Maatzadel....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessie1981

Maatzadel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 16:04

Ik heb een dresuurzadel op maat laten maken. De levertijd zo tien weken zijn, hooguit twaalf, maar uiteindelijk had ik hem pas na ruim 16 weken.

Dus ik eindelijk blij en meteen gepast, ligt het zadel dus na aansingelen op de schoft! Dus ik meteen weer bellen. De kussen laten ze altijd nog heel zacht, dus met opvullen konden ze nog een hoop doen.

Afgelopen maandag is er dus iemand geweest en heeft het zadel zoveel mogelijk opgevuld. Maar na aansingelen en rijden houd ik nu tussen de schoft en kamer 1,5 vinger over. En de kussens kunnen niet voller, dan worden ze te hard (ze zijn nu al stevig)... Verder ligt het zadel prima en ben ik er erg tevreden over. Hun gaven al aan dat met een lamsvel eronder het zadel beter zou liggen. Maar dat wil ik niet! Ik vind dat een zadel meteen goed moet liggen, daarom koos ik voor een maatzadel. Nu heb ik 1,5 vinger over na het rijden, maar het wol zakt natuurlijk weer iets in en dan moet er weer gevuld worden...

Bij het aanmeten gaven ze aan dat het moest lukken om voor broes een zadel te maken en nu dit... Ik weet dat Broes moeilijk is, maar meet dan geen zadel aan als het niet lukt.

Wat vinden jullie en wat zouden jullie doen?

LittleRose

Re: Maatzadel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:15

Best wel slordig vind ik het.
Tuurlijk is het moeilijk een zadel precies passend te maken.
Maar ik denk dat dit niet erg geodkoop is geweest, en ik vind dat je wel waar moet krijgen voor je geld.
Ik zou er toch even naartoe gaan en zeggen dat je zadel wilde dat wel goed past. En of ze dan een geheel ander zadel moeten maken is hun probleem.
Zo zie ik het iig.
Succes !
Laatst bijgewerkt door LittleRose op 19-07-06 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:20

Een goed zadel is een zadel dat PAST!
Het zadel moet goed passen ZONDER dekje of onderlegger of wat voor fratsen dan ook. Zo kaal op de paardenrug leggen en dan moet 'ie goed passen. De boom moet goed liggen op het paard, van daaruit wordt een zadel immers opgebouwd.
Ik hoop voor je dat je geen Hulsebos hebt, zoals ik heb, die heb ik helaas al na 3 maanden VOLLEDIG opnieuw pas moeten laten maken door Van Triest zadelmakerij.
Hier zijn topics genoeg over te vinden (inclusief mijn gezever over Hulsebos, maar dat doet niet ter zake nu).
Overleg met je zadelmaker, het zadel moet zonder dekjes goed passen. Je betaalt een hoop geld voor een zadel, dan mag je toch tenminste verwachten dat het zadel past op de paardenrug!
En een moeilijke maat mag nooit een excuus zijn! Ik wens je heel veel succes.
Tip: rij niet door met een zadel wat (volgens jou) niet past! Denk aan de paardenrug! Het laatste wat je wilt is een fysio erbij halen of een osteopaat!

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 19:44

Er is inmiddels een duidelijke mail hun kant op, ben erg benieuwd naar hun reactie...
Bedankt voor de reacties, andere zijn nog steeds welkom hoor!

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:06

Kan je het zadel niet inruilen ofzo ?

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 06:18

Bij inruil krijg je er nauwelijks wat voor terug...

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:30

Welk merk zadel heb je?
En was het een zadelmaker of een zadelaanpasser ?
Want ik krijg de indruk dat elke zadelverkoper en opvuller zich zellf zadelmaker noemd maar dat is toch wat anders.
Op mijn paard kon dus echt geen standaard zadel .
Veel succes !

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 14:48

Het is een nieuw aangemeten fryso zadel van het tweespan. Hun laten de zadels maken in engeland, dus ze zijn feitelijk geen zadelmaken, maar dat is hulsebos ook niet. Ze geven de maten aan engeland door en daar wordt het zadel gemaakt.
Waarom kon er op jouw paard geen standaard zadel en waar ben jij op uitgekomen?

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:06

Ik heb ook een Fryso tweespan. In een ander topic ook mijn verhaal neergezet. Mijn zadel paste niet toen ie klaar was omdat mijn paard afgevallen was. Ze hebben dit erg zorgvuldig opgelost! Ik weet zeker dat als je met ze in gesprek gaat en je klacht duidelijk maakt dat ze er voor zorgen dat je zadel goed ligt. Tenminste, bij mij hebben ze dat wel gedaan zo'n 3,5 jaar geleden. Ik kon op hun kosten het zadel laten aanpassen door een zadelmaker die ze aanprezen. Deze zadelmaker stapte echter af van het model zadel en hierdoor kon ik totaal niet meer lekker zitten in mijn zadel. Het had iets met het zwaartepunt te maken. Ik was erg teleurgesteld dat ik nu niet meer een fijn zadel had. UIteindelijk is mijn zadel terug gegaan naar Engeland en is ie in originele staat hersteld en de boom smaller gemaakt. Mijn zadel was ook op maat gemaakt en een apart model. Ik ben erg tevreden met het zadel en de service. Want ik wilde natuurlijk wel dat ie perfect lag. En dat ligt ie!!! Nu na 3,5 jaar is ie voor het eerst opgevuld. Ook dit vond ik zorgvuldig gaan. Eerst kijken hoe je rijdt, dan opvullen, weer kijken, evt wat er bij! Prima! Dus zeker contact zoeken met de tweespan!

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 21:47

Jeetje dat klinkt goed, hopelijk bieden ze mij ook zo'n goede service. Ik vind ze in 1e instantie niet zo netjes, omdat ze zeiden dat ik met een bontje moest gaan rijden. En de levertijd liep ook de spuigaten uit, als we niet op onze strepen gestaan hadden, had het nog veel langer geduurt. Hopelijk bewijzen ze nu dat ze een super service hebben!

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:18

ts1981 schreef:
Het is een nieuw aangemeten fryso zadel van het tweespan. Hun laten de zadels maken in engeland, dus ze zijn feitelijk geen zadelmaken, maar dat is hulsebos ook niet. Ze geven de maten aan engeland door en daar wordt het zadel gemaakt.
Waarom kon er op jouw paard geen standaard zadel en waar ben jij op uitgekomen?

Ik heb nu een hulsebos en het gaat nu weer super .
De zadelboom zullen ze niet zelf maken maar de opbouw wel zeker.
Afbeelding

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:28

Hier nog even de voorkant.
Mijn paard heeft een hoge schoft en een erg lange rug maar ook hol.
Elk zadel lag klem op de schoft of achterover.
Afbeelding
De boom is extra verhoogd en de kussens liggen verder uitelkaar om de rugwervel meer ruimte te geven.

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 06:21

Dat ziet er netjes uit... Jammer dat ze bij het tweespan niets met de boom kunnen doen. Ik hoop dat het tweespan vandaag terug mailt, ik had gister al een mail, maar die was niet helemaal duidelijk.

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 06:24

Het lijkt dat we een oplossing hebben. Ik krijg een nieuw zadel met een ander onderkussen, in de tussentijd mag ik doorrijden op mijn huidige zadel met bontje. Het kost €75 maar dat kost deze aanpassing normaal ook, omdat het niet standaard is.
Dus ze lossen het dus wel netjes op, jammer alleen dat je wel eerst een beetje boos moet worden.

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:53

Hoop voor jou en je paard dat het allemaal lukt .