paard daar weer wondjes door krijgt.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:21

Mijn paard tikt ook vaak aan dus gebruik pees en strijklappen.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:05

Ik gebruik altijd kogelbeschermers, omdat mijn paard nogal strijkt..
Als ik op een zware of ongelijke bodem ga rijden, doe ik ook altijd peesbeschermers om, om toch even wat meer bescherming te geven. Lachen

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:12

Mijn pony tikt heel erg aan en ze heeft ook ijzers, dusja dan liever peesbeschermers om, helaas mag dit niet met wedstrijden, maar met losrijden gaan ze om, voor de proef eraf en na de proef direct weer om Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:28

Ik gebruik ze omdat mijn paard strijkt. Voor de steun in ieder geval niet. Pezen moeten van binnenuit sterk zijn en die moet je niet van buitenuit steunen.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:31

Ik heb ze ook voor het aantikken voor de voorbenen Ja
Veiligheid dus Knipoog