Peesbeschermers hoe kan dát gebeuren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadOyyPaard

Peesbeschermers hoe kan dát gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 18:53

Hallo,

Ik was gister lekker met mijn paardje aan het trainen toen hij opeens heel erg kreupel liep.
Ik afgezadeld en peesbeschermers afgedaan en toen liep mevrouw weer goed.
Ik vond het naatuurlijk vreemd en dacht dat ze zich aanstelde dus heb d'r pootje nog eens even afgespoten en d'r lekker op stal gezet.
Bij aankomt vandaag bij mijn paard opgezadeld peesbeschermers omgedaan en buiten gaan rijden met mijn vriendinnen, en ja hoor, het was weer zo ver... ze liep weer hartstikke kreupel.
dus wat deed ik... PANIEK!
Ik dacht er zal echt wel iets niet goed met haar poot zijn dus ik schrok me rot.
Ik even de peesjes afgedaan zodat het een beetje kon koelen van het zweet, liep is even een stukje met haar en ja! weg was het weer...
Ze liep gewoon weer helemaal gezond.
Ik heb toen met de rest van de rit de beschermers afgelaten en zonder gelopen.

Toch vind ik dit heel vreemd gedrag.
Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt of met bandages?

Gr. Elise

_emmma_

Re: Peesbeschermers hoe kan dát gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:57

nog nooit meegemaakt
heb je wel gekeken of er niet iets scherps ofzo aan de binnenkant van de peesbeschermers zit? misschien dat ie daar last van had

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:58

met die hitte en dan peesbeschermers is ook eigenlijk niet goed voor de pezen dus ik zal met dit weer gewoon even zonder rijden al ben je het zo gewend..

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:58

reed je eerst ook altijd met peesbeschermers?
als je paard ze verder niet echt nodig heeft zou ik ze niet meer gebruiken...

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 19:01

Ik heb altijd al met die dingen gereden, en toch vind ik het veilig ze om te doen ( ook met dit warme weer ) als ik ga spring/crossen in het bos.
En ook heb ik nog gekeken of er niets scherps in zat.
Kan het ook zijn dat'k hem te strak heb omgedaan?

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:23

zat er geen kleine zanddeeltjes in zodat het schuurt?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:28

Te strak kan ook idd. Je hoeft ze niet aan te sjorren, gewoon iets stevig de bandjes op het klitteband drukken. Verder kan het ook door de hitte van nu zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:31

als ik nu steunkousen aan moest trekken dan zou ik ook raar gaan lopen, mijn hemel veel te warm voor peesjes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:17

Is het bij een bepaalt been af bij allemaal?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:31

Ik zou ook kreupel gaan lopen met plastike dingen om mn been Knipoog
Ik zou ze lekker aflaten, paard geeft duidelijk aan dat ze ze niet moet.

Misschien zit er iets scherps in, heb je ze te strak gedaan waardoor ze geen doorbloeding krijgt of misschien zijn ze wel te hoog, dat zij bij elke pas in haar 'knie holtes' prikken.

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 21:42

Hedwigb schreef:
zat er geen kleine zanddeeltjes in zodat het schuurt?

nee die zaten er niet in.
Sanniejj schreef:
Is het bij een bepaalt been af bij allemaal?

het is maar bij 1 been.

Toch bedankt voor de antwoorden.
Ik zal er iets mee gaan doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:43

Ja, aan de ene kant wel vreemd, maar als paard ze altijd om heeft is ie het toch gewend. Misschien erg gevoelig door warmte en te strak kan. Maar als beenbescherming met warm weer niet zou kunnen, zouden alle paarden kreupel moeten lopen ermee. Ik rij nu helemaal niet in de hitte, evt in de avond als het koeler is, maar er zijn ook gewoon wedstrijden overdag, zelfs springen, dus lopen paarden meestal toch wel met bescherming om en is zeker erg heet en inspannend. Evt peesjes eens goed schoonmaken of ander soort proberen als je met bescherming wil rijden. En als je zonder kan, zonder. Ik rij western en heb bijna nooit iets om. Stap wel altijd uit op steen en spuit altijd af. Behalve als het erg koud is.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:50

in de wasmachine doen? dan zijn ze goed schoon. zand kan erg schuren.
verder inderdaad niet te strak doen, gewoon losjes vast. door de vorm blijven ze wel op hun plek.
en kijk even of je paard niet toevallig ergens een plekje op z'n been heeft, wondje/nieuwe schiefel/mok etc. kan erg gevoelig zijn. als je het niet vertrouwt->da. bellen.
succes!

