bit wel goed ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ratzzz

bit wel goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 11:30

Hoi.

Een vraag: mijn paard gaat rare bekken trekken zodra hij het bit ook maar ziet. Dat wil zeggen: zijn tong uitsteken, geeuwen, lip optrekken, met zijn kop naar voren. Na het opdoen is er niets meer aan de hand, maar soms doet hij het tijdens rijden ook. Is er toch iets niet goed aan het bit of is het gewoon een pavlov effect ?:). Schuimen doet ie wel tijdens lekker werken of het bos in.
Is het bit misschien toch te klein , te nauw, etc etc ?
Het is een shank snaffle bit, maar we rijden de teugels op dit moment al een tijdje op de snaffle en niet op de shanks zodat ie zachter inwerkt.

Gr, Ratzzz

Vliendertje

Re: bit wel goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:34

Paard bij ons op de manege doet dat ook, gapen en tong uitsteken..
Hij wil gewoon niet dat die neusriem zo strak komt..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:33

Een paard van iemand die ik ken deed ook altijd gapen als ze met t hoofdstel aankwamen. Hij nam het bit daarna gewoon in, alsof hij extra zijn mond open deed zodat ze het bit in konden doen. Hij had geen neusriem trouwens, was een western hoofdstel. Vond het volgens mij gewoon fijn om te gaan rijden Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:48

Als het geen ontwijkende bewegingen zijn waaruit je op kunt maken dat hij het bit niet wil , dan is het gewoon een normale reactie zonder verdere bedoelingen.

Ik bedoel : als ik lig te luieren op bed maar ik weet dat de wekker bijna gaat , dan geeuw ik ook even en rek me uit voordat ik aan de slag moet Tong uitsteken

Overigens is schuimen helemaal niet zo leuk hoor.... is niks anders dan speeksel dat het paard niet weggeslikt krijgt , omdat er een bit in de weg zit in dat bekkie....daar omheen moeten ademen en slikken valt niet mee.... schuimen is iets onnatuurlijks dat een gezond paard zelf nooit zal doen maar alleen met een "handicap" zeg maar.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:44

Is het een bit met een smaakje? Het kan zijn dat hij het smaakje dan niet zo waardeert. Bij niet passend bit krijg je in principe niet zulke reacties.

ratzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 15:19

zit inderdaad kopersmaak aan. We hebben ons laten vertellen dat ze dit dus juist lekker vinden.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:06

Ik heb ook een bit met kopersmaak.
Hierdoor gaat mijn paard ook schuimen als we lekker aan het werk zijn.
Bij een ander bit doet hij dit veel minder/bijna niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:14

ratzzz schreef:
zit inderdaad kopersmaak aan. We hebben ons laten vertellen dat ze dit dus juist lekker vinden.

Vindt iedereen aarbeien lekker? De meeste mensen wel, sommigen niet. Bij paarden werkt dat ook zo. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:42

Het geeuwen schijnt, ooit eens in een engels tijdschrift gelezen, het oprekken van de mond te zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:26

Die van mij geeuwt altijd voor het aanpakken van het bit... ik zie er geen protest in.
Ze pakt het bit namelijk altijd zelfstandig, soms net iets te snel waardoor ze dan met haar neusriem of beide in d'r mond staat... en dan staat ze je heel suffig aan te kijken van "waarom doe je dat nou?" Tong uitsteken

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:35

pmarena schreef:
Als het geen ontwijkende bewegingen zijn waaruit je op kunt maken dat hij het bit niet wil , dan is het gewoon een normale reactie zonder verdere bedoelingen.

Ik bedoel : als ik lig te luieren op bed maar ik weet dat de wekker bijna gaat , dan geeuw ik ook even en rek me uit voordat ik aan de slag moet Tong uitsteken

Overigens is schuimen helemaal niet zo leuk hoor.... is niks anders dan speeksel dat het paard niet weggeslikt krijgt , omdat er een bit in de weg zit in dat bekkie....daar omheen moeten ademen en slikken valt niet mee.... schuimen is iets onnatuurlijks dat een gezond paard zelf nooit zal doen maar alleen met een "handicap" zeg maar.....

Mijn hond doet na *hard* werken aan de fiets ook behoorlijk schuimen.. En hij is niet hondsdol, komt gewoon door de spanning dat hij bezig is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:17

Ja , die moet dan waarschijnlijk teveel hijgen om te kunnen slikken...is hetzelfde idee Knipoog

Ook ademen en slikken dat in de knoop komt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 01:19

pmarena schreef:

hoe komt het dan dat mijn hengst die ik bitloos reed soms zelfs in de bak op stalhalster toch schuimde als hij er zin in had en flink zijn best liep te doen ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:18

Dat kan toch , schuim = spuug , en spuug slik je normaal weg.
Alle mensen en dieren doen dat , behalve als ze het te druk hebben met iets anders.

Kwijlende hond zal normaal gesproken zoveel mogelijk z'n bek aflikken , tenzij hij het te druk heeft met hijgen , dan heeft 'ie er geen tijd voor.

Een werkend paard is druk bezig met ademen en het slikken is dan even minder belangrijk.

