Bit voor paard met gevoelige lagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Bit voor paard met gevoelige lagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 16:08

Een van mijn merrie`s is erg gevoelig op haar lagen. Ze is zowel bereden met een enkel gebroken trens (koper) als dubbel gebroken (aurigan) beiden van Sprenger. De bitten zijn niet te breed of te smal en er wordt met zachte hand gereden. Verder hangt het bit ook goed in de mond, maar toch blijven die lagen gevoelig en wil ze niet mooi afkauwen.

Wat is een zacht en geschikt bit om te kunnen rijden en wie kent dit probleem? Wat hebben jullie ermee gedaan? We gaan binnenkort weer naar Emmeloord voor de kiezen (jaarlijkse beurt) en bij hun wil ik ook wat informatie inwinnen. Maar wellicht doe ik hier nog wat handige weetjes op. Thnx!

NouvelJarig

Re: Bit voor paard met gevoelige lagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:33

En als je je bit met een laagje latex bandage bekleedt?
Misschien dat dat iets scheelt, soms gaan ze daar makkelijker op kauwen...

Heb je al verschil tussen dikker en dunner geprobeerd?
Of gewoon dubbel gebroken en die KK's die meer druk op de tong geven en daardoor iets minder op de lagen (ultra/conrad?)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:34

K&K Dynamic werkt veel in op de tong, is ook apart voorgevormd. Misschien dat je die een keer kan lenen van iemand?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:41

Heb je er ook al eens aan gedacht om bitloos te gaan rijden? Misschien een wereld van verschil als ze echt zo gevoelig is.
Of misschien eens een heel ander bit, een leren bit of misschien een een rubberen proberen. Elk paard reageert weer anders he. Ik denk dat je gewoon eens een paar dingen moet proberen.
Misschien mogelijk om eens wat verschillende bitten te lenen van iemand?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:39

Als ze al gevoelig is zou ik de latex achterwege laten Ja

Er al eens aangedacht dat het bit te dik voor je paard kan zijn, en dat dat de reden is?
Ik zou eens een Myler proberen, is wat dunner en velen hebben er go3de resultaten bij (wij ook Tong uitsteken )

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 08:13

Bedankt voor jullie reacties!

Latex is inderdaad geen optie, al eens geprobeerd en dat wilde ze helemaal niet aannemen. De KK Conrad vind ik zelf ook een enorm fijn bit *LOL* Heb er ook 2 (een dikkere en een dunnere) maar helaas, ook hier blijven de lagen gevoelig mee. Volgens mij is de Conrad een van de meest zachtste bitten die ik geprobeerd heb.

Bitloos is helaas geen optie Haha! wel fijn dat je mee denkt! Heb het wel geopperd alleen is het wat lastig in de sport Bloos

Myler bitten hoor ik een hoop positieve reactie`s op, alleen kom ik altijd van Myler een soort stang bit tegen met lange hefboom Haha! Ik zoek dus geen bit met schaar werking. Welke myler zouden jullie advieseren?

Ook heb ik gisteren gebeld met de DA denk even info inwinnen. Die adviseerde om met een stang-trens te proberen. Zonder hefboom werking. Ik ben niet zo`n type wat om de haverklap een ander bit in wil hangen Bloos Heeft iemand hier ervaring mee? De stang verdeelt de druk wel gelijk (neem ik aan). Dunner bit valt dus ook nog te proberen!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:12

Ik heb die die toegestaan is op wedstrijden (ben even het nummer kwijt, dacht de MB02, zal het even opzoeken) Is een 'gewone' dubbelgebroken watertrens maar dan met een busje in het midden, waardoor die niet zover doorbuigt als een normale dubbelgebroken, daarbij kunnen beide kanten onafhankelijk van elkaar draaien.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:44

Myler heb je inderdaad in gewone trensuitvoering met bustrens ringen en of D ringen.
Je bedoelt met stang trens waarschijnlijk gewoon een ongebroken trens... Knipoog
Zou je inderdaad ook eens kunnen proberen, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:39

Een ongebroken trens (stang zonder hefboom) die werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen, dus dat zou voor jou wel een goede optie kunnen zijn.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 19:29

Nu heb ik een stangtrens liggen met ribbels...werkt zo n trens scherper in

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:02

RUBYWHITE schreef:

Myler bitten hoor ik een hoop positieve reactie`s op, alleen kom ik altijd van Myler een soort stang bit tegen met lange hefboom Haha! Ik zoek dus geen bit met schaar werking. Welke myler zouden jullie advieseren?

