waarom wel boomloos, of waarom juist niet boomloos?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

waarom wel boomloos, of waarom juist niet boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 11:24

Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
Waarom moet je juist wel boomloos gaan rijden? Of waarom moet je niet gaan boomloos rijden?

Aan beide dingen zitten voor- en nadelen, maar wil graag weten hoe iedereen hier over denkt.
En dan natuurlijk ook waarom!

Je hoort namelijk nogal tegenstrijdige berichten, dus breek maar los!

Paintlinger

Re: waarom wel boomloos, of waarom juist niet boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:40

Ten eerste ligt het voor een groot gedeelte aan je paard.
Ik ben boomloos gaan rijden omdat mijn paard een wat moeilijkere rug heeft.
Ik heb eigenlijk altijd westernzadels gehad en wilde ook niet terug naar dressuur.
Maar een degelijk westernzadel in de gewenste prijsklasse en in de goeie maat was voor haar gewoon niet te vinden.

Nu heeft mijn paard niet echt een vreemde rug maar ik vind gewoon dat een zadel perfect moet passen.
Al snel zag ik in dat een westernzadel in de goede maat er voor mij niet inzat, maar ik wilde toch een beetje die relaxte zit houden in een zadel, dus heb ik voor boomloos gekozen.
Het zit heerlijk en nu weet ik tenminste zeker dat het zadel past...(dit geldt voor mij, ik wil niet zeggen dat een boomloos zadel altijd past).

Maar het ligt ook aan de ruiter natuurlijk.
Naar mijn weten mag je niet in alle klassen van de dressuur boomloos rijden, dus die afweging moet je in ieder geval al maken.
Ook niet iedereen vind de zadels lekker zitten, een enkeling krijgt er zelfs pijn in zijn rug van. (bij mij is juist het omgekeerde het geval..).

Er zijn genoeg redenen om het wel te doen...vind ik..
Mijn paard is er een stuk vrijer en beter door gaan lopen en zelf heb ik nu ook het gevoel dat alles eindelijk goed zit...en dat is toch ook wel fijn.

Maar er zijn ook genoeg redenen om het niet te doen...zoals ik hierboven al ergens heb genoemd.

Ik wil persoonlijk niet meer anders! OK dan! Barefoot! OK dan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:14

De meeste nadelen die er zijn (volgens mij) zijn vooral meningen, sommige mensen vinden het niet fijn zitten, anderen vinden het zadel gewoon niet mooi of vinden het te duur..
Ook kan het bij paarden met een heel hoge schoft zijn dat het zadel eraan komt, dan kan soms worden opgelost met een smallere pommel.
En dan is er nog het probleem dat je er niet heel hoog in de dressuur mee kan komen..
Verder kan ik alleen voordelen bedenken.. Het zadel groeit mee met het paard, sluit altijd goed aan, ik vind het zelf héérlijk zitten, mijn paard ook.
Veel mensen merken goed dat hun paard er beter en ruimer door gaat lopen, mijn paard ook.
Het is niet zo zwaar, maar wel stevig, goede kwaliteit..

Ik wil ook niet meer anders! Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:47

Ik heb een boomloos zadel gekocht omdat ik voor mijn jonge paard een passend zadel wilde. Ik heb nog geen idee welke kant ik uiteindelijk op ga met rijden, maar wilde een zadel waar ik alle kanten mee op kan en wat gewoon lekker zit natuurlijk.

Voor een jong paard zoals het mijne zijn de voordelen dus dat hij niet zomaar uit dit zadel groeit en dat het mooi licht is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:30

Waarom ik met boomloos ben begonnen? Omdat mijn huidige zadel niet naar volle tevredenheid lag (het draagt niet goed op de hele rug) en een boomloos zadel een vrij goedkoop zadel was om te proberen. Ik ben er inmiddels achter dat ik met boomloos hetzelfde probleem houd als met mijn gewone zadel, dus ben aan het sparen voor een op maat gemaakt zadel...

Of iemand wel of niet boomloos moet gaan rijden moet een ieder voor zich weten, sommigen kunnen er absoluut niet mee rijden, en een ander zweert erbij. Het is precies zoals bij elk ander zadel, je moet het proberen, soms korte tijd wennen (geldt niet voor iedereen) en dan vind je het wat, of je vindt het niks.

Nadeel vind ik de beugelophanging, ik vind dat toch een teveel puntsgewijze belasting, ondanks een goede pad, ik heb er een minder goed gevoel bij en rijd zo min mogelijk licht, ik blijf zitteni n het zadel.

Een ander nadeel is dat ik het geen mooi zadel vind qua uiterlijk, maar over smaak valt niet te twisten Knipoog Ik vind het te grof en niet zo netjes/strak afgewerkt, maakt niet uit welk type of merk, ik blijf het met alle merken vinden.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:08

omdat mijn pony witte haren kreeg van een boomlooszadel ben ik niet overgegaan op boomloos
nu heb ik een boomzadel met vlakke boom waar flair in word gebouwd zodat we de vorm van de kussens op een gemakkelijke manier kunnen aanpassen
nu heeft ze ook heen witte haren/drukplekken meer
het zadel wat ik getest heb(barefoot)zat heerlijk en ze liep er ook goed onder Ja
maar ze is erg gevoelig voor wrijving op de rug en zonder boom had ze daar last van
ik denk dat de juiste keus van boomzadel of boomloos per paard verschillend is
als ze geen drukplekken had gekregen zou ik ook zeker voor boomloos gekozen hebben Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:35

