Dubbel gebroken vs. Enkel gebroken bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

San

Dubbel gebroken vs. Enkel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 15:02

Ik weet dat het ongetwijfeld een vraag is die al 10.000x gesteld is, maar aangezien de zoekfunctie het nu even niet doet heb ik dus de volgende vraag. Ik heb altijd begrepen dat een dubbelgebroken bit minder streng inwerkt dan een enkel gebroken bit. Nu verkocht ik onlangs mijn dubbel gebroken K&K (geen ultra ofzo) van mijn pony aan een stalgenoot en zeiden een aantal stalgenoten dus dat een dubbelgrboken bit juist veel sterker inwerkt dan een enkelgebroken bit. Hoe zit het nu precies, want nu heb ik dus echt geen idee meer. Heb ik dan al die jaren verkeerd gedacht, want ik rijd al 10 jaar met een dubbel gebroken watertrens, omdat dit vriendelijker zou zijn.

Natuurlijk is het bit zo streng als de hand van de ruiter, maar als je dit even loslaat. Welke is er dan vriendelijker? Aub. geen gegis, maar beargumenteerde redenen!

Heel erg bedankt.

Arjette

Re: Dubbel gebroken vs. Enkel gebroken bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:56

Voor zover ik weet is een dubbelgebroken bit vriendleijker. Bij een enkelgebroken bit werkt het scharnier van het bit scherp op het gehemelte in, omdat het in een soort van hoek buigt. Bij een dubbelgebroken gebit blijft dit een recht stukje en is dus wat vriendelijker.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:26

eigenlijk moet je gewoon kijken naar waar je paard het best op loopt. Over het algemeen houd ik meer van dubbelgebroken, maar er zijn ook paarden die beter lopen op enkelgebroken. Dubbelgebroken is iig niet echt scherp, ik dacht eerst ook altijd dat het zachter was dan enkelgebroken (door dat notenkraker-effect) maar daar zijn de meningen blijkbaar over verdeeld Knipoog

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 21:40

Tsjah, ik heb een dubbelgebroken bit altijd fijner gevonden. Maar wat doen beide bitten nu concreet wanneer er spanning op gezet wordt...?

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:42

als jij dubbelgebroken fijner vindt en je paardje loopt er goed op, dan zou ik me er verder niet druk om maken en gewoon blijven gebroken Lachen

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:31

Sansje schreef:
Tsjah, ik heb een dubbelgebroken bit altijd fijner gevonden. Maar wat doen beide bitten nu concreet wanneer er spanning op gezet wordt...?

Voor zover ik weet vormt de enkelgebroken bit als je er spanning op zet een soort van driehoek die scherper op de mond en het gehemelte inwerkt. Misschien dat je paard er beter op reageert, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Je kunt het het beste zien als je zelf een enkel en een dubbelgebroken trens pakt en daar als het ware 'spanning' opzet zoals je het ook zou doen als je er mee aan het rijden zou zijn. Je kunt dan wat duidelijker zien hoe het bit werkt en wat er gebeurt als er spanning opgezet wordt.

Ik rijd bijvoorbeeld met een enkel gebroken bit. Toen ik een keer op een freestylecursus was zeiden ze dus dat dit wat onvriendleijker was en dat je paard er heftiger op kan reageren. Er was bij mijn paard echter niet te zien dat ze het een vervelend bit vond ofiets. Het gaat er dus vooral om hoe je paard op een bit reageert, wat de keuze voor een dubbel- of enkelgebroken trens bepaalt.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 14:36

Een veearts zei vorig jaar tegen mij dat een dubbelgebroken bit (die ik toen had) juist scherper in werkt doordat het middenstukje op de tong ligt en de twee zij-stukjes op het tandvlees worden getrokken. Dan komt er een soort brug effect. _/-\_ zoiets Tong uitsteken

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:29

ik dacht ook altijd dat een dubbelgebroken bit zachter was dan een enkel gebroken bit. toen las ik ergens (in de bit? ik weet t niet meer) dat het aan de mond van je paard ligt. het enkel gebroken bit werkt meer in op de lagen en het dubbelgebroken bit werkt meer in op de tong. dan ligt het eraan hoe laag het gehemelte van het paard is en dat soort dingen.
correct me if i'm wrong.. maar zo had ik het onthouden

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:30

www.sustainabledressage.com en dan naar tack and bridle, staat alles uitgelegd met plaatjes van de binnenkant van de mond, inwerking op tong enzovoort.

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:16

er zijn recentelijk 2 artikelen gepubliceert n.a.v een onderzoek (waarvan 1 in de BIT) dat een dubbelgebroken bit vriendelijker is voor het paard

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 20:36

Merci allemaal. Ik ga de artikelen proberen te vinden en heb de site gelezen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:28

het hangt allemaal van de mond af. ik hou niet zo van enkel gebroken bitten, vanwege de notenkraker werking. bij mijn paard is dat extreem, vanwege zijn bovenkaak- onderkaak verhouding. momenteel rij ik met ongebroken en bitloos, maar ik wil toch kijken of een dubbelgebroken bit geschikt voor hem is. hij heeft dan namelijk meer bewegingsvrijheid en speling dan met een ongebroken bit. maar goed, er is niet per definitie een 'zachtste bit'. elke paardenmond is weer anders, daar moet naar gekeken worden in eerste instantie.