Een level 1 comfort snaffle (met de ringen naar jouw keuze).
Deze worden gebruikt tijdens de eerste stadia van het beleren.
Bij deze bitten ligt het drukpunt vooral op de tong..het drukpunt wordt echter wel goed verdeeld door de brede barrel (rol).
Deze kan ik je echt aanraden!!

Dit mondstuk is dus naar mijn idee het beste(zie plaatje), ook dit mondstuk heeft de independant side movement.
d.w.z dat je beide helften van het bit onafhankelijk van elkaar kunt bewegen om bijvoorbeeld net even een schouder erbij te pakken.
Hierdoor pakt het paard het bit ook niet vast.

Afbeelding

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 20:46

Toppie! Bedankt voor je uitleg...waar zijn deze bitten te koop en wat kost zo n myler bit

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:51

RUBYWHITE schreef:
Nu heb ik een stangtrens liggen met ribbels...werkt zo n trens scherper in

als de ribbels aan 1 kant zitten en je ze boven doet maakt het niet uit.
Anders werkt 'ie inderdaad wel scherper in.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:07

Ze zitten idd aan 1 zijde, zijn wel grove ribbels maar toch...denk dat ik die gewoon ruil voor 1 zonder ribbels...heb niks met ribbels Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:16

een k&k correctiebit!

Ik heb ook zo'n paard, zodra ik er een gebroken bit inhang is er geen land mee te bezeilen. Het is een erg zacht bit met tongboog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:58

je zegt dat ze zowel met koper als aurigan is gereden??
en ze blijft gevoelig?
kan het niet zijn dat het dier allergisch is voor deze twee stoffen?
gebeurd namelijk wel vaker, overstappen op ander materiaal geeft dan vaak al verbetering...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:03

Zelf heb ik goede ervarigen met de K&K Dynamic, een soort kruising tussen de K&K Ultra en een Myler.
Afbeelding
Citaat:
K&K bit Dynamic RS
Door de ergonomische vorm van het mondstuk ligt dit bit zeer goed in de mond. De druk in de mond wordt gelijkmatig verdeeld over de tong en de tongranden. Hierdoor wordt het paard gestimuleerd om het bit aan te nemen en aan de teugel te blijven. Het bit heeft een zachte, maar effectieve inwerking. Verkrijgbaar met aurigan mondstuk en D-ring van roestvrijstaal. De dikte is 16 mm. Verkrijgbaar in de maten 11.5 t/m 14.5 cm.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:26

RUBYWHITE schreef:
Toppie! Bedankt voor je uitleg...waar zijn deze bitten te koop en wat kost zo n myler bit

Niet schrikken want een Myler is echt prijzig!
Mijn comfort Snaffle koste toen 100 euro...
Maar hij is iedere cent waard geweest! Lachen

die K&K Dynamic ziet er ook goed uit, maar mist ten opzichte van de Myler de Independant Side movement (wat erg veel kan doen voor een paard)..
Ik heb geen idee wat deze bitten kosten verder hoor..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:16

@ Caira
Die K&K heb ik ruim 2jr mee gereden, beviel prima maar gaf hetzelfde probleem.

@ Ellepel
Ze is ook met gewone RVS bitten gereden. De reactie in haar mond is ook geen reactie op metaal soorten maar puur van de druk op de lagen van het bit.

@ BB
Van dat geld kijk ik niet op, mijn sprenger was destijds al 85euro en op een paar centen kijk ik zeker niet neer. Ik ga je advies in iedergeval ook opvolgen dank je wel!

Verder blijf ik nog open staan voor andere tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:36

Caira schreef:
een k&k correctiebit!

Ik heb ook zo'n paard, zodra ik er een gebroken bit inhang is er geen land mee te bezeilen. Het is een erg zacht bit met tongboog.

hoho, als je bij een correctiebit de teugels aanneemt, drukt het juist wel op de lagen. Is niet echt een optie gezien de topictitel..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:26

Ik had de myler van hierboven op het plaatje, deze was bij mij 96 euro (www.paardenschuur.nl).
Bij elke myler dealer kan je wel een bit lenen voor een week. Misschien een optie?

In ieder geval succes !

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 19:35

Lenen zou idd een optie zijn, voorkomt wellicht teleurstelling. Heb nu afgelopen week de K&K dubbelgebroken weer in gehad en dat lijkt ook goed te gaan. maar voor hoelang?