Paard trapt peesbeschermers kapot ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Paard trapt peesbeschermers kapot ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 20:17

Hallow,

Sinds een paar weken snapt mijn paard de bedoeling van het vrijspringen ..
Hij heeft nu ongeveer 5 keer los gesprongen en afgelopen maandag dus voor de 6e keer ..
Hij vindt het nu zelfs zo leuk dat hij maar over de hindernis heen blijft springen, rent een rondje en springt weer ..
Nadat hij een beetje is opgewarmt gaat de hindernis wat hoger (60cm is tot nu toe het hoogste) en wordt ze nog fanatieker ..

Maar nu het probleem, ze wordt zo fanatiek in het springen dat ze door haar enthousiasme haar peesbeschermers kapot trapt ..
Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgt ..
Maar ze heeft van de 6 keer vrijspringen nu al 2 keer dr peesjes kapot getrapt ..
Okee liever de peesbeschermers dan de pezen zelf, maar toch, zo wordt het een dure grap ..

Weet iemand of ik hier iets aan kan doen?
Ik heb nu de " normale" peesbeschermers .. Denk aan HH, BR, Norton ..
Maar om nu hele dure te kopen, die trapt ze dan mss ook wel kapot ..
Of heb je ook speciale niet te slopen beschermers, die ook nog betaalbaar zijn Knipoog

Wie heeft er een oplossing?

Anoniem

Re: Paard trapt peesbeschermers kapot ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:38

Niet meer vrijspringen, misschien?

Of een keer zonder proberen, weet ze iig dat ze haar benen moet optillen... en dan natuurlijk niet meteen 60 cm.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:46

Ja gewoon een keer zonder ja.

Ik zou niet gaat stoppen.Want ze is er lekker fanatiek in enzo.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:54

Nou ik denk dat zonder toch niet goed is ?
Tenminste als ze de peesje kapot trapt dan kunnen haar pezen er ook aan gaan lijkt mij Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:50

Ik zou zelf niet de peesjes eraf halen maar proberen meer rust in het vrijspringen te brengen. Fijn dat ze enthousiast is maar ze hoeft niet als een idioot verder over die hindernissen te gaan crossen in haar uppie.
Dus ook zeker niet steeds hoger gaan bouwen, maar de sprongetjes juist extreem laag zetten (eventueel alleen maar balkjes) totdat ze bijna gaapt boven de sprong ipv zich op te winden.

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:55

Ja , haar enthousiasme een beetje mindere zodat ze rustiger gaat springen , want ik denk dat er dan idderdaad nog veel peesbeschermers over de toonbank gaan vliegen !

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:47

Tip van Urielle klinkt heel logisch.

Tja en verder er maar voor zorgen dat je beenbeschermers op voorraad hebt liggen.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 15:59

armyhorse schreef:
Nou ik denk dat zonder toch niet goed is ?
Tenminste als ze de peesje kapot trapt dan kunnen haar pezen er ook aan gaan lijkt mij Bloos

Idd, ik weet waarom ik haar peesbeschermers omdoe, en zit nou ook niet bepaald te wachten op hoge dierenarts kosten Knipoog

Urielle schreef:
Ik zou zelf niet de peesjes eraf halen maar proberen meer rust in het vrijspringen te brengen. Fijn dat ze enthousiast is maar ze hoeft niet als een idioot verder over die hindernissen te gaan crossen in haar uppie.
Dus ook zeker niet steeds hoger gaan bouwen, maar de sprongetjes juist extreem laag zetten (eventueel alleen maar balkjes) totdat ze bijna gaapt boven de sprong ipv zich op te winden.

Dankje, hier heb ik zeker iets aan Lachen
Ik begin ook altijd met een laag kruisje en dan een stijltje van 30 cm ..
Soms ga ik zelfs niet hoger omdat ze gewoon te enthousiast wordt ..
Maar wat kan ik doen om hhaar rustiger te krijgen als ik haar niet vastheb of erop zit?
Als ik rustig praat, dus: "hoooo rustig" etc. zeg, dan springt ze niet meer (denkt ze dat ze klaar is), waardoor ik dus weer meot aandringen..
Soms ga ik zelfs voor de hindernis staan om haar tot stoppen te brengen als ze weer helemaal los gaat .. Ik vindt het dan gewoon te gevaarlijk om haar met een bloedvaart over de hindernis te laten gaan .. maar dit is niet ech teen oplossing ..

* Ik weet het, moet meer grondwerk gaan doen Knipoog Maar het vreemde is dat ze aan de longe en bij het los longeren etc. prima luistert, alleen het vrijspringen vindt ze zooo leuk dat alle remmen losgaan ..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:58

Jij kunt zelf het beste inschatten hoe je paard reageert. Wordt ze al knettergek van 30 centimeter dan begin je eventueel met een paar balkjes en je merrie aan de longe. Gaat ze daar lekker ontspannen over dan leg je een balkje op een verhoogje. Gewoon doorgaan tot ze kalm is, en kalm = braaf. Wordt ze niet meer heftig van losse balkjes (evt. op een verhoogje) dan kan ze eens los over balkjes lopen en begin je in eerste instantie met de afstanden wat te prutsen voordat je het spannend maakt met staanders en door de hoogte in te gaan. Of je probeert onderscheid te maken in de gang waarin ze erover moet, met stemcommando's van het longeren laat je haar de ene keer in een drafje erover gaan, de volgende keer mag ze dan een keer in een handgalopje.

Verder geloof ik ook veel in lichaamstaal. Als mijn driejarige te heftig wordt met losspringen (die vindt het ook zo ontzettend leuk en spannend) laat ik hem springen en sta ik in de bak compleet ontspannen met mijn handen langs mijn lijf, eventueel zelfs niet naar hem te kijken maar wat van hem afgedraaid. Zoals je bij het longeren een drijvende en een remmende positie opzoekt.