Waarom breken mijn hoofdstel/teugels steeds?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyzz

Waarom breken mijn hoofdstel/teugels steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 23:54

Haallo.

Ik was vandaag aan het springen met mijn haflinger in een weide. Ik was hem aan het uitstappen maar meneer vond het tijd voor een hapje gras. Dat vond ik uiteraard niet goed en probeerde het tegen te houden met mijn teugels. Helaas brak toen mijn hoofdstel en mijn teugels. Mijn bakstuk en teugels zijn beide onfixbaar dus ik moet morgen weer naar de paardenwinkel (waar ik net vandaag heen ben geweest. Vork )

Ik vroeg me serieus af hoe dit toch kan. Dat mijn teugels en hoofdstel zo vaak breken. Ik heb het namelijk al tons of times eerder gehad en ik word er een beetje gek van. Reserveteugels heb ik sowieso altijd, omdat ik toch weet dat het weer gebeurt, maar deze teugels had ik net twee maandjes.

Het is niet zo dat ik mijn hoofdstel niet goed onderhoud. Ik maak het vaak schoon en vet het regelmatig in. Misschien komt het omdat mijn haflinger zo verschikkelijk sterk is?

Ik vroeg me gewoon af of jullie daar ook wel eens last van hebben en vooral of dit normaal is? Ik heb mijn haflinger nu bijna 3 jaar en dit is mijn tweede hoofdstel? Soms hoor ik dat iemand na 17 jaar een nieuw hoofdstel koopt. Nou dat zal mij nooit lukken. Nagelbijten / Gniffelen

Zal het misschien aan de kwaliteit liggen? Lijkt me ook niet. Ik koop nooit extreem goedkope dingen, want ik vind dat het gewoon duurzaam en goed moet zijn.

Liefs, Jenny.

GeJe

Re: Waarom breken mijn hoofdstel/teugels steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:45

Hmmm... da's vreemd: mijn eerste reactie zou zijn dat je hebt gekozen voor een goedkoop hoofdstel, maar ook die breken niet zomaar. Blijkbaar komt er toch teveel kracht op het leerwerk te staan en waarschijnlijk breekt het bij de bakstukken af? Een beetje hoofdstel moet toch wel wat kunnen hebben. Misschien tref jij steeds de maandagochtend-exemplaren?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:49

bewaar in ieder geval goed je bonnen van je nieuwe hoofdstel; een hoofdstel mag het niet zo snel begeven. Gebeurt dat toch, kan je gewoon terug naar de winkel.
Mag ik vragen wel hoofdstel je nu op het oog hebt?

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:50

als ik dat zo hoor zou ik juist eens voor de goedkopere exemplaren gaan, anders ben je over een jaar toch nog best veel geld kwijt.

heb je de bon nog? want dan zou je het eventueel op garantie kunnen gooien

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:21

waarschijnlijk heb je een goedkoop hoofdstel van zgn. "indai-leer" gekocht. dat is net karton, door de slechte (maar goedkope) manier waarop het leer gelooid wordt.
ik zou terug gaan naar de winkel waar je het gekocht hebt, en m'n centjes terugvragen. dan even doorsparen voor een duurder, sterker en betere kwaliteit hoofdstel van europees/amerikaans/argentijns leer. dat wordt anders (duurder) gelooid, en blijft stevig. scheurt dus niet zomaar af, zoals dat 'india-karton' wel doet.
sterkte!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:25

Leer is niet zo erg sterk, bij een flinke ruk breekt het, maar in dit geval denk ik dat de kwaliteit niet super is, of eigenlijk helemaal niet. Je kan beter een duurder hoofdstel kopen denk ik. Ja
Best wel balen dat ze steeds breken, van welk merk je heb je ze trouwens?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:55

Ik heb een paar super goedkope hoofdstelletjes, die heb ik al jaren en er is er nooit één gebroken. (de oudste is nu 10 jaar).
Misschien onderhoud je ze verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:59

ik heb gewoon hele goedkope hoofdstellen en een 1 is ooit gebroken! ook mijn teugels niet!
mischien een hoofdstel van dat syntetyshe spul proberen? heeft Harry's Horse ook volgens mij!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:00

Ligt het misschien aan je onderhoud? Droog en stug leer is niet zo duurzaam meer .... dus regelmatig schoonmaken en invetten/olien.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 12:11

Ik ga vanmiddag maar eens terug naar de winkel en vragen wat zij d'r van vinden.
Meestal heb ik geen merk. Nagelbijten / Gniffelen Misschien ligt het daaraan? Ik geef niet zo veel om merken.
Ik onderhoud het ook prima. Dus het lijkt mij niet dat het daaraan ligt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:48

Dat was inderdaad best poedersuiker dat je hoofdstekl brak jenn...
ik ben benieuwd wat die mevrouw ervan zegt..
enneuuhhh deze keer de bon bewaren he?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:54

Ik rij Alfons al anderhalf jaar met een hoofdstelletje van drie tientjes.....ik vond de neusriem wel mooi! Vet nooit iets in en maak m zelden schoon.....Alfons is groot en geeft ook wel eens een ruk en zelfs toen hij met een gigantische vaart de trailer uitvloog bleef dat hoofdstelletje heel! Dus het hoeft niet aan de prijs te liggen hoor!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:58

