Boomloos zadel op een Fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rensju

Boomloos zadel op een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 16:30

hoi!

ik ben nieuwsgierig geworden naar een boomloos zadel omdat ik altijd problemen heb met boomzadels, er is altijd wel iets wat me niet zint...

zijn er hier mensen met een boomloos zadel op een fries..?
wou ff weten of dit goed voldoet en welke maat je ongeveer moet hebben enz

_Merato_

Re: Boomloos zadel op een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:42

Hoi,
In een grijs verleden heb ik een Torsion Endurance op mijn Fries gehad.
Het leek in het begin fijn om in te rijden, maar hij ging er zelf slechter door lopen. Ik kon ook merken dat Yetse het close-contact niet fijn vond en zijn rug wegdrukte.
Met name het lichtrijden in dit type zadel vind ikzelf zeer onprettig.
Ik heb het zadel ongeveer een jaar gebruikt en daarna doorverkocht, nu rijd ik inmiddels al vele jaren op een normaal dressuurzadel met (zeer wijde) boom.
De maat was 16 inch, wat overeen kwam met 17,5 inch normaal. Let wel: dit gold voor Torsion, ik weet niet hoe dat bijvoorbeeld zit met Barefoot etc.
Ik had de donkerblauwe versie, stond zeer fraai op mijn gitzwarte Yetse!
Ik had daarbij een torsion banaansingel en een banaantasje voor voorop het zadel. Al met al een kleurig geheel, maar zowel Yetse als mij beviel het niet.
Succes met je keuze!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:48

Ik heb een barefoot op mijn tinker. De bouw van mn tinker lijkt veel op een brede fries..
Ik vind het heerlijk, mn paard ook. Er zijn bij barefoot maar twee maten; maat 1 en maat 2, en dat heeft alleen met je eigen kont te maken. Ik heb een maat twee, lekker ruim.
Ik merk dat mijn paard er heel goed mee loopt, ik kan hem super op zit rijden, ik voel meteen aan of hij gespannen is enzo.
Het lichtrijden is even wennen, in het begin kwam ik vaak tegen het boogje aan, maar dat is snel genoeg over.
Ik wil nooit meer iets anders, het zadel groeit ook lekker mee in de winter, dus hij zal er nooit uit groeien Lachen

ik zou zeggen, vraag eens een testzadel aan!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 17:43

hmm.. nouja mijn paard heeft een hele ronde bewegelijke rug.. en is moeilijk een goed zadel voor te vinden.. dus ik dacht misschien is een barefoot een uitkomst.. ook omdat ik zelf ook veel zonder zadel rijd dus de goede zit heb ik denk(hoop) ik wel...en vind dat ook het lekkerst zitten...
maar schuiven deze zadels makkelijK? veel zadels op mijn paard gaan snel naar de zijkanten of naar voren schuiven..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:20

Mijn tinker is ook heel erg rond en het zadel schuift bijna niet, hooguit eens met opstappen.
Ik heb altijd voor de zekerheid een borsttuig eraan zitten, zodat het zadel nooit onder de buik kan schuiven (is al twee keer gebeurt bij mensen die ik goed ken, allebei bij een ronde tinker, maar die hadden een western zadel)
Een barefoot is voor heel veel mensen met een rond paard zeker een uitkomst geweest. Je moet het gewoon zelf testen. Je kunt gratis een testzadel aanvragen.
Hier een voorbeeldje van mn brede tinker
Hier is goed te zien hoe rond zn rug is:
Afbeelding
En met het zadel:
Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 19:24

waar kan je zo'n testzadel aanvragen??
en zijn er nog meer mensen met ronde paardjes en boomloze zadels?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:45

Een testzadel kun je aanvragen bij boomloosrijden.nl, dan betaal je alleen de verzendkosten om em weer naar de volgende tester door te sturen.
Op het tinker-subforum zijn ook een aantal mensen met een barefoot en een ronde tinker.
En er is ook ergens een boomloos zadel topic, misschien in de huiskamer ofzo...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:22

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:41

Ik heb ook een barefoot op mijn fries liggen.
Wel met een speciale (western)pad, omdat hij een hele moeilijke (holle) rug heeft. Zonder deze pad lag het niet goed, met de swayback pad wel. Schuiven doet het zadel bij ons totaal niet, ondanks Auk's zéér brede rug!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:38

oke, die van mij heeft gelukkig geen holle rug maar wel heeel bewegelijk..
ik ben al dagen op internet aan het kijken naar zadels en lezen hoe het allemaal werkt enzo Haha! het spreekt me wel erg aan..
ik denk dat ik na mijn vakantie een testzadel aan ga vragen.. en nog maar eventjes door sparen...
ik vind de pads nogal verwarrend.. er zijn zoveel maar welke is nou normaal.. gewoon goed die er normaal onder horen..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 21:33

Auky schreef:
Wel met een speciale (western)pad, omdat hij een hele moeilijke (holle) rug heeft.