Maar het is gewoon een beetje een rot-gedachte dat mensen het geweldig vinden als een paard een mond vol metaal heeft (bij voorkeur metaal waar ze flink op gaan schuimen....) en de vlokken in de rondte vliegen... het dier kan gewoon z'n spuug niet verwerken en dat is rot zat.

Als je stevig werkt dan zal het ademen ook het wegslikken van schuim in de weg zitten.

Ik vind het een beetje cru dat mensen schuimen als iets goeds zien , ik zie juist een paard wiens lijf feitelijk niet functioneerd / overvraagd wordt op dat moment. Maar dat zal wel aan mij liggen hoor dat ik dat zo zie.... het is nu eenmaal mode dat men het mooi vindt.

ratzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 23:39

tja zit wat in... Maar als je door meer ervaren mensen wordt verteld dat het juist goed is, dan geloof je dat toch snel ? Het is denk ik geen mode verchijnsel maar heeft zijn oorzaak in onwetendheid. Blijft natuurlijk de vraag wat de echte oorzaak is.
Daar zal dan toch wel onderzoek naar gedaan zijn ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:54

maar pmarena... jij deed het door je post net overkomen dat paarden enkel en alleen schuimen doordat het bit erin zit en ze het speeksel niet weg krijgen. Natuurlijk is het vaak (lees in merendeel van de gevallen Knipoog ) zo, maar schuimen hoefd niet altijd slecht te zijn. Grote klodders schuim die je om de oren vliegen... dat zie ik ook liever niet met het rijden, dan is er zeker een probleem Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 19:18

Dat is het hem ook met veel dingen , je leert altijd dat iets op een bepaalde manier hoort , en de meeste mensen denken daar niet verder over na.

Zo zijn er hele volksstammen mensen die ervan overtuigd zijn dat een paard de hele dag blinkend schoon op stal hoort te staan , niet te veel hooi hoort te krijgen want daar worden ze maar dik van , ze ijzers nodig hebben omdat dat zo hoort , al komen veel paarden nauwelijks buiten de bak , paarden gek doen op de wei dus dat gevaarlijk is , en als een paard schuimt dan is hij lekker ontspannen aan het werk. Je hoort het iedereen zeggen dus je leert dat het zo is. Totdat je zelf even na gaat denken.

Net als een konijn of cavia in zo'n idioot klein hokje , zo hoort dat , iedereen is het gewend om dat te zien. Meeste mensen staan er niet bij stil dat het diertje z'n kont amper kan keren....

Net als een simpele enkel gebroken dikke trens , dat zou het meest lieve bit zijn voor een paard.

Terwijl als je even zelf na gaat denken , je tot de conclusie komt dat het helemaal niet zo comfortabel zal zijn doordat het bit doorknikt en in een punt gaat staan in de mond. Daarbij zo dik is dat het dier een mond vol metaal heeft....

Het is gewoonweg onwetendheid , elkaar domme dingen aanleren.

Gelukkig wordt men zich nu eindelijk eens wat bewuster en gaan steeds meer mensen zelf nadenken Lachen

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:07

Amen hihi

Ik ga helemaal met je mee, maar het is denk ik een beetje off topic.

Het paard kan ook overspronggedrag tonen.... Wat niet meer wil zeggen als dat hij in conflict is met zichzelf en in plaats van het gevraagde gedrag (neem het bit aan) iets totaal anders laat zien (gapen verlaagd het stresslevel).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:56

als er heel veel schuim op staat, klodders vliegen in het rond idee , is een ding

maar als er een dun schuimlaagje op de lippen ligt heeft dat nog weinig met niet slikken te maken

ben het geheel met je eens dat een enkel gebroken bit zeker niet het vriendelijkst is ..niet iedereen is het daar met me eens maar ok , ieder het zijne

paarden worden zomers en zeer zeker swinters zga niet gepoetst , iig niet "zomaar" zeker swinters slechts onder tuig
en krijgen onbeperkt hooi

en bij ons zitten de 2 konijntjes en 2 caavjes op 7,5 meter ren met een binnen hok van 1 m2 , ze mogen zelf kiezen waar ze zitten binnen buiten , gemaakt op eigen gegraven hol , maar niet iedereen heeft die ruimte en toen we hier wat veel opvang konijnen hadden en ze gratis weg mochten gingen ze met minimaal 2 te gelijkertijd , zijn namelijk geen solitaire wezens!

maw , ben het op veel vlakken met je eens maar een dun (lippenstift laagje ) schuim komt meer door ontspannend inspannend bezig zijn
met of zonder bit en kan weinig kwaad , als de vlokken er uit vliegen daar de speeksel productie wel erg hoog ligt , tja dat kan idd niet helemaal lekker zijn

maar het ene paard maakt meer aan als het ander en komt niet altijd door het soort bit , sommigepaarden hebben net als sommige mensen een hogere speeksel productie , het lijkt me alleen wel raadzaam om bij zo'n paard niet ook nog een bit in te doen waardoor die nog meer gaat produceren

houd dus ook niet in dat een niet schuimend paard niet onstspannen zou lopen ..

ons huidige paardje loopt dan weer wel dan weer niet te schuimen
altijd zelfde bit in en het maakt ook niet uit of we stap ritje hebben of hard aan het werk zijn ..

denk dat het gedeeltelijk toch wel degelijk met bepaalde ontspanning te maken heeft