Sansje schreef:Tsjah, ik heb een dubbelgebroken bit altijd fijner gevonden. Maar wat doen beide bitten nu concreet wanneer er spanning op gezet wordt...?
Voor zover ik weet vormt de enkelgebroken bit als je er spanning op zet een soort van driehoek die scherper op de mond en het gehemelte inwerkt. Misschien dat je paard er beter op reageert, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Je kunt het het beste zien als je zelf een enkel en een dubbelgebroken trens pakt en daar als het ware 'spanning' opzet zoals je het ook zou doen als je er mee aan het rijden zou zijn. Je kunt dan wat duidelijker zien hoe het bit werkt en wat er gebeurt als er spanning opgezet wordt.
Ik rijd bijvoorbeeld met een enkel gebroken bit. Toen ik een keer op een freestylecursus was zeiden ze dus dat dit wat onvriendleijker was en dat je paard er heftiger op kan reageren. Er was bij mijn paard echter niet te zien dat ze het een vervelend bit vond ofiets. Het gaat er dus vooral om hoe je paard op een bit reageert, wat de keuze voor een dubbel- of enkelgebroken trens bepaalt.