Heb je misschien een foto van de zijkant van je paard? ivm nog een fries bij mijnes op stal die ook een holle rug heeft.. misschien ook een goed zadel voor haar dus

colinda1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:38

hoi,

ik heb een freeform. ik vind het een ontzettend fijn zadel en hij is net even wat dikker en steviger dan de barefoot, maar ook wat duurder.
ik heb zelf namelijk een haflinger ook met een holle rug, maar het zadel blijft zowel op mijn haflinger als op mijn bonte rijpaard kruising kwpn/tuiger dus ook vrij rond zeer goed liggen. dat komt doordat er een ijzeren frame in zit, die komen ze overgens aanmeten. kijk maar een op www.horseman.nl

succes verder

groetjes colinda

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:41

vind de barefoot persoonlijk een mooiere uitvoering,wat voor type zoek je?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:48

Echt toppie een boomloos zadel van Barefoot Arizona of nevada. Mijn paard is er erg blij mee. Ook Fries model. Ik heb maat 1,5. De maten zijn niet zozeer voor je paard maar voor jezelf. Een ruime of een niet zo ruime zit en je beenlengte ivm lengte fenders. Ik heb ook een speciaal dekje eronder die de ruggegraat vrij houdt. Ik wilde na een week een testzadel te hebben gehad DIRECT een boomlooszadel Knipoog en wilde mijn paard het niet aan doen om mijn oude zadel er weer op te doen, omdat hij hier zo gelukkig mee was.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 17:40

Ik moet nog sparen voor het zadel, dus ik heb liever een niet al te duur zadel. Misschien 2e hands dat komt me nog beter uit..
ik ben nog niet echt op zoek, omdat ik dan graag eerst een testzadel aan wil vragen om te kijken hoe mijn paard hierop reageert.
Ik denk dat het wel goed komt, het liefst rijden we zonder zadel dat vind ze zelf ook fijner. Maar ik wil toch ook graag wat serieuser rijden daarom had ik een 2e hands dressuurzadel gekocht..
Maar achteraf blijkt het toch niet helemaal super te liggen, zoals we al vaker hebben gehad.. Sinds ik hem heb wil ze niet meer galopperen, verder heeft ze de oortjes wel mooi naar voren enzo.. maar ik vertrouw het niet.. heb er nu 3x op gereden, en na 2x zonder zadel rijden, galoppeerde ze weer lekker...
ik zou dan een cheyenne willen denk ik.. anders ziet het er zo westernachtig uit terwijl ik meer richting dressuur wil ga doen..
ik hoop zo dat ze wel gelukkig is met een boomloos zadel!!! Het lijkt me in ieder geval heerlijk!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:14

Je kunt ook tijdelijk op een bareback pad rijden. Lekker goedkoop en net iets comfortabeler.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 17:37

ik heb al een bareback pad al ligt hij nu bij de schoenmaker:p
waarom vind je dat comfortabeler dan? op een boomloos zadel heb je nog meer steun toch.. ik kan echt niet serieus dressuurig gaan rijden op een barebackpad.. die gebruik ik voor buitenritten..

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:40

Ik heb van de week mijn barefood opgehaald.
Hiermee ga ik ook op mijn fries rijden.
Ik zou niet weten waarom het niet zou passen op eeb fries.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 18:48

okey.. het zal ook vast wel passen ja.. maar ging me meer om hoe het bevalt op jullie friezen enzo en wat voor je erop hebt..
had ook gelezen over een extra brede pommel ofzo? hoe dat maar heet.. of je dat ook nodig hebt op julie friezen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:41

Op 1 of andere manier lijkt het wel of Friezen-mensen denken dat hun paard iets totaal anders is dan andere paarden , je zou bijna denken dat ze 3 schouders hebben ofzo Tong uitsteken

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er Friezen-specifieke problemen waren met boomloos....brede pommel is ook echt niet nodig in principe , zelfs zware trekpaarden doen het prima met een standaard pommeltje in de praktijk. Ook physio's e.d. die die hele brede paarden nakijken zien er dan geen probleem in.

Dat is de feedback die ik van klanten krijg tenminste Lachen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 18:14

pmarena schreef:
Op 1 of andere manier lijkt het wel of Friezen-mensen denken dat hun paard iets totaal anders is dan andere paarden , je zou bijna denken dat ze 3 schouders hebben ofzo Tong uitsteken

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er Friezen-specifieke problemen waren met boomloos....brede pommel is ook echt niet nodig in principe , zelfs zware trekpaarden doen het prima met een standaard pommeltje in de praktijk. Ook physio's e.d. die die hele brede paarden nakijken zien er dan geen probleem in.

Dat is de feedback die ik van klanten krijg tenminste Lachen

Ja dat denk ik ook Pling
Oke dus geen brede pommel nodig... Dankje
Maar ik ben bang dat als ik op wil stappen het zadel naar beneden schuift:P dat heb ik namelijk bijna bij alle zadels.. maarja dan kan je natuurlijk nog steeds via het hek opstappen, doe ik nu ook altijd Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:38

Dat is altijd afwachten , bij sommige paarden schuift een Barefoot helaas ook , net als alle andere zadels op dat paard , maar er zijn er ook al heel veel geweest waarvoor de Barefoot DE oplossing was. Tegenwoordig zijn er ook nog de pads met Sympanova onderkant die goed slipvast liggen , en heb je nog meer kans op een stevige stabiele ligging.

Maar garanties heb je niet , het is echt een kwestie van proberen , daarom zijn de testzadels ook zo handig Lachen

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 09:48

okee.. precies ik ga er binnekort een aanvragen..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:58

ik zie wel vaak op foto's dat het zadel bij rondere paarden al snel op het schouder ligt. net of het spek wat meer geleid Haha!
met gam had ik er ook extreem veel last van, bij ons was het dan ook geen succes helaas, terwijl ik wel erg weg ben van het zadel Ja

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:14

Heb je wel eens aan een Startrekk gedacht?

Ik heb dan weliswaar geen Fries, maar wel een ultraronde Merens en Haf. Knipoog