Touwhoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Touwhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 15:49

Ik zag vandaag in de ruitershop een touw hoofdstel hangen (ik weet niet of je het zo noemt maar goed) Eigenijk gewoon een hoofdstel van touw zonder bit maar als je een ophouding maakt dat het touw om de neus strakker komt te zitten.
Heeft iemand ervaring met zulke hoofdstellen?
En als je zo'n hoofdstel koopt en je doet hem om moet je paard er dan ook echt aan wennen omdat het toch anders werkt of heeft hij het principe meteen door?

Auky

Re: Touwhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:07

Staat het hoofdstel toevallig hiertussen?

viewtopic.php?f=99&t=605445

Dan kun je daar met je vragen terecht.

Overigens is het bij de meeste bitloze hoofdstellen zo dat je paard wel een beetje moet wennen. Vaak is het goed om eerst wat grondwerk te doen en je paard te leren wijken voor druk voodat je bitloos met hem op pad gaat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:26

En let op de maat, leg hem even langs een halster dat jouw paard past bij de neus want ik heb ze bij ons ook zien hangen maar dan maar in 1 maat.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:15

bedoel je een crossropebridle? lijkt op een touwhalster, maar net anders.
ik heb de mijne van lovelance hier op bokt gekocht.
kan er goed mee buitenrijden, heb een stuur en een rem, maar moet grover in m'n hulpen zijn dan met het bit. komt omdat we nog veel moeten oefenen ermee. dus nee: je rijdt er niet zomaar mee weg, het is een andere manier van rijden, nl. op principe van wijken voor druk.
ik ben er zelf direct mee naar 't bos gegaan (heb heeeel braaf paard), maar zou als ik jou was in bak eerst oefenen. en vraag of iemand die al zo rijdt je wat wil helpen.
ik vind het zelf erg leuk om zo een alternatief te hebben.
succes!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:23

een touw hoofdstel is een (soort halster. waar mee je grond werk doet. Je kunt er ook mee rijden. dan gaat er dus geen bit in. En met zo weinig mogelijk hulpen je paard te rijden. het is niet om vast te zetten. Bij naturals vind je hier trouwens meer info over. En je kan het ook zelf knopen