Buitenrit met een stang??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Buitenrit met een stang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:39

Dinsdag kwam ik terug van paardrijles, dus ik altijd naar buiten kijken i.v.m. omdat ik altijd een beetje misselijk kan worden in de auto, komt er een ruiter voorbij. Ik natuurlijk kijken Knipoog Vond het een mooi paard, en had een mooi hoofdstel. Dus ik keek nog eens heel goed, en ik zag dat die ruiter zo even met een stang een buitenrit maakte??? Is dat wel normaal?? Ze liet haar paard ook niet even aan de lange teugel stappen, ik weet waar dat paard staat, en ze was er maar een paar meter vandaan ?? Is dat wel normaal??

Karin

Re: Buitenrit met een stang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:41

Als dat paard daar het fijnst op loopt, waarom dan niet?

Ik ken iemand die klasse 2 endurance rijdt (misschien inmiddels wel klasse 3) met een paard waarmee ze ook Z-dressuur rijdt. Met stang en trens, daar loopt hij gewoon het fijnst op. En daarom rijdt ze hem in de endurance daar ook op.

Misschien was deze ruiter wel even aan het stappen langs de weg voor of na een dressuurtraining. Of misschien lag het trainingshoofdstel voor het grijpen en heeft ze dat omgehangen. Het is ook niet verplicht om buiten aan een lange teugel te stappen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:45

weet ik, maar toch Knipoog je weet maar nooit he Tong uitsteken

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:13

Dit is zo'n moment opname en je kent de achtergrond niet, ik zou er niet over oordelen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:17

Niet te snel oordelen, mensen kunnen er verschillende redenen voor hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:56

Qimm schreef:
Dit is zo'n moment opname en je kent de achtergrond niet, ik zou er niet over oordelen

Idd. Mss was ze wel gewoon even aan het uitstappen, en om daarom dan een ander hoofdstel te pakken Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:33

En al was ze echt een buitenrit aan het maken, dan nog.

Dat kan IMO ook prima op stang en trens. Lachen

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:36

Ik heb een groot ex-grandprix paard. Dat beest wil niet lopen met een gebroken trens in. Behalve dat hij enorm sterk kan zijn en ik niet levensmoe. Loopt hij gewoon het lekkerst op stang en trens of tegenwoordig op een pelham.

Denk eraan: HET BIT IS ZO HARD ALS DE HAND VAN DE RUITER

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:45

Als ik een buitenrit rij dan pak ik ook meestal het hoofdstel met stang en trens (ik rij Z) dit omdat mijn paard ook wel eens sterk kan zijn en daarbij is ze nog niet 100% verkeersmak en als ik langs een weg rij met auto's en dergelijke dan laat ik mijn teugels ook niet hangen, als ze schrikt dan ben ik er sneller bij als ik normaal contact hou dan als ik ze los laat hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:42

ok Lachen Evengoed bedankt. P.S. het was geen moment opname, ik heb een tijdje gekeken Knipoog

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:46

ik krijg ook wel veel commentaar. Mijn ervaren paard weet heel goed het verschil tussen een trens (auw voor hem) en zijn pelham. Jammergenoeg kan ik daar geen foto's van maken of zo. Wordt toch niet duidelijk.

Ook paarden die regelmatig voor de kar staan willen nog wel eens wat hard in de mond worden (ja, willen nog wel eens, nee niet allemaal). Dan lost een stang toch aardig wat gevaarlijke situaties op.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:52

een vriedin als die gaat buiten rijden gooit ze de stang d'r in. Eigelijk omdat ze dan meer controle heeft. maar het paard loopt dar dus eigelijk niet fijn op..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:57

Dat jij op eventjes kijken kan zeggen dat zij niet eens een stukje stapt aan lange teugel vind ik toch wel apart, wie weet heeft ze de drie voorgaande kilometers wel gestapt of wat dan ook, weet jij veel?
En hoe weet jij of dat paard misschien wel lekkerder loopt op stang (en evt trens) dan op alleen een trensbitje of wie weet zelfs bitloos?! Vind dat je een beetje snel oordeelt en ook een beetje raar oordeelt eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:57

Ik zou me er niet mee bemoeien.
Moet ze toch helemaal zelf weten?