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:53

Nooit meegemaakt eigenlijk.. Weetje wat wel kan, soort drukplekken op de plaats van je peesbeschermers dan liggen ze gewoon niet goed.. Misschien stijklappen proberen? Of ze heeft idd een wondje
Succes iig Knipoog

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:59

linny2 schreef:
Nooit meegemaakt eigenlijk.. Weetje wat wel kan, soort drukplekken op de plaats van je peesbeschermers dan liggen ze gewoon niet goed.. Misschien stijklappen proberen? Of ze heeft idd een wondje
Succes iig Knipoog

Ja, ik ga mee met de drukplekken. De hitte vind ik een beetje onzin, want dan zouden er meer paarden last van moeten hebben.
Mijn paardje heeft ook nooit meer peesbeschermers aan. Eerst zaten ze prima, maar op een gegeven moment kreeg ze drukplekken op haar pees. Er kwam een soort wondje en alle haartjes lieten los. Nu heeft ze dus ook van die geweldige witte plekken op haar been.
Kun je niet eens van die 3 in 1 beschermers proberen? Die zitten niet zo strak en zijn niet zo voorgevormd als peesjes. Dit is namelijk echt mijn probleem met peesjes: hoe kan het dat die bij alle paarden passen, terwijl ze allemaal dezelfde vorm hebben? Ieder paardenbeen is toch anders? Nou ja, in ieder geval de peesjes niet meer om doen en dan zoeken naar een andere oplossing. Maar voorlopig is het misschien beter om er even niks om te doen om het allemaal weer goed te laten genezen. Succes!

Hedwigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:23

nou dan geef ik het op bij mij zat er wel eens zand tussen , maar dat is hier niet het geval.
ik zou ze lekker aflaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:31

Ik zou ze ook even aflaten en ze na een tijdje weer omdoen als je dat echt wil. Je paard geeft tenslotte zelf al aan dat hij ze absoluut niet om wilt hebben. Paardenbenen zijn daarbij sterk genoeg om zichzelf te beschermen. Tenzij je paard zwakke pootjes heeft zou het risico's met zich kunnen meebrengen maar normaal kan een paard best veel hebben.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:34

Misschien is er binnenin haar been iets niet goed, en als je de peesjes omhebt, drukt dat daarop? Zag je vocht, of verdikkingen oid aan dat ene been? Was het ook gevoelig als je druk gaf, terwijl de peesbeschermer er al af was?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:45

Miss_Montana schreef:
Ik zou ze ook even aflaten en ze na een tijdje weer omdoen als je dat echt wil. Je paard geeft tenslotte zelf al aan dat hij ze absoluut niet om wilt hebben. Paardenbenen zijn daarbij sterk genoeg om zichzelf te beschermen. Tenzij je paard zwakke pootjes heeft zou het risico's met zich kunnen meebrengen maar normaal kan een paard best veel hebben.

Tuurlijk, echter als een paard strijkt oid. heb je weinig keus, of je moet je paard al met wondjes aan zijn benen willen laten lopen.
Mijn paard heeft ook altijd bescherming om zijn voorbenen, anders haalt hij die open aan de binnenkant. (Hij staat frans van voren)

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 13:15

Ik heb daarna niet goed meer naar de benen gekeken.
Er kan idd een zwelling zitten maar hét been was niet dikker.
Ik zal er zo nog eens even naar gaan kijken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:51

Een kennis van mij heeft ook eens zoiets gehad. Had ook last van de peesbeschermers. Na een grondige inspectie van het been, bleek het paard een wondje te hebben aan de onderkant van de kogel, precies daar waar de peesbeschermer zit.

Ik zou je dus aanraden het been van je paard heel grondig na te kijken op wondjes/drukkingen. En ik zou de peesbeschermers uitwassen, als ik jou was. Misschien zit er wel een piepklein stukje hooi of stro in wat irriteert. Ik loop ook wel eens te hinken als ik dat in m'n sok heb.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:55

je paard geeft zelf aan dat hij de peesjes niet fijn vind zitten nu.
laat ze dan ook af en wees niet te eigenwijs omdat jij denkt dat het zo beter is.
het paard weet voorzichzelf wel wat voor hem beter aanvoelt.
mischien heeft ze een wondje of iets zitten op dr been zelf...
wat irriteert zodra de peesjes erop zitten.
of het is gewoon te warm (wat ik kan inzien) en ze wil gewoon lekker zonder.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:48

soms word je erg moe van al die antwoorden zoals hier Gaaaap

mijn pony trapt zichzelf ,ze heeft al 4 schieffels!

al is het 35 gr Tong uitsteken zij gaat niet op pad zonder beenbeschermers.
stom gel*l altijd dat een paard zichzelf kan beschermen Gestoord waarmee dan? hoe dan?

wij als ruiter zijn ervoor om de benen in bescherming te nemen,een paard loopt zoals hij loopt.
en hij denkt echt niet ,o ik moet nu opletten hoe ik mijn benen neerzet want ik heb geen bescherming om Rolleyes

sommige paarden kunnen gewoon niet zonder,en voor al diegene wiens paard wel zonder kan en zich niet aantikt,reageer lekker niet Clown
of geef gewoon een antwoord op de vraag van TS

zo ik ben het ff kwijt Sigaar

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:02

mirgino... niet banketstaaf bedoelt maar hoe doen paarden in het wild het dan... daar is ook niemand die ze peesjes omdoet Knipoog
en ik ben echt geen zeikerd...en ook echt niet tegen beenbscherming.. maar luister gewoon naar je paard wat die aangeeft.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:03

Ik heb ook wel eens zoiets gehad, bij nadere inspectie bleek er een klein geniepig wondje te zitten precies onder de rand van de beschermer wat in de verdrukking kwam bij het buigen van het been. Dat is supergevoelig natuurlijk, zeker met wat zout van het zweten erbij.