Schurende singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Schurende singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:30

Mijn vzpaard had zo'n katoenen singel maar hij kreeg allemaal kale plekken op zijn buik. Ik een andere singel gekocht een neoprene want die zijn lekker zacht en zouden niet schuren. Maar het schuurt nog steeds het is op sommige plekken kaal en een beetje rood. Heb ik nu gewoon een andere singel nodig of moet ik zo een singelbontje aanschaffen.

c_alsemgeest

Re: Schurende singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:34

eerst even laten genezen... een nog rode huid is erg kwetsbaar en gevoelig voor schuurplekken.
Let ook op vuil/zand/opgedroogt zweet... want daar is zelfs de zachtste singel niet tegen bestand Knipoog
Je kan anders een lams-vacht hoes over je singel doen, die kosten wel wat maar beschermen goed tege het schuren. Lachen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:38

Een singelhoes raad ik je nogal af.
Mijn pony werd daar extreem gevoelig van bij het aansingelen, terwijl ze dat eerst niet was (hoes ging beetje dubbel en bobbelen) ook al houd je dit strak, tijdens het rijden zakt het af (een elastische)

Dus lamswel of zo'n leren waar het lamsvel al aan zit.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:36

Ik raad het je wel aan! (een singelhoes).
Mijn verzorgpony had altijd last met aansingelen, het deed haar gewoon pijn (was nog met elastiek ook, maar deed nog zeer bij dr), en sinds die singelhoes erom zit vind ze het helemaal niet (zo) erg meer. En het bobbeld ook niet, het is niet zo'n eentje van lamsvel of wol ofzo maar een soort nylon-achtig iets Clown.

RinskeMargot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:38

Ik heb gewoon de goedkoopste singelhoes van badstof gekocht en die werkt super! Ik had precies hetzelfde probleem!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:40

Ik zou het laten genezen en dan een singelhoes kopen, miss. van echt schapenvacht of een nep vachtje.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:00

Als je voor een singelhoes gaat zou ik voor een echte schapenvacht gaan.
De kunststoffen gaan erg broeien en irriteren met dit weer.

Verder het plekje eerst even goed laten genezen en na het rijden met koud water afspuiten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 20:36

Dat er vuil blijft zitten zou raar zijn want ik spuit hem na het rijden helemaal af. Het raarste is nog dat de singel niet op de plek van het schuurplekje ligt zal zondag wel even een foto maken. Het zweet dar ook niet de singel ligt er net iets achter. Hoelang moet die singelhoes dan zijn bij een singel van 130 cm als je bedenkt dat de schuurplekken aan de zijkant van de buik zitten, 1 meter?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:47

Zitten de plekjes net achter de oksel bij de huidplooien?
Dan kan het ook zijn gaan smetten met dit warme weer... heeft niets met de singel te maken maar kan hierdoor wel verergeren.
Goed schoonmaken, laten helen en drogen.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:49

wij hebben een gel singel, die is echt superfijn, en ook niet zo duur

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 23:06

XchantjuhX schreef:
Zitten de plekjes net achter de oksel bij de huidplooien?
Dan kan het ook zijn gaan smetten met dit warme weer... heeft niets met de singel te maken maar kan hierdoor wel verergeren.
Goed schoonmaken, laten helen en drogen.

Ja daar ik zal wel even een foto maken dan kan je het precies zien. Eerst had ie het namelijk niet en ineens begon het kaal te worden. In augustus ben ik 2 weken weg dus dan kan het helen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:10

Ik heb dit probleem ook al jaren. Ik heb een dressuurzadel met dito singel, een leren.
Mij is verteld, daar de DA, dat het komt omdat mijn pony teveel vel heeft, dus dat gaat plooien. Medische ingrepen is wat overdreven op dit vlak. Maar het blijft emmeren, idd zoals Nouvel al zegt, afspuiten met koud water, maakt de huid harder, en eventueel insmeren met Cole'sLinement, ( wel goed verdund) zou de huid ook sterker maken.

Ik raad je iig aan zoveel mogelijk natuurlijke producten te gebruiken, dus idd katoen of schapenvacht. Neopreen broeit ook als een gek, ik prefereer leer.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:34

heb precies het zelfde, met lamsvellen singelhoed eromheen is alles weer oke

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:45

Bitch schreef:
Ik heb dit probleem ook al jaren. Ik heb een dressuurzadel met dito singel, een leren.
Mij is verteld, daar de DA, dat het komt omdat mijn pony teveel vel heeft, dus dat gaat plooien. Medische ingrepen is wat overdreven op dit vlak. Maar het blijft emmeren, idd zoals Nouvel al zegt, afspuiten met koud water, maakt de huid harder, en eventueel insmeren met Cole'sLinement, ( wel goed verdund) zou de huid ook sterker maken.

Ik raad je iig aan zoveel mogelijk natuurlijke producten te gebruiken, dus idd katoen of schapenvacht. Neopreen broeit ook als een gek, ik prefereer leer.

Ik heb dit probleem dus ook met Gimli; vel teveel voor de singel.
Singel iig goed naar achteren leggen, probeer de huid zo strak mogelijk te trekken (voorbenen naar voren zetten, zodat de huidplooien niet dubbel gaan zitten).
Leren singel was voor Gimli echt funest, door een blessure heb ik 4 weken niet kunnen rijden en heeft de huid de kans gehad zich te herstellen (geluk bij een ongeluk zullen we 't maar noemen).
Nu heb ik een neoprene/fluwelen singel van BR, echt super zacht en geen last meer van wondjes.
Het blijft natuurlijk oppassen, ik spoel de plek waar de singel zit + daarvoor elke keer na het rijden af.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 18:41

Als je kijkt in mijn profiel zie je dat mijn vzpaard ook best dik is. Dit is ook zijn bouw maar omdat ie een week stil heeft gestaan is ie echt vet geworden. Al jullie verhalen verklaren de plekjes wel. Ik denk dat ik gewoon zo een lamsvellen singelhoes ga kopen want die huidplooitjes gaan nooit over. Strak trekken van die plooien help niet dat heb ik al geprobeerd. Bedankt voor alle reacties. Haha!