Trekpaarden - bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Trekpaarden - bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:07

Ik zie altijd dat trekpaarden op een speciaal bit gereden worden.
Waarom is dit? Ze kunnen toch net zo goed op een normaal trensje gereden worden?

Anoniem

Re: Trekpaarden - bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:39

*klein schopje*

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:50

Inderdaad dat kan.
Misschien zijn ze het niet anders gewend?
Zo ridjen er hier ook zat sterke paarden (een fjord en een fries) met een pessoa rond. Vind ik niet zo geslaagd. ik vind dat ieder paard normaal zou moeten reageren op een normaal trensje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:18

Als ze het niet anders gewend zijn, dan komt dat doordat mensen er vanaf het inrijden al meteen zo'n bit in hebben gedaan. Dat vind ik zo raar, je begint toch gewoon op het zachtst inwerkende bit lijkt mij.
Het zijn dan wel sterkere paarden, maar geen enkel paard hou je tegen als ie écht wil rennen.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:22

Dat is heel simpel. Het is heel erg moeilijk om aan een gewoon trensje te komen in maat 17,5. Ik heb er anderhalf jaar naar gezocht en uiteindelijk tweedehands gekocht. Daarnaast wordt er vaak aangespannen mee gereden en dan dragen ze gewoon een Liverpool.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:23

Een discussie van niks eigenlijk, het is duidelijk dat jullie niet veel met trekpaarden in aanraking komen, behalve Fjorden,Haflingers en Tinkers. Het is geen kwestie van op een normaal bitje kunnen rijden, ze zijn er gewoon bijna niet.
Ik word er gewoon een beetje pissig van. Krijgen we weer een discussie van;'' ze doen meteen een stang erin en beginnen niet met een licht bitje''. Als je fatsoenlijk omgaat met een Liverpool is er niks aan de hand. Daarnaast komen jullie met zaken die eigenlijk helemaal geen rol spelen. Het gaat niet om een zwaar of licht bit, het gaat erom dat er gewoon bijna geen trensjes zijn voor trekpaarden. Knipoog
Laatst bijgewerkt door RainyDays op 03-07-06 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:23

ja denk toch dat je dan net even meer veiligheid heb als hij gaat rennen, en die paarden zijn niks anders gewend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:29

Oo zo, ik wist niet dat die bitten zo moeilijk te krijgen zijn, dat wordt wel eens tijd dan.

@ Bente
Als een paard écht wil rennen hou je hem niet tegen, wat voor formaat ijzer je ook in zn mond hangt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:36

idd trensjes tot en met 16 cm lukt nog wel 17 ook groter niet , daarbij lopen de meeste ook voor de wagen en zijn dat zelfde bit dus al gewend
daarbij weet ik zonet nog niet wat vriendelijker is
een enkelgebroken bitje is nou niet bepaald het meest vriendelijke bit in mijn ogen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:59

ik ben dus trekpaard eigenaar en rijd mijn paard op liverpool Bloos
zoals eerder vermeld is worden de meeste aangespannen gereden en idd dus aan een stang gewent,en er is zeker slecht aan matriaal te komen voor deze paarden.
ik heb zelf ook een vraag aan de ts, zelf ben ik van mening dat het zachte bit nog een martelwerktuig is in handen van de verkeerde ruiter is het niet beter een topic te openen over ruitertjes met betonnen handjes? Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:49

het punt is idd dat 17-17,5 gewoon niet te krijgen zijn. toen ik mijnpaard kocht kreeg ik er een hoofdstel met utrechtse stang bij... ikzelf en mn paard vonden dat ding helemaal niets. ik ben wanhopig op zoek gegaan naar een dubbelgebroken bit, maar nergens te vinden. ik ben toen overgestapt op bitloos en dat is de beste keus die ik gemaakt heb voor haar en voor mezelf. ze loopt zoveel lekkerder en relaxter. ik moet ook wel zeggen dat de 'oude garde' vaak ook wel van mening is dat zo'n sterk paard alleen maar te houden is met een stang.
zo ging ik bij een vrij bekende zadelmakerij in de trekpaardmaten vragen om een bitloos hoofdstel, of ie die misschien had of eventueel kan maken... als antwoord kreeg ik: ach nee kind, zo'n trekpaerd moet een stang in de bek, enders is ie niet te houw'n Clown

