Dubbel gebroken vs. Enkel gebroken bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

San

Dubbel gebroken vs. Enkel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 15:02

Ik weet dat het ongetwijfeld een vraag is die al 10.000x gesteld is, maar aangezien de zoekfunctie het nu even niet doet heb ik dus de volgende vraag. Ik heb altijd begrepen dat een dubbelgebroken bit minder streng inwerkt dan een enkel gebroken bit. Nu verkocht ik onlangs mijn dubbel gebroken K&K (geen ultra ofzo) van mijn pony aan een stalgenoot en zeiden een aantal stalgenoten dus dat een dubbelgrboken bit juist veel sterker inwerkt dan een enkelgebroken bit. Hoe zit het nu precies, want nu heb ik dus echt geen idee meer. Heb ik dan al die jaren verkeerd gedacht, want ik rijd al 10 jaar met een dubbel gebroken watertrens, omdat dit vriendelijker zou zijn.

Natuurlijk is het bit zo streng als de hand van de ruiter, maar als je dit even loslaat. Welke is er dan vriendelijker? Aub. geen gegis, maar beargumenteerde redenen!

Heel erg bedankt.

Arjette

Re: Dubbel gebroken vs. Enkel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:56

Voor zover ik weet is een dubbelgebroken bit vriendleijker. Bij een enkelgebroken bit werkt het scharnier van het bit scherp op het gehemelte in, omdat het in een soort van hoek buigt. Bij een dubbelgebroken gebit blijft dit een recht stukje en is dus wat vriendelijker.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:26

eigenlijk moet je gewoon kijken naar waar je paard het best op loopt. Over het algemeen houd ik meer van dubbelgebroken, maar er zijn ook paarden die beter lopen op enkelgebroken. Dubbelgebroken is iig niet echt scherp, ik dacht eerst ook altijd dat het zachter was dan enkelgebroken (door dat notenkraker-effect) maar daar zijn de meningen blijkbaar over verdeeld Knipoog

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 21:40