[WN] Aansingelen westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niekes

Aansingelen westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 13:40

Ik ben gevraagd om tijdens de vakantie van een vriendin haar 2 paarden te rijden. Deze paarden zijn western gereden en hebben dus ook een westernzadel. Nu vraag ik me, als dressuurmuts, af hoe ik een westernzadel moet aansingelen Clown . Natuurlijk heeft mijn vriendin het voorgedaan maar gisteren wist ik het niet meer zo zeker. Dus om het zekere voor het onzekere te nemen, is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik een westernzadel moet aansingelen?

Alvast bedankt!!!

Anoniem

Re: Aansingelen westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:17

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 15:35

Bedankt voor het verplaatsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:05

Tip: niet te strak aantrekken. Door de extra lus die je maakt krijg je een hefboomeffect dat je met een dressuursingel niet hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:16

Hant er vanaf hoelang dat leer is waarmee je singelt (ja weet nog steeds de naam niet Bloos ) moet je hem 2 of 3 keer door de singel doen?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:44

Niels dat heet een Latigo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:52

heb het even opgezocht, is tie-strap. Wat is het nou Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:10

Tiestrap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 23:44

Als je googlet zie je vaak de combi Latigo Tie strap Clown *LOL* De korte singel aan andere kant was Off-billet dacht ik.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:04

Dat klopt helemaal Maya

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 11:45

nielsd schreef:
Hant er vanaf hoelang dat leer is waarmee je singelt (ja weet nog steeds de naam niet Bloos ) moet je hem 2 of 3 keer door de singel doen?

je moet kijken naar de gaatjes,als deze er genoeg zitten dan is 2x doorhalen genoeg
anders krijg je zo`n dikke prop te zitten.
en inderdaad niet te strak,ik heb hem zelf altijd erg los zitten er kan een gebalde vuist tussen
maar mijn zadel blijft ook goed liggen Haha!

ik singel aan[dan zet ze haar buik uit] en als ik er dan eenmaal opzit voel ik tijdens het rijden en dan kan die vuist ertussen,dus wel aansingelen voor je erop stapt Haha!

veel succes Clown

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:02

MSQuincyTE schreef:
Niels dat heet een Latigo

Latigo is een soort leer:
http://www.iilg.org/lkb/articles/faq121.html

de Tie strap ( het lange stuk leer om mee aan te singelen) kan daarvan gemaakt zijn, maar de strings ( de 'koordjes' waaraan je dus dingen op je zadel kunt binden) worden er ook van gemaakt en worden vaak latigo strings genoemd. De off billet ( het korte stuk van de singel) kan net zo goed latigo zijn als elk ander onderdeel van een zadel. Noem het voor de zekerheid dus maar een (Latigo) Tiestrap

Nog ene tip voor het westernaanzadelen is let erop dat de koordjes die de Tiestrap vast maken aan de ring niet versleten zijn, let erop de de BEIDE delen van de Off billet door de gesp van de singel gaan. Het lijkt voor de hand liggend, maar ik heb het gezien!
Haal het stuk dat je over hebt door het flapje leer met snee erin wat schuin onder de knop hangt. Als je niet genoeg gaatjes hebt kun je een 'stropdasknoop' leggen en duw je het pinnetje van de gesp naar beneden. De stropdasknoop is lastig uit te leggen zo, maar ik doe een poging.
Je haalt de tiestrap er gewoon twe keer door de gesp van de singel en singelt ( losjes) aan. Dan haal je het stuk dat je over hebt onder de twee lussen door, van rechts naar links (of van achter naar de voorkant van je paard) Dan haal je hem in dezelfde richting er weer onderdoor, maar niet helemaal, hij moet door de ring aan het zadel weer naar buiten komen. Dan haal je het eind door de lus die je net hebt gemaakt naar beneden en kun je de knoop strak aantrekken door de Tiestrap naar benden te sjorren.
Persoonlijk maak ik liever een gaat je bij dan de stropdasknoop.. Haha!

Laatste tip, als je aan hebt gesingeld en je hebt de gesp in het gaatje, pak dan de bovenste lus en trek daar even aan, dan trekt de gesp beter in het gaatje en is er minder kans dat het losschiet.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:10

zoals dapper dier liever gaatjes heeft, heb ik liever een stropdasknoop, omdat dat traploos is. maar de meeste westernzadels hoef je niet enorm aan te singelen voor je er op kruipt omdat de vorm van het zadel anders is dus blijft het vaak wel liggen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:24

Ik heb een Barney Buckle (dat ding kan ook anders heten)
Afbeelding

Ideaal, strap erdoor en dan inhaken en aansingelen Lachen
Moet je wel de riggingring (of hoe dat heet) op een goede plek hebben zitten Knipoog

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:12

Zit dit aan een western zadel?? nooit gezien?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:20

Aan de mijne wel Tong uitsteken

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:00

nooit van gehoord dat paul, maar ziet er idd erg handig uit. Hoef je maar 1 keer al die lussen door te halen.. ik neem aan dat de ring van de singel in de haak gaat tenminste.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:42

Ehm nee Haha!

Ik maak wel een plaatje Knipoog

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:41

graag, ben erg benieuwd, lijkt wel een beetje op een bevestiging zoals ze ook op engelse zadels zitten