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:29

ik rij op een enkelgebroken trens maat 17.5
dubbelgebroken is helaas niet te verkriojgen.
betreffende paard is beleerd geweest op het kordeel met een ferme stang, voor de koets met een liverpoolstang, onder het zadel met een liverpool (gebrek aan bit) en na 3 maand overgeschekeld op de watertrens
soms rij ik ook op het halster...
gaat goed

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:40

Tegenwoordig zijn ze wel steeds vaker en meer te krijgen, de gebroken trensbitten in maat 17,5. Ik rijd daar nu zelf ook mee. Alleen voor de wagen niet; dan rijden we met een stang (een op maat zelfgemaakte)
Bij een trekpaardenhoofdstel hoort volgens mij ook een stang; anders doet het hoofdstel zijn werk niet wanneer er aan de teugels getrokken wordt..........
Het is dus ook een soort van 'traditie',(weet niet hoe ik het anders moet noemen)het is altijd al zo geweest. Al zie je nu steeds vaker de trensbitjes komen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:43

Jaan81 schreef:
Bij een trekpaardenhoofdstel hoort volgens mij ook een stang; anders doet het hoofdstel zijn werk niet wanneer er aan de teugels getrokken wordt..........
.

in principe verschilt een trekpaarden hoofdstel tovch helemaal niets met een gewoon hoofdstel, behalve dan de grofheid ervan:S.... de kinketting en hefboomwerking komt van het bit en niet van het hoofdstel.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:46

nee in het hoofdstel is geen verschil behalve dat het trekpaardenhoofdstel natuurlijk ee stuk steviger is..

maar zo'n discussie hebben we al gehad op het trekpaardentopic wat betrefd welk bit iemand gebruikt.

de ene doet het voor veiligheid de ander weer met hele andere redenen.. de reden die ik je kan geven van het buitenrijden met liverpool stang is voor de meetste mensen toch echt de veiligheid van een rem erop hebben..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:49

Ow, ik dacht altijd, dat wanneer er aan de teugels getrokken werd, de neusriem dan pas ging werken bij een trekpaardenhoofdstel, omdat die dan kantelt, door de kanteling van het bit, en tegen het neusbeen drukt. Dat daarom de neusriem aan/door het bakstuk vast zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:04

dat is zo bij koetshoofdstellen.
de rijhoofdstellen voor koudbloeden zijn gewone hoofdstellen, kijk maar anar de kieffer op divoza.
het enige verschil met gewone hoofdstellen en koudbloedhoofdstedllen is dat de koedbloehoofdstellen meestal breder en steviger leer zijn...
ik rij met een biothane halsterhoofdstel, met trensbit, werkt ook...

maja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:24

ik rijd mijn belg ook met een trens, deze is echter wel antiek en vertoond zijn ouderdoms tekenen
ook een trens vinden voor een belg of een ander soort bit voor een belg is moelijk te vinden , hoewel er in duitsland een kaltblut zaak zit die ook maatje 18 heeft.
ik ben nu aan het uitzoeken wat voor matriaal er in een bit zit , en mijn vader heeft een staalconstructie bedrijf dus eens kijken of wijzelf een bit kunnen maken en dan kan i kdat dus gelijk naar mijn zin maken , eigenontwerp
als het lukt , zullen er fotoos volgen , dit kan echter nog wel even duren
wieweet een gat in de markt voor de trekpaardliefhebbers

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:59

Dit topic is erg oud en daarom gesloten.
Zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om oude topics omhoog te halen.