Misschien vet je juist te veel en te vaak in. De stiksels kunnen daar namelijk niet goed tegen. Je kunt ook beter geen olie gebruiken voor het invetten

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:16

daar zat ik ook al aan te denken, worden de stiksels daar niet broos van ofzo?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:27

Nou ik heb ook goedkope hoofdstellen erbij zitten, en zelfs die breken niet zo maar. Invetten alleen is bij zo'n hoofdstel niet genoeg. Voor je hem gaat gebruiken de 1e keer, dus nieuw, moet je hem eerst eens een nacht in een badje met leder-olie leggen. Dan pas zuigt het leer zich helemaal vol, en daarna goed uitvegen. De keren daarna goed invetten ( ik doe dat 1x per maand alles in 1 keer). Zo doe ik het en dat gaat prima. Het is idd wat meer kartonleer, en als je een riempje doorbreekt dan is vaak de binnekant droog en rafelig, allemaal kleine draadjes leer lijkt het wel.. Ik heb het 1 keer gehad bij teugels waar mijn paard in is gaan staan en dus kapot knapten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:35

Ik heb juist gehoord dat zo'n lederolie badje niet goed is...
wel voor het leer maar niet voor de stiksels.
die schijnen dan los te gaan laten

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:25

Ik doe mijn hoofdstellen ook wel in de lederolie badje. Dan trekt het leer erin en worden ze weer goed soepel. e breken dan niet zo snel.
Bij mij is er nog nooit een hoofdstel gebroken teriwjl ze toch wel heel intensief gebruikt worden.
De duurdere kiefferhoofdstellen breken niet maar ook de goedkopere hoofdstellen zijn nog nooit kapot gegaan bij mij.

Zal als ik jou was toch terug gaan naar de winkel, lijkt mij dat het onder de garantie valt.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 23:30

Pff. Ik ben dus terug gegaan naar de winkel en ze zeggen daar dat het normaal is dat het breekt. Omdat de stiksels speciaal zo gemaakt worden omdat het anders gevaarlijk is? Verward Nou ik vond het maar een maf verhaal en heb maar een paar nieuwe bakstukken en teugels gekocht. De oude teugels laat ik fixen.

Ik heb ook maar wat olie gekocht voor de zekerheid en olie het gewoon niet te vaak in. Dat kan toch geen kwaad? Lachen

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:36

wat een onzin verhaal van die winkel, ook een minder duur merkloos hoofdstel mag niet zomaar breken.
en dat het zou breken voor de vijligheid is onzin een hoofdstel dat snel breekt is alleen maar gevaarlijk

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:09

ja ik zal me niet laten afschepen met zo'n verhaal en er zeker niks meer kopen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:37

Ik heb nieuwe (zelf gekochte) hoofdstellen van 25 euro maar ook van 65 euro en duurder, en 2e handse.
ik behandel alle hoofdstellen hetzelfde en ook beugelriemen.
Never nooit wordt een hoofdstel dusdanig gemaakt dat het MOET breken, immers is een mens nooit sterker of zelfs even sterk als een paard.

Ik vind het even vreemd dat zowel je bakstuk als een teugel tegelijkertijd gebroken zijn na een meningsverschil tussen jouw en je paard. Ervan uitgaande dat niet je paard op beide teugels is gaan staan....

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 00:41

Hm. Ja nu je het zegt. Hoe kan eigenlijk mijn bakstuk en teugel gebroken zijn? Het waren zeg maar de bakstuk en teugel aan dezelfde kant van het bit. En ik trok z'n hoofd omhoog en toen brak het. Hm. Hoe kan m'n bakstuk inderdaad dan gebroken zijn? Weird.

Naja. Ik snap het verhaal van die winkel ook niet helemaal, maar ja. Er valt nu niets meer aan te doen. Scheve mond

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:48

ik wou eerst zeggen dat je misschien te weinig invet maar je zegt dat je het regelmatig doet dus het kan ook dat je het te vaak doet zodat ze extreem zacht worden

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:04

Jennyzz schreef:
Pff. Ik ben dus terug gegaan naar de winkel en ze zeggen daar dat het normaal is dat het breekt. Omdat de stiksels speciaal zo gemaakt worden omdat het anders gevaarlijk is? Verward Nou ik vond het maar een maf verhaal en heb maar een paar nieuwe bakstukken en teugels gekocht. De oude teugels laat ik fixen.

Ik heb ook maar wat olie gekocht voor de zekerheid en olie het gewoon niet te vaak in. Dat kan toch geen kwaad? Lachen

Olie is juist slecht om vaak te gebruiken. Het leer wordt hier week van en juist dán kan het breken. Een nieuw hoofdstel een paar uur in de olie leggen kan geen kwaad, maar daarna gewoon met zadelzeep en vet doen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:20

Pfff, ik heb nog maar 1x een hoofdstel stuk gehad(in 6 jaar terwijl ik gemiddeld met 5 pony's werk). Maar dat was met een jonge hengst die een beetje erg last van zijn hormoontjes had en bij het opzadelen in een wilde beweging aan de ring waaraan hij vast stond bleef hangen.