Welke hoogte hangt de stang bij stang en trens optoming?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic

Welke hoogte hangt de stang bij stang en trens optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:26

Misschien een hele domme vraag hoor, maar je ziet nog al eens verschillende optomingen van de stang en trens, de een heeft zijn stang lekker laag hangen en de ander heeft hem net zo hoog als zijn andere bit. Vaak zie je ook dat de trens hoger zit dan bij een gewoon trens hoofdstel

Nu heb ik eigenlijk altijd geleerd dat het ringetje waarmee de stang aan het bakstuk zit, op de zelfde hoogte zit als waar de trens aan de bitring zit zeg maar (dus niet waar de bitring aan het bakstuk zit maar waar het deel dat in zijn mond zit aande bitring vast zet, heb het overigens over een watertrensje)

Op deze manier hangt de stang dus altijd lager dan de trens. Heb ik het nou goed of zijn er meerdere manieren? Wat is dat het effect om stang en/of trens hoger of lager te hangen?

Misschien wel heel dom, maar ik hoop toch dat iemand mij normaal antwoord wil geven zodat ik er weer van kan leren!

Mar_Nimbus

Re: Welke hoogte hangt de stang bij stang en trens optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:02

goeie vraag, er zijn hier volgens mij voldoende ruiters op bokt die ver genoeg in de dressuur zitten om hier antwoord op kunnen geven
ik blijf het even volgen
ben ook wel benieuwd

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:13

Je ziet inderdaad vaak verschillende optomingen, sommige doen het gewoon echt verkeerd, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom de een hem lager hangt en de ander hoger!
Denk dat hoe jij het geleerd hebt wel een beetje hetzelfde is hoe ik hem draag, heb er eigenlijk nog nooit zo naar gekeken, met dat ringetje op de hoogte van onderaan de bitring Haha! Maar als ik het me zo in beeld wat je bedoelt denk ik wel dat het juist is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:57

maar de trensbitten hebben toch ook andere ringen?
ik heb al bitten gezien met hele kleine ringetjes, en andere met grotere ringen, daar hangt het toch ook van af?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:25

Duhelo schreef:
maar de trensbitten hebben toch ook andere ringen?
ik heb al bitten gezien met hele kleine ringetjes, en andere met grotere ringen, daar hangt het toch ook van af?

Dat omschrijft TS toch wat ze bedoeld
Citaat:
Nu heb ik eigenlijk altijd geleerd dat het ringetje waarmee de stang aan het bakstuk zit, op de zelfde hoogte zit als waar de trens aan de bitring zit zeg maar (dus niet waar de bitring aan het bakstuk zit maar waar het deel dat in zijn mond zit aande bitring vast zet, heb het overigens over een watertrensje)

Het is belangrijk dat de stang en trens niet bovenop elkaar komen te liggen. Verder ziet niet iedere paardemond er hetzelfde uit, dus bij de een zal de stang lager kunnen hangen dan bij de ander.

circusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:47

hangt van het paard af, die van mij wil nog wel eens zijn tong over het bit gooien waardoor de trens dus hoger hangt dan de stang...
volgens mij zijn er geen regels voor.

Blackmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 17:51

Volgens mij moet in ieder geval altijd de trens wel hoger hangen dan de stang toch? Anders kan hij z'n mond niet eens meer fatsoenelijk dicht doen.
Nou ik ben benieuwd of iemand me kan zeggen waarom het vaak op verschillende manieren hangt en of ik het altijd goed heb gedaan!

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:24

Zoals jij het omschrijft, Blackmagic is het volgens mij goed!