hoe kom je tot een zadelkeuze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

hoe kom je tot een zadelkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 20:26

Wij berijden onze haf met een errug oud veelzijdigheidzadeltje en vinden dat we wel aan een "upgrade" toe zijn. Dus zoeken op internet een informeren bij Divoza heb ik nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden (bij Divoza prijzen ze alleen hun eigen huismerk Pagony aan).

Waarom kies je voor een bepaald merk zadel,
wat zijn de voor/nadelen van Kieffer/Stubben/Passier etc
waarom kies je voor meer/minder kniewrong
waarom een diepere of juist minder diepe zit?
etc.etc

Bij Divoza zeiden ze; het zadel moet goed op je paard liggen, maar vervolgens beweren ze dat geen enkel zadel (behalve de Pagony-haflinger) goed op een haf ligt en dat het zadel altijd aangepast moet worden. Dan kan je toch weer elk zadel kopen?
Nou ja, ik weet het allemaal echt niet meer, maar wil wel graag een kwalitatief goed zadel aanschaffen en hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken

kikco

Re: hoe kom je tot een zadelkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:27

ik kijk wat goed op mijn pony licht of ik het fijn vind en wat je er aan uit wilt geven dan kom je vanzelf bij een goed zadel en nee hoor er passen veel zadels op hafies maar gewoon proberen !!
sucses xx kiki

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:30

Je vraagt een goede zadelmaker die wil komen - deze kijkt naar het paard, naar jou en naar jullie als combinatie en probeert dan met jou verschillende zadels uit, tot er een fijne uitkomt!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:32

Heel veel kijken lezen en orienteren, dan ze zadelmaker erbij en hem uitgebreid vertellen hoe je het wilt hebben.
De Pagony haflinger is ook niet alles hoor, die was voor mijn meisie nog te smal.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:42

Ben het helemaal met Paradiso eens Ja
Met een goede zadelmaker vind je tog het snelst/beste een zadel wat voldoet aan jou eisen en die van je paard Lachen
Pagony haflinger is Zeker! niet het enigste zadel wat goed ligt op een haflinger, er zijn er echt veel meer. Maar dit hangt natuurlijk ook af van de bouw van je haf enzo.
Ik hoor trouns niet vaak goede dingen over de Pagony zadels, bovendien vond ik hem zelf ook niet lekker zitten en hij lag echt bagger op mijn hafje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:00

Ik oriënteer me nu zelf door een beetje op internet te lezen naar hoe bepaalde merken bevallen. Zodra ik genoeg geld bijeen gespaard heb ga ik eens bij de zadelmaker langs om te kijken voor de opties. Ik heb nl brede zadels nodig, en die zijn er niet standaard, en dan overleggen dat hij eens aan huis komt om diverse zadels te passen en te proberen. Dat wat goed ligt en ik daarbaast lekker vind zitten zal het dan worden Lachen

Ik ben overigens wel van plan om voor de iets hogere prijsklasse te gaan (nog niet echt de top, dat trek ik voorlopig niet). Dit omdat ik het idee heb dat die goedkope zadels (onder de 600 euro) toch gewoon van mindere kwaliteit zijn, ook qua passen Lachen

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:19

Inderdaad iemand laten komen die er verstand van heeft met meerdere zadels, en dan gaan passen en proberen, net zolang tot iets past voor jou en voor het paard.