Tyra_Tyra schreef:Het schijnt dat dat erg meegeeft en dat het dus een heel soepel bitje is..maar zodra je er druk op uitoefend het een stang word.
Ik rij een 5-jarige met een hele moeilijke mond en dit werd me geadviseerd..maar het stang verhaal maakt me een beetje huiverig...vandaar dat ik naar ook gebruikers ervaringen en verdere informatie vraag..Is een stang echt heel ingrijpend?
ik vind dat de hoekjes die op de tong komen er pijnlijk uitzien, meestal zijn die breder en afgerond. dit bit heeft zowiezo geen stangwerking, want er zitten geen scharen aan. bovendien zal het niet op slot gaan wanneer er druk wordt uitgeoefend. ik denk dat je een ongebroken bit bedoelt. vaak is een ongebroken bit nog fijner voor een paard dan een enkel gebroken, ivm notenkraker werking. persoonlijk zou ik dit bit niet gebruiken bij een jong paard, maar liever ook niet bij een ervaren paard. ik vind de scherpe hoek van het tussenstukje er een beetje eng uitzien. het koper is wel fijn.
een ongebroken bit is zeker niet ingrijpend, zolang het past bij de anatomie van de mond van je paard, en de ringen rond zijn. dus geen scharen. ik rij zelf ook ongebroken, mijn paard heeft een smalle onderkaak tov de bovenkaak, en een enkel gebroken bit doet hem dus pijn. ik wil ook nog een dubbelgebroken proberen, maar in principe gaat dit ook hartstikke goed. de storende factor van het enkel gebroken mondstuk is weg in ieder geval. in tegenstelling tot wat veel mensen denken is een ongebroken mondstuk helemaal niet per definitie scherper. ik rij nl ook veel bitloos, en heb dus helemaal geen scherp bit nodig voor mijn paard. ik merk gewoon dat een ongebroken mondstuk hem beter past, en fijner zit.