zadel voor ezel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

zadel voor ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:39

Het is wel wat voorbarig, maar binnen een jaar of 2 mogen de ezeltjes bij ons beleerd worden.
een hoofdstelletje zal wel te vinden zijn, maat pony/shetland.
een bit, mag dit ook een gewoon trensje zijn?

het zadel is denk ik een groter probleem.
we hebben 2 barefootzadels liggen, zou dit werken met een aangepaste singel?
of is er een speciaal zadel voor nodig?

en tuigen voor voor de kar, zal een ponytuig ook voldoen, of moet ook dit op maat gemaakt worden?

Britt

Re: zadel voor ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:29

Denk dat barefoot wel een van de beste oplossingen zal zijn aangezien de rug erg anders is als die van een paard Nagelbijten / Gniffelen
Tuig zou ik niet weten, dat moet je passen en kijken hoe het zit.. (zadels ook trouwens)

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:33

In de Bit van een paar (?) maanden geleden stond ook een artikel over een vrouw die een ezel bereed. Zij had daarvoor een op maat gemaakt zadel. Ik heb er geen verstand van, maar kan me voorstellen dat een barefoot zou moeten kunnen passen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:35

Als je in de winkel gaat en de catalogus van Ukal-equitation vraagt, de leverancier van Norton, Wintec, ..., daar staat een ezelzadel in.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:01

Ik ben al een hele tijd op zoek naar passende zadels voor mijn ezels. Heb al van alles geprobeerd maar er past niets op. Jouw ezels zijn niet zo groot en daar is wel wat voor te vinden.
- De firma Cab-ane in Frankrijk verkoopt goede ezelzadels voor kinderen. Ze zijn te vinden op http://www.cab-ane.fr. Wil je een zadel voor volwassenen, dan heb je een probleem. Ik zoek me rot, heb al heel wat zadels op de ezel gelegd (waaronder de Barefoot), maar niets past. Alle zadels gaan schommelen omdat de ronding op de verkeerde plaats zit (ook de boomloos helaas). Ik wacht nu op bericht van een firma in Pakistan die adverteert met ezelzadels.
- De meeste hoofdstellen passen wel wat betreft de lengte maar met de keelriem en frontriem kom je vaak te kort. Kijk of je die los kunt krijgen (want je hebt veelal twee maten groter nodig).
- Een ezel kan je prima met een trens rijden. Wel heb ik er een paar bitringen aangedaan omdat de mondhoeken van een ezel erg gevoelig zijn (zijn veel zachter dan die van een paard). Let wel op dat je een heel dun trensje neemt (westernbit). De tong van een ezel is dik en de mondspleten zijn klein. Bij een normale paardentrens zit er teveel ijzer in de mond.
- Voor een tuig voor het mennen, kom je een heel eind met een ponymaat. Wel zul je wat moeten aanpassen. Met name de staartriem. Omdat een ezel een puntkont heeft, valt de staartriem steeds opzij. De truc is om de riempjes waar de culeron aan vastzit, te laten verlengen. Meet de lengte van de billen en voeg daar nog vijf centimeter bij. Als je het zo laat vermaken, vallen de riempjes ieder om de ruggegraat heen en blijft het geheel netjes op zijn plek (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).
(Wij hebben ook de hoofdstellen en het schoftje moeten aanpassen, maar daar zal jij wat minder last van hebben, onze ezels zijn wat groter, denk ik. Onze ezels lopen in een tuig maat pony, hoofdstel maat shire en singel maat cob Haha! )
- Wij hebben de ezels Mylerbitten laten aanmeten voor het mennen (duur!!!!). Maar alle reguliere menbitten waren te dik. De firma Myler verkoopt speciale menbitten voor dieren met een dikke tong en kleine mondspleet (maar dan ben je ook meteen 200 euro per bit kwijt).

Ben benieuwd op watvoor tuig jij uitkomt! Wil je me op de hoogte houden?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:04

Mijn god, hebben die beesten zoo'n dikke kop??
Heb eens in je profiel gekeken, wel leuke beestjes zeg!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 15:15

hoofdstel maat shire? Sigaar
in het uiterste geval heb ik een halsterhoofdstel voor mijn belg, die zal wel aan te passen zijn (ieder riempje kun je aanpassen van maatje koudbloed tot maatje shetlandpony...

ik heb ergens kleine ponybitjes zien liggen, die ook vrij dun zijn, anders kan ik die wel laten bestellen, dus dat zal dan geen erg groot probleem zijn.

Het zal dus wel een zadel voor een volwassene dienen te zijn, met dat ze niet bereden zullen worden door kinderen (of toch zelden)
Heb je ook een barebackpad geprobeert?
Dat zal mss voldoen met dat het niet voor iedere dag is...

Van het tuig snap ik het ongeveer Haha!
ik zal het deze week eens bekijken bij het tuig van men paard, dan zal ik het mss duidelijker zien.

Ik zal je zeker op de hoogte houden, maar ik vrees dat het maar binnen 2 jaar zal zijn Haha!
de ezels zijn nu pas 1.5 jaar (iets jonger) dus worden uiteraard nog niet in het werk gezet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:21

Zijn ze eigenlijk leuk te rijden? Of zijn ze echt zo koppig en vervelend als ze altijd doen denken Tong uitsteken (denkt vooral aan het inrijden Sigaar )

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:24

Haha! Haha! Haha! Er is niets zo eenvoudig als het inrijden van een ezel. Gewoon bovenop gaan zitten, vindt-ie gewoon goed.
Laatst bijgewerkt door Jasper op 30-07-06 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Buddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:24

Ik heb altijd ezels gereden, 2. Ik vond ze leuk om te rijden! Hoe meer geduld je hebt en ze probeert te begrijpen, hoe beter ze luisteren. Boos worden heeft totaal geen zin bij ezels. Je moet wel altijd opletten, omdat ze echt heel slim zijn!
Ik had er een pannekoek zadeltje opliggen en een hoofdstel met een trens
succes!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:27

Ik wil ook graag een ezeltje, en mijn droom is dan ooit een manege te hebben met een ezeltje als mascotte en die lekker mee te laten lopen in een lesje af en toe Cool

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:12

Lijkt me ook heel leuk om eens op een ezel te rijden, zal vast wel heel anders zijn!
Er stond hier in de buurt een tijdje geleden eens een mobiele kinderboerderij met ezeltjes waar de kinderen op konden rijden, dat was zielig, die ezels hadden gewoon oude ponyzadels op hun rug, pastte voor geen meter!
Hoofdstel zou je eventueel ook een one-ear of twee-oor western hoofdstel kunnen gebruiken, die heeft geen keel of frontriem Lachen

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:37

Ik heb one-ear hoofdstellen geprobeerd maar dan blijft het oorriempje ongeveer halverwege het oor hangen Haha! Een ezeloor is ongeveer drie keer zo breed als een paardenoor.
Een tip die ik kreeg in een westernwinkel: de tuigels zijn toch veel te lang dus laat van de stukken die je daarvan over hebt een frontriem of keelriem maken. Scheelt toch weer wat in de kosten.