Welk bontje kan ik het beste nemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Welk bontje kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 19:41

Hallow,

Afgelopen week heb ik een nieuw dressuurzadel gekocht ..
Ik heb de man die de zadels kwam passen ook gevraagd om even te kijken of mijn springzadel, dat een maand eerder was opgevuld, nog goed lag ..
Hij vertelde mij dat het zadel perfect lag, maar dat het zadel erg hard kon liggen op de rug omdat het al een ouder model is en het dus een hardere onderkant heeft ..
Hij raadde mij aan om er een bontje onder te leggen ..
Ik vroeg hem of dat dan geen gevolgen zou hebben omdat er minder ruimte bij de schoft zou komen .. Maar hij verzekerde mij ervan dat dat niet zo zou zijn omdat er nog genoeg ruimte bij de schoft overbleef .. (Mijn paard is nogal rond en daarom is er wat ruimte over)
Ik ben toen echter vergeten te vragen wat voor bontje er het beste onderkan Bloos

Het gaat dus om een bontje voor onder mijn springzadel dat ik 2 keer per maand gebruik om te springen (50 cm .. Ze moet het nog leren) en 1 keer per maand voor een buitenrit .. En mss nog enkele keren omdat ik eerst moet wennen aan het dressuurzadel Knipoog

Het bontje wil ik dus niet voor de mooi, maar voor het efficiente ..

Wat kunnen jullie mij het beste aanraden?

* Een gelpad is geen optie, daardoor schuift het zadel makkelijk weg, en ze heeft al zon ronde bouw, zeker in de zomer Knipoog

Jol1

Re: Welk bontje kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:16

Wij hebben pas een Mattes-bontsjabrak gekocht. Die gebruiken we wel zo op de huid (dus niet met iets eronder). Bij de ruggegraat is er een strook bontvrij. Hij bevalt super! Ons paard heeft sinds we de sjabrak gebruiken geen last meer van rugklachten. Je kunt de Mattes in allerlei soorten en maten bestellen, ook voor springzadels e.d.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 17:01

Wie kan mij het verschil vertellen tussen een lamsvellen onderlegger en een synthetische ?
Met synthetisch bedoel ik zon dikke onderlegger, uhm even kijken of ik een plaatje kan vinden ..

Volgens verkoper is lamsvel beter omdat dat zuivere kwaliteit is en de druk goed verdeelt en bij de synthetische ervoor zorgt dat het paard meteen gaat zweten en het niet eens effect heeft doordat ze er dus synthetische stof in verbruiken wat de werking niet bevorderd en de druk niet eerlijk verdeelt..(vraag me niet waarom ze het dan verkopen) (weet niet helemaal meer het precieze verschil Bloos )

Wie kan mij duidelijk het verschil tussen deze bontjes uitleggen?

[edit] foto
Afbeelding synthetische
Afbeelding Lamsvel
Laatst bijgewerkt door Spoec op 19-07-06 17:14, in het totaal 3 keer bewerkt

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 17:04

ik heb er een van kavelkade....erg mooie kwaliteit en dik, van lamsvel, blijft goed in de was...veel mooier dan mattes, vind ik dan (die zijn zo poezelig als je begrijpt wat ik bedoel}

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:26

ik heb een christ onderlegger, erg fijn ding, heb alleen die klittebandjes er afgeknipt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:40

ik heb sinds enkele weken de hh. Ik heb een vrij oude merrie. En ik kom niet altijd even goed mee in de bewegingen van haar (ja ik heb les). Ik wilde daarom iets wat de druk goed verdeelt en wat schokken kan opvangen.
Ik heb voor deze onderlegger gekozen. Omdat hij
1 vind hem erg mooi
2 goede kwaliteit
3 goede prijs
4 Hij heeft een ruggegraat vrijheid. Is een strook leeg gelaten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 22:51

Als je zadel perfect ligt is er geen enkele reden om met een bontje te gaan rijden Lachen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 12:51

Ons zadel ligt goed, maar ons paard heeft last van artrose en daarom ook snel last van haar rug. We hebben gemerkt dat met het gebruik van een bontsjabrak ze geen last meer heeft van haar rug. Soms ligt een zadel trouwens de ene keer beter dan de andere keer, want bijv. in de zomer wordt een paard toch vaak iets dikker. Met een bontje ligt het zadel dan toch altijd goed, anders blijf je je zadel aan het aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:13

Spoec schreef:
Wie kan mij het verschil vertellen tussen een lamsvellen onderlegger en een synthetische ?
Met synthetisch bedoel ik zon dikke onderlegger, uhm even kijken of ik een plaatje kan vinden ..

Volgens verkoper is lamsvel beter omdat dat zuivere kwaliteit is en de druk goed verdeelt en bij de synthetische ervoor zorgt dat het paard meteen gaat zweten en het niet eens effect heeft doordat ze er dus synthetische stof in verbruiken wat de werking niet bevorderd en de druk niet eerlijk verdeelt..(vraag me niet waarom ze het dan verkopen) (weet niet helemaal meer het precieze verschil Bloos )

Wie kan mij duidelijk het verschil tussen deze bontjes uitleggen?

[edit] foto
Afbeelding synthetische
Afbeelding Lamsvel

Ik denk, als je alleen al naar het verschil in de vorm van de foto's kijkt, je een deel van je antwoorden al hebt beantwoord Haha!

Verder zweet synthetisch natuurlijk veel sneller, en het slijt sneller. Als je dan toch erin investeert, neem dan een goede, dus zoveel mogelijk neigend naar de huid van het paard. ( als je het tenminste goed doet, dus het bontje onder het schabrak)

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:18

Urielle schreef:
Als je zadel perfect ligt is er geen enkele reden om met een bontje te gaan rijden Lachen

Het zadel ligt perfect, maar omdat het al iets ouder is (ouder model) heeft het een hardere vulling/onderkant Knipoog
Dus is een bondje wel net zo fijn voor mn paard ..

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:21

Ik zou absoluut gaan voor een 'echte', dus schapenvacht of nog beter lamsvel.
Uit een test van de Bit is gebleken dat deze het beste zijn als het gaat om drukverdeling, en ik geloof dat je dat ook zoekt? Knipoog

En zoals Bitch inderdaad al zegt, investeer in een goede, kost wat, maar je weet dan ook zeker dat je wat hebt Lachen