past dit zadel? (met foto)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

past dit zadel? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:25

Het verhaal: Mijn oude zadel (euroriding Jade) heeft vanaf het inrijden op mijn paard gelegen. Tussendoor is het bijna jaarlijks nagekeken. Nu 7 jaar later lijkt het niet meer te passen. Bij de laatste controle bleek het te veel over de schoft heen te zakken (wat ik zelf ook al dacht) door een te brede boom. Dit komt doordat zijn schoft steeds meer omhoog is gekomen in de loop der jaren.

De opties:
-boom versmallen. Daar begin ik niet aan, ga niets verbouwen aan een zadel.
- nieuw (2e hands) zadel. moeilijk te vinden omdat hij (volgens de zadelmaker) een heel erg smalle boom nodig heeft.

Eerst een ander zadel meegekregen wat hem wel paste maar bij nader inzien mij niet, Nu heb ik deze meegekregen. Ik vind het een heerlijk zadel maar wil wel zeker weten dat het mijn paard ook past. Maandag vraag ik het nog aan mijn instructrice en de zadelmaker komt volgende week ook even kijken. Ondertussen wil ik van jullie graag horen wat jullie er van vinden.

Het is een passier GG 16,5 inch (autsj zei mijn portomonee)

(paard staat hier licht naar beneden van achter, stoepje is niet helemaal recht)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben het ook bekeken met mij erop en dan zakt het niet verder naar beneden.

nd423

Re: past dit zadel? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:36

Het lijkt aan de achterkant niet echt op je paard te liggen.
Bij mijn zadel was dat ook zo en hebben ze de voorkant opgevuld. Nadeel is dan wel voor jou dat het zadel voor hoger komt te liggen en het diepste punt van het zadel hou je dan denk ik niet meer in het midden van het zadel.
Lijkt mij inderdaad verstandig om je instructrice en zadelmaker te vragen.
Knelt het zadel op je hand wanneer je deze onder het zadel bij de schouders schuift?
Het is wel een erg mooi en net zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:06

Nee, aan de achterkant ligt het volgens mij niet erg lekker. Je kan ook het beste een zadelmaker of iemand anders met verstand van zadels die je paard in het echt zien of het goed ligt. Van een foto via een beeldscherm is het vrij moeilijk te zien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 17:08

Miss montana ik quote mezelf even:

Citaat:
Maandag vraag ik het nog aan mijn instructrice en de zadelmaker komt volgende week ook even kijken. Ondertussen wil ik van jullie graag horen wat jullie er van vinden

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:15

ik kan niet zo zeggen of het echt helemaal past of niet, maar ik heb de neiging om het zadel meer naar achteren te leggen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:03

Moeilijk vanaf een foto te beoordelen. Heb er ook niet heel veel verstand van, maar kijk anders even hoe het zadel ligt onder het lopen. Of het aan de achterkant niet los van de rug komt dan.. En verder idd even het advies van je instructrice en de zadelmaker afwachten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:06

moeilijk te zien
het zadel ligt wel in balans zo te zien maar dat zegt natuurlijk niet alles
de voorkant ziet er "vreemd" uit vind ik aparte kussens zijn het
zadel ligt naar mijn idee wat te ver naar voren
en het paard lijkt weggevallen schoftspieren te hebben
kun je een foto plaatsen van de rug/schoft zonder zadel?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:09

Je moet je zadel aan de voorkant op je hand leggen (onder de kussens) en dan van voor naar achter gaan. de druk moet overal gelijk zijn. Eigenlijk kan een onaangepast zadel niet passen. Je zal hem door je zadelmaker passend moeten laten maken.
Maar je moet dat dus aan beide kanten doen.
Hij mag tijdens het rijden niet 'wippen'.
Je zadel mag verder naar achter liggen.
Er moet een hand tussen de schouder en het zadel passen.
Ik kan je niet zeggen of t past, daarvoor heb je een zadelmaker nodig maar met deze richtlijnen kom je al iets verder.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:10

heb het idee dat hij iets naar achter helt...

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:11

mag ik vragen wat je hebt tegen een boom verbreden of versmallen?? daar gaat je zadel echt niet van kapot, hij lijdt er niets van. Want ze maken de boom n.l warm, en moet dan 18 of 24 uur op zo'n machine staan, en dan gaat dat heel langzaam... Heb ik ook gedaan bij mn bijna nog nieuwe kieffer, heeft mij 50 euro gekost, nu ligt het zadel perfect kan niet betere, en daar kan ik geen nieuw zadel voor aanschaffen Knipoog

maar verder zou ik je doorverwijzen naar een zadelmaker, die weet dat het beste en die kan hem helemaal pas maken op je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:15

pol013 schreef:
Miss montana ik quote mezelf even:

Hahaha goh, ik ben er niet erg bij met m'n hoofd vandaag Tong uitsteken

kathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:27

Zoals ik het kan zien is de boom te smal en gaat daardoor het zadel iets hellen naar achter toe. Als je dan rijdt zal je voelen dat je meer achterin je zadel zit. Ik denk dat jou oplossing zit in een bredere boommaat. Gewoonweg enkele zadels passen met een verschillende maat en dan zal het wel lukken.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:42

Ik kan niet beoordelen hoe je zadel past op je paard zo vanaf een foto.
Ik heb het vermoeden dat de kussens zijn overvuld en dat de pasvorm daardoor niet meer goed is.