Welk zadel geschiktst voor ruiter met fysieke beperking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zandruiter

Welk zadel geschiktst voor ruiter met fysieke beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 01:12

Hoi, allereerst maar gokken dat dit hier goed staat.
Ik rij bijna een jaar en heb een hele leuke merrie, type Quarter, breed paard, stokmaat 1.60. Ik heb een traditioneel Westernzadel en ook een Stockzadel. Beide vind ik ze erg zwaar als ik mijn paard op moet zadelen.
Nu zit ik te denken om een Wintec aan te schaffen. Ik heb al even rondgekeken. En ik twijfel. Een stockzadel heeft van die dingen waar je met de bovenbenen tegenaan zit, enerzijds lijkt me dat vooral met buitenritten erg veilig, anderzijds bereik ik daar nooit mee dat ik een goede onafhankelijke zit krijg, dus dan zou een Western weer een betere optie zijn. Het probleem is, dat de zadels die ik heb, erg zwaar zijn. Als ik sta, ben ik snel uit evenwicht als ik een zwaar zadel in mijn handen heb en ook nog op het paard moet leggen.
Ik ben zelf 1.86 lang en weeg zo'n 73 kg. Wie heeft hier ervaring mee of weet raad?

Pytje

Re: Welk zadel geschiktst voor ruiter met fysieke beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 01:15

er zijn ook kunststof westernzadels te krijgen. deze wegen een heel stuk minder dan de lederen westernzadels. ik weet niet waar je ze kunt krijgen, maar een betere ruitersportzaak weet hier vast meer over!

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 01:19

Ik heb ze gezien, een merk als Wintec maakt ook Stockzadels en westernzadels, maar waar het mij om gaat is een beetje de hamvraag, wat zou beter zijn voor mijn zit, een Western of een Stock? In de ruitersportzaak willen ze me het liefst het duurste aansmeren. In elk geval bedankt voor je snelle reactie.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 01:21

ow op die fiets, ehm. ik denk dat als je alleen recreatie rijdt, dat je voor jezelf het lekkerste zadel moet uitkiezen en die waarop je je paard het minst belemmerd, dus die waarop jij het rustigst kan zitten.
verder heb ik weinig verstand van western en stock zadels, misschien zou je ergens bij een amerikaanse ruitersport zaak om advies moeten vragen. even googlen en dan mailen ofzo.

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 01:41

Dank je voor je reactie Pytje. Een westernzadel en een westernpaard was nou niet meteen mijn eerste keus maar ik heb het op zijn Engels geprobeerd op de Fries van mijn "stiefmoeder" en daar dank ik dus mijn nick aan, ik zat meer in de bak om me heen te kijken en vooral te genieten van het uitzicht naar de wolken dan dat ik op het paard bleef zitten Clown
Nu was een Fries ook niet heel erg logisch maar dat was het makste paard wat er op het moment stond, de mijne had toen een veulen en daardoor kon ik daar niet op rijden. Ik moet zeggen dat de vlakke gangen van mijn paardje heel erg goed uit te zitten zijn. Veel beter dan van de Fries. Bovendien is mijn paard koel en kan ik er rustig alleen mee naar buiten, ben soms wel een paar uur weg in mijn eentje.
Klopt het dat het veel minder glijdt als je op een kunststofzadel rijdt? ik draag altijd spijkerbroeken als ik ga rijden, vind een rijbroek op een westernpaard gewoon not done.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 01:56

Misschien is een boomloos zadel iets voor je?
Door blessures heb ik zelf ook moeite mt het tillen van zadels (lederen zadels). Ik heb een wintec die licht is en die ik nog wel kan tillen en heb een boomloos zadel op proef gehad, deze was ook erg licht en erg fijn.

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 02:01

Hee Marchador, dat is een goeie! Over boomloos heb ik nog niet nagedacht. Maar ik moet er wel bij vermelden dat ik niet echt stevig zit omdat ik veel kracht mis in de benen. Wat waren jouw ervaringen met boomloos?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 02:02

Boomloos scheelt aardig wat gewicht!

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 02:06

Ja Antheman dat heb ik inmiddels ook gelezen maar is een boomloos zadel wel stevig qua zit? Ik ben er wel erg nieuwsgierig naar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 02:13

Zandruiter schreef:
Ja Antheman dat heb ik inmiddels ook gelezen maar is een boomloos zadel wel stevig qua zit? Ik ben er wel erg nieuwsgierig naar.

Ligt eraan welke je neemt. Ik ga nu over op de Ghost ,die is voor een onafhankelijke zit.
Maar mijn Startrekk geeft behoorlijk veel steun.

HEt fijne aan boomloos is dat je kunt testen.

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 02:19

Antheman, heb je toevallig een link voor me waar ik één en ander nog eens kan bekijken? Ik heb er wel oren naar vooral naar die Startrekk. Steun heb ik wel nodig omdat ik gewoon nog niet sterk ben in de lendenen. Zal nog wel beter worden met de tijd maar kan nog lang duren. Alvast bedankt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:44

in een stock zadel heb je veel steun door de "oortjes" die eraan zitten
een wintec stockzadel lijkt me daarom een goede keus
boomloos lijkt mij niet echt geschikt voor iemand met een fysieke beperking en weinig kracht in de benen
maar omdat je het zadel mag testen kun je dat natuurlijk altijd proberen
wie weet zit je daar juist wel prima in

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:56

Zandruiter schreef:
Antheman, heb je toevallig een link voor me waar ik één en ander nog eens kan bekijken? Ik heb er wel oren naar vooral naar die Startrekk. Steun heb ik wel nodig omdat ik gewoon nog niet sterk ben in de lendenen. Zal nog wel beter worden met de tijd maar kan nog lang duren. Alvast bedankt.

www.buitenzinnig.nl

De Haf en ruiter met rose cap ben ik Haha!

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 12:40

Bedankt, ik ga kijken.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:46

Zandruiter schreef:

misschien dan een startrekk espaniola? die geeft denk ik redelijk veel steun:

http://www.trekkingsaddles-webshop.com

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 12:54

Goh ik kom steeds meer verschillende zadels tegen, straks zie ik door de bomen het bos niet meer Clown