jong paard en zadels hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

jong paard en zadels hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 11:12

Veulentjes worden groot. Mijn paard is nu 2 en ben er al over aan het nadenken hoe ik dat straks moet gaan doen met zadels.
Ik ben behoorlijk kieskeurig wat zadels betreft (ik vind veel zadels niet lekker zitten) en het moet uiteraard ook goed liggen op mijn paard.

Kopen jullie meteen een goed (duur zadel). Die als de bouw van het paard veranderd aan gepast kan worden?
Beginnen jullie met een wintec? En als hij zo goed als uitgegroeid kopen jullie dan een duurder zadel die aan je eisen voldoet?
Hoe doen jullie dat met inrijden? Gelijkl een goed zadel erop of eerst een goedkoop ding?

Ik ben heel benieuwd hoe jullie dat doen.

Nienkee

Re: jong paard en zadels hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:39

een niet te duur zadel ,,

"!!Maar hij moet wel goed liggen!!"
Ik begin niet gelijk met een anky zadel Bloos maar een wat goedkopere waar van het niet heel erg zou zijn als hij niet zo mooi meer is.

Succes er meee

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:48

Tweedehands of een B-merk heeft mijn voorkeur. Zolang de ligging maar goed is. Als het nodig is kun je dan nog een keer van zadel veranderen voor je, als hij is uitgegroeid, je definitieve zadel koopt.

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:51

daar ben ik het wel mee eens,
ik weet niet of je thuis nog zadels hebt liggen die je niet gebruikt, maar gaa daar eerst eens tussen neuzen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:32

Ik heb een barefoot, die groeit mee met t paard en ligt op bijna elk paard goed, alleen een te hoge schoft kan een probleem zijn. Er mogen wedstrijden mee worden gereden en er is ook een dressuurmodel. Ik vind het ideaal.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:57

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:00

Zadelmak maken met een wintecje, als die niet goed ligt met een aparte onderlegger erbij. Dressuurzadel gaat er pas op als ie goed in de spieren zit. Deze laat ik dan jaarlijks nakijken en aanpassen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 13:20

Ik vind jaarlijks nakijken voor een jong paard veel te weinig.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 14:11

Ik heb geen oud zadel. Waar ik mee zopu kunnen inrijden. Ik heb wel een goed dressuurzadel liggen voor mijn andere paard. Maar vind dat een beetje zonde om te gaan gebruiken in het begin.
Dus misschien dan toch een wintec aanschaffen voor het inrijden en de periode erna. Kan ik dan beter een nieuwe of een tweedehandse kopen?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:13

Meteen het goede zadel erop.
Als ie begint te bokken wil ik wel stevig zitten en dat doe ik meestal niet op een ander zadel!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 14:16

asjemenou schreef:
Als ie begint te bokken wil ik wel stevig zitten en dat doe ik meestal niet op een ander zadel!

Dat probleem heb ik ook.
Maar vind het zonde als er wat met me goede zadel gebeurt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:14

Voor mijn paard ga ik mijn Wintec 2000 gebruiken om in te rijden en gedurende de tijd daarna. Als hij eenmaal goed op weg is, uitkijken naar een beter zadel, al ben ik eigenlijk zeer tevreden over mijn wintecje....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:46

Ik heb een oudere Merovech waar ik super op kan zitten. Ligt ie niet helemaal goed dan gaat er een gelpad onder. Als een paard zadelmak is gaat er een ander op

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:17

Voor het inrijden gebruiken wij een Wintec met verwisselbare boom. Het is een lekker licht zadeltje en als het nodig is kun je de boommaat nog veranderen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 22:23

Ik wilde met mijn Wintec beleren, ik denk dat krijg ik voor de eerste tijd wel passend. Helaas voor mijn pony niet, dus die is nu te koop.
Ben nu andere zadels passen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:51

felicity schreef:
asjemenou schreef:

Dat probleem heb ik ook.
Maar vind het zonde als er wat met me goede zadel gebeurt.

Ik ga altijd een paar keer op mijn oude zadel rijden op een paar doorgereden paarden en als ik het gevoel er dan weer op heb kan ik ook weer op een jong paard stappen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:06

ik heb nog nooit een paard onder mijn hoede gehad dat bokte bij de eerste keer met het zadel. bij mijn eigen paard heb ik een zadel gekocht, een goedkopere, en deze goed laten aanmeten. hij is nu 8, en pas geleden heb ik een zadel gekocht voor de rest van zijn leven. ik zou niet gelijk een duur zadel kopen, een paard kan tussen zijn vierde en zevende jaar nog flink veranderen, denk daarbij vooral aan spiermassa. dat wil je niet in de knel hebben zitten...

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:56

Heb gewoon een nieuw zadel aan laten meten, als hij deze straks ontgroeit is, laat ik gewoon een andere aanmeten en ruil ik deze in.

Een paard kost nou eenmaal geld en ik wil graag goed zitten, en mijn paard vrij bewegen.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:44

Mijn paard stond op een manege toen ik hem zadelmak heb gemaakt dus toen heb ik gewoon een oud wintec dressuurzadeltje gepakt wat op een plank lag.. toen ik hem kocht heb ik een wintec vzh 2000 gekocht.. hij was toen 6 en had anderhalf jaar op het land gestaan dus was ook gigantisch slap in de spieren. In de anderhalf jaar dat hij van mij is en ik dit zadel gebruik, heb ik er één grotere boommaat in gedaan en het ligt nog steeds fijn. Hij is nu 8 geworden en ik wil hem eigenlijk een half jaar lekker doortrainen en daarna een goed zadel aan laten meten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:53

Smystique, je hebt wel gelijk. Maar je paard zal toch eerst aan het zadel gewend moeten zijn voor je een zadel aan kunt laten meten. En het fijnste is als je er zelf dan ook op kunt zitten om te voelen of het fijn zit.
Maar zelfs daar heb ik nog niet een goed genoeg passend zadel voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:24

Ik gebruik een oud zadel dat ik de eerste tijd aan laat passen. Als hij goed in de bespiering zit, komt er een nieuw en kan het oude zadel terug in de kast voor de volgende met dezelfde boommaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:29

Ik ga 1 a 2x per jaar, of wat vaker wanneer het paard echt aan het veranderen is, even naar Daaleman om het zadel op het paard na te laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:25

ik had bij deze 3 jarige het geluk dat hij mijn springzadel van mijn merrie past. en laatst heb ik ook een keer met mijn luxor gereden, deze paste ook prima.

ik houd het zelf goed in de gaten en laat om de 4 of 5 maanden de zadelmaker even kijken

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:03

ik heb nu ook een 2 jarig paard. ik heb een oud wintec zadeltje liggen en nog een oud zadeltje. als die passen rijd ik hem eerst daarmee in denk ik... heb ook nog een merkloos dressuurzadel dat nu op mn huidig ponytje ligt, misschien past die ook wel.
als dat allemaal niet past dan helaas een nieuw zadel kopen denk ik... vind ik wel zonde, want je weet nooit wat ermee gebeurd als je ze ingaat rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:04

ik ben altijd veel banger dat er iets met mijn dure hoofdstel gebeurd!!!