Ten eerste ligt het voor een groot gedeelte aan je paard.
Ik ben boomloos gaan rijden omdat mijn paard een wat moeilijkere rug heeft.
Ik heb eigenlijk altijd westernzadels gehad en wilde ook niet terug naar dressuur.
Maar een degelijk westernzadel in de gewenste prijsklasse en in de goeie maat was voor haar gewoon niet te vinden.
Nu heeft mijn paard niet echt een vreemde rug maar ik vind gewoon dat een zadel perfect moet passen.
Al snel zag ik in dat een westernzadel in de goede maat er voor mij niet inzat, maar ik wilde toch een beetje die relaxte zit houden in een zadel, dus heb ik voor boomloos gekozen.
Het zit heerlijk en nu weet ik tenminste zeker dat het zadel past...(dit geldt voor mij, ik wil niet zeggen dat een boomloos zadel altijd past).
Maar het ligt ook aan de ruiter natuurlijk.
Naar mijn weten mag je niet in alle klassen van de dressuur boomloos rijden, dus die afweging moet je in ieder geval al maken.
Ook niet iedereen vind de zadels lekker zitten, een enkeling krijgt er zelfs pijn in zijn rug van. (bij mij is juist het omgekeerde het geval..).
Er zijn genoeg redenen om het wel te doen...vind ik..
Mijn paard is er een stuk vrijer en beter door gaan lopen en zelf heb ik nu ook het gevoel dat alles eindelijk goed zit...en dat is toch ook wel fijn.
Maar er zijn ook genoeg redenen om het niet te doen...zoals ik hierboven al ergens heb genoemd.
Ik wil persoonlijk niet meer anders!
Barefoot!