Ah, ik wou net een topic openen met dezelfde vraag Haha! Ik ben nl. ook aan het twijfelen of ik zou overstappen op boomloos. Mijn huidige dressuurzadel ligt niet meer zo denderend op mijn 5-jarige en ik ben van mening dat een zadel te allen tijden móet passen. Ik had eerst gedacht om een nieuw zadel op maat te laten maken voor hem. Maar ik twijfel nog omdat hij nog erg van vorm gaat veranderen en ik wil binnen een half jaar niet dezelfde problemen hebben. Daarom dacht ik aan boomloos... Maar ik vraag me af hoe dat nu eigenlijk zit met vrijheid aan de ruggegraat? Ligt zo'n zadel op de ruggegraat of heb je nog vrijheid? En blijft een boomloos zadel te allen tijden goed liggen of kan het ook zijn dat dit binnen een bepaalde tijd niet meer past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:47

Ook voor boomloos moet je paard een goeie rug hebben, op die van mij ligt het bijv. niet goed (te brede schouders tov de rug). Ruggegraatvrijheid garandeer je door een goede pad (grandeur o.a.) te gebruiken. Zo op de rug kan idd niet, je moet een pad met inlages hebben.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 17:20

Ik zou het namelijk met mijn vrij brede IJslander willen proberen. Zijn ruggegraad steekt niet omhoog. Maar zijn schouders zijn vrij breed, (zijn buik ook)
Ik heb dan dus ook geen idee of zo'n zadel goed zou zijn voor mijn flinke IJslander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:41

Daar zijn nou die testzadels voor Clown Om te zien hoe het jou bevalt en hoe het op het paard ligt. Van alle merken (Barefoot, Randolls, Ghost) kan het tegenwoordig wel.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:12

Ik ben overgegaan op een boomloos omdat ik voor mezelf meer contact wou met mijn paard, en ook mijn paard meer rugvrijheid wou geven. Ik heb ook een Wintec Pro die prima ligt, en ook voor mij prima rijdt (ook op buitenritten van een aantal uren), maar de rug van je paard wordt met zo'n boom wel in een bepaalde houding gedwongen.
Ik heb eerst een Torsion geprobeert, maar die gaf toch onvoldoende rugvrijheid. Daarna heb ik van iemand een Barefoot kunnen lenen, die zat voor mij als ruiter iets minder comfortabel als de Torsion maar beduidend beter als de Wintec. En bovendien lag hij heel stabiel op Des.
Toen ik dan ook de mogelijkheid kreeg om een 2ehandse voor niet al te veel geld te kopen hoefde ik daar niet lang over na te denken.
Groot voordeel vind ik dat Des er nog ruimer mee loopt, de galop beter volhoudt, en veel beter op mijn gewichtshulpen reageert (komen duidelijker over doordat ik dichter op haar rug zit).

Probeer ook van iemand een zadel te lenen of neem een testzadel, en oordeel zelf of het iets voor jou en je paard kan zijn. Iedereen heeft zijn eigen mening en ook elk paard zijn rug...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:15

Mystic, mn tinker, is t afgelopen jaar heel erg in de breedte gegroeid, van een redelijk smal paardje (voor n tinker) naar een brede tank. En mn barefoot zadel is echt heel goed meegegroeid, heeft altijd goed gelegen, en ook nu met zn brede schouders ligt het gelukkig nog perfect!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:45

zelf pakte ik eigenlijk altijd naar dresuurzadels voor alles wat ik met mijn paarden deed.
ik ben inmiddels in het bezit van een trekpaard en het lukte maar niet om daar iets passends voor te vinden.ik heb toen een 2de hands boomloos zadel gekocht met de gedachte "past het niet of is het niets dan verkoop ik het wel weer".
mij bevalt het zo goed dat ik eigenlijk alle paarden met dit zadel rij.
dus als iemand nog een dressuur zadel zoekt.... Knipoog

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:04

ik kocht een boomloos,voornamelijk voor mijzelf,ik heb vee llast van mijnstuitje op een "gewoon"zadel.
en ik ben super tevreden,het is ff wennen,miste de kniewrong,maar zo echt niet anders meer willen,mijn paard loopt er ook veel fijner onder,je voelt veel beter wat er onder je gebeurt,meer schoudervrijheid,en toch ligt het als een huis!
ik heb een barefoot trouwens.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:11

Als je twijfelt tussen een boom en boomloos zadel, danraad ik je aan een testzadel te gebruiken.
Ik twijfelde ook en heb een boomloos zadel op proef gehad. Heerlijk echt!
Ik denk zelf dat je het echt moet ervaren er zijn zoveel mensen die een boomloos zadel fijn vinden, maar er zijn er ook zoveel die liever een boomzadel hebben Lachen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:33

Ik heb voor een boomloos zadel gekozen omdat ik jonge paarden heb. Deze veranderen nogal eens van breedte en had geen zin in rugklachten of elke 2 maanden een ander zadel. Ik vind ze helemaal geweldig. De paarden liepen er zo mee weg en het rijd heerlijk. Ik heb 2 Freeforms voor mijn jonge paarden. Ook heb ik nog een Barefoot voor mijn oude paard. Die liep een heel stuk beter met een boomloos zadel.