oud zadel opknappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

oud zadel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 17:12

mij is gevraagd om 2 oude zadels te verkopen voor iemand, dat wil ik best doen, heb ik al eens eerder gedaan. Maar dit zijn 2 slecht onderhouden zadels, vooral eentje, de schimmel staat erop, een beugelriem knapte toen ik de beugel naar beneden wilde doen en de naden scheuren op verschillende plekken.
Mijn vraag is nu, hoe kan ik dit zadel weer redelijk toonbaar maken, ik ga er niet mee naar een zadelmaker, dat is het zadel niet meer waard, ik hoef er ook niet veel geld voor, ik wil um alleen zelf zoveel mogelijk opknappen, hoe doe ik dat?

AH_scim

Re: oud zadel opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:16

verkopen om er nog mee te rijden?
Is dat nog veilig met zulke zadels?

heel licht vochtig schoonmaken.. Zadelzeep, ledervetten en dan ben je al een heel eind

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:02

Meer dan goed schoonmaken kun je denk ik niet zelf doen.
Los daarvan is het inderdaad de vraag of deze zadels nog wel geschikt zijn om mee te gaan rijden. Hoe zit het bijvoorbeeld met de singelstoten?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:21

of nog belangrijker in welke staat is de booom...?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:35

Als de beugelriemen zo droog zijn dat ze knappen dan lijken deze zadels mij zeer geschikt voor aan de muur in een bruine kroeg!
Ik heb zo mijn twijffels over de veiligheid.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:41

Droog leer wordt nooit weer goed, het breekt als een dode tak en hoe zit het met de boom en de singelstoten? Wil JIJ die verantwoordelijkheid op je nemen????????
Je kunt ze beter mooi in de loie zetten en aanbieden ter decoratie voor in een bar o.i.d. maar niet om mee te gaan rijden!!!!!!!!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:42

Sorry, ik bedoel natuurlijk OLIE

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 12:24

de boom is nog heel en de singelstoten zijn er niet zo erg aan toe als de beugelriemen.
Mijn vraag was alleen hoe ik zelf het zadel een beetje op kan knappen, ik hoef geen preek of het wel of niet verstandig is om het zadel te verkopen, dank je

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:27

Ik denk dat deze opmerkingen ook totaal niet zijn bedoeld om te preken. Enkel een advies, wat je ermee doet moet je zelf weten.
Qua opknappen kun je niet meer doen dan schoonmaken en invetten of in de olie zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:13

dit spul:
Afbeelding

Schijnt speciaal voor het opknappen van oud leer te zijn. Te koop in veel ruitersportzaken.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:37

Yorghos schreef:
Ik denk dat deze opmerkingen ook totaal niet zijn bedoeld om te preken. Enkel een advies, wat je ermee doet moet je zelf weten.

Misschien niet, maar de toon komt wel heel belerend over Knipoog
Als de boom en singelstoten nog goed zijn zou ik ze gewoon goed schoonmaken Ja en natuurlijk bij de verkoop vermelden dat het oude zadels zijn maar dat zien ze bij het passen vanzelf wel Lachen

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:53

Citaat:

Misschien niet, maar de toon komt wel heel belerend over
Als de boom en singelstoten nog goed zijn zou ik ze gewoon goed schoonmaken en natuurlijk bij de verkoop vermelden dat het oude zadels zijn maar dat zien ze bij het passen vanzelf wel

ja inderdaad Haha!
ik dacht alleen misschien kan ik zelf nog met naald en draad wat randjes vastzetten? Zodat het leer in elk geval niet verder scheurt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:40

Het lijkt mij niet verstandig om dat zelf te doen. Schoonmaken enzo wel, maar niet die randjes vastzetten. Bij mij kostte dat 50 cent ofzo bij de zadelmaker om dat vast te laten zetten. (mij mn hoofstel dan, ponylief had die kapotgetrokken Clown)

Je kan je zadel toch ook zonder beugelriemen verkopen? Lachen

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:25

wil je wel verkopen als rijzadel dan? misschien inderdaad slim idee om ze als decoratie te verkopen; daar is best veel vraag naar (kroegen, restaurants, meisjeskamers Knipoog ).
succes hoor! mooi olien doet al wonderen voor het uiterlijk, maar droog leer is vaak niet meer te redden.