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:05

Moet iedereen toch voor zichzelf weten? Beter een stang indoen als je daarmee het paard beter onder controle hebt dan een ander bit of zelfs bitloos terwijl hij daarmee zijn eigen gang kan gaan, lijkt me niet zo veilig in het verkeer!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:11

Als haar paard er beter op loopt; Waarom niet? Zo kan je wel van iedereen wat gaan zeggen. Knipoog Er zijn echt heel veel mensen die met een stang/ iets scherper bitje buitenrijden en zolang ze daar mee om kunnen gaan, heb ik daar geen bezwaar op. Lachen

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:32

Ik heb jaren gereden met een stang. Dat is toch geen probleem.
Zolang je niet 2 uur aan de teugels gaat hangen is er niets aan de hand.

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:00

Dit doet me denken aan een maandje geleden, ik was op mijn paard een blokje om en kwam een paar van die bitloos-freaks tegen die me voor dierenbeul uitmaakten omdat ik toevallig met een bit rij. Sommigen slaan wel eens een beetje door maar dan moet je ook niet op een paard gaan zitten maar hem gewoon los laten lopen en niet aankomen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:46

bizzybijtje schreef:
ok Lachen Evengoed bedankt. P.S. het was geen moment opname, ik heb een tijdje gekeken Knipoog

Je kwam in de auto voorbij toch? Verward

Lijkt mij een momentopname.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:17

Ik ga vaak genoeg naar buiten om uit te stappen, gewoon met s&t. Moet ik dan eerst een ander hoofdstel gaan pakken voordat ik naar buiten ga???

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 02:05

KarinvdM schreef:
Ik ga vaak genoeg naar buiten om uit te stappen, gewoon met s&t. Moet ik dan eerst een ander hoofdstel gaan pakken voordat ik naar buiten ga???

Jaaaaaa het zou te gek voor woorden zijn als je eerst naar stal zou moeten voor een ander hoofdstel, ik zie het probleem niet. Iemand die harde handen heeft richt met een trens, desnoods zelfs met een touwhalster of ander bitloos ding meer schade aan dan iemand die gevoel in de vingers heeft en met een stang rijdt.
Het valt me op dat er op Bokt veel mensen zitten die maar wat neerzetten en alles wat voor gevorderde ruiters gewoon gebruiksartikelen zijn, wordt afgeschilderd als dierenbeulerij.
Van mijn ervaring moet ik het niet hebben maar ik kom uit een paardengezin en zie, hoor en lees meer dan genoeg.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 07:00

Ik rijd mijn paard buiten op een stang (menbit) omdat hij buiten nogal enthousiast is Haha! En als de teugels aangenomen had, dan was daar vast wel een reden voor.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:22

Zandruiter schreef:
Het valt me op dat er op Bokt veel mensen zitten die maar wat neerzetten en alles wat voor gevorderde ruiters gewoon gebruiksartikelen zijn, wordt afgeschilderd als dierenbeulerij.
Van mijn ervaring moet ik het niet hebben maar ik kom uit een paardengezin en zie, hoor en lees meer dan genoeg.

Aan de andere kant vind ik het wél positief dat er nog gebruikers zijn die niet alles maar klakkeloos als 'normaal' aannemen, maar er vragen over stellen of iets wel 'normaal' is. Lachen

Alleen zou de argumentatie vaak wat beter (lees: logischer) kunnen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:09

BrittKitt schreef:
Dat jij op eventjes kijken kan zeggen dat zij niet eens een stukje stapt aan lange teugel vind ik toch wel apart, wie weet heeft ze de drie voorgaande kilometers wel gestapt of wat dan ook, weet jij veel?
En hoe weet jij of dat paard misschien wel lekkerder loopt op stang (en evt trens) dan op alleen een trensbitje of wie weet zelfs bitloos?! Vind dat je een beetje snel oordeelt en ook een beetje raar oordeelt eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

Nogmaals: ze liep vlakbij de stal van haar paard en nogmaals : ik heb haar de hele weg lang naar gekeken en ze liep constant met de teugel strak

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:35

Nou je weet waar het is, ga verhaal halen. Dat is de enige manier om er achter te komen wat de échte achterliggende gedachte achter de stang op buitenrit was.
Ik zou dat niet beginnen met beschuldigingen maar gewoon netjes vragen waaróm zij eigenlijk met een stang buitenrijdt.