Dressuurzadel wat te doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Dressuurzadel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 15:17

Ik heb op mijn paard een ainsley rubens liggen. Het ligt niet ideaal en is al enkele keren aangepast, en de meeste druk ligt nu achter in het zadel (voor mijn gevoel). Nu heb ik sinds kort een nieuwe instructrice die erg hamert op mijn zit. Ik steek mijn benen te ver naar voren, ik vind het moeilijk om mijn benen naar het dikste gedeelte van de buik te verplaatsen omdat ik een beetje in deze houding gedwongen wordt. Ik vraag mij af of dat er zadels zijn die mijn zit en dus vooral mijn benen automatisch verder naar achteren leggen. Misschien meer kniewrong of dergelijke. Wie heeft hier meer ervaring mee??

ladigo14

Re: Dressuurzadel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:18

er zijn wel zadels die je in de goede houding drukken.
welke weet ik niet en ok niet of je juist meer kniewrong moet hebben of juist minder.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:52

Als je zadel naar achter hangt gaat je houding daar ook naar staan, dus je benen worden naar voren gedrukt.
Ik heb zelf ook een ainsley gehad en die kwam mijn houding ook niet ten goede.
Ik heb nu een euroriding luxor met meer wrong als de ainsley en het ligt beter op mijn paard dus is mijn houding er ook op vooruit gegaan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:47

zo te horen ligt je zadel achterover, oftewel de kamer is ws te klein dus ligt je zadel niet in balans
het is onmogelijk om goed te zitten op een zadel die niet in balans ligt
je kunt de kamer laten verbreden, en je zadel opnieuw aan laten passen
of een nieuw/ander zadel kopen
kijk alleen goed uit met wie je in zee gaat, niet alle zadelmakers zijn nl even vakbekwaam
meer wrong is helemaal niet nosig
zelf rij ik met een (ouder type) KN symfonie en mijn houding is stukken beter geworden Cool
een overdreven diepe zit en veel kniewrong zijn niet alleen slecht voor het paard z'n rug, ook voor jou rug.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:48

Het klinkt idd als of je zadel niet goed op je paard ligt, en daardoor ook jou zit zo bepaald wordt.
@ Unamie: ik ben het niet helemaal met jou eens. Ik heb een zadel met een behoorlijk diepe zit, ik heb sinds dat zedel geen een keer last van mn rug gehad, terwijl ik het door voor wel had. Ook hebben verschillende zadelmakers (onafhankelijk) naar mijn zadel gekeken en het ligt super op mijn paard.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:59

Saffier schreef:
Het klinkt idd als of je zadel niet goed op je paard ligt, en daardoor ook jou zit zo bepaald wordt.
@ Unamie: ik ben het niet helemaal met jou eens. Ik heb een zadel met een behoorlijk diepe zit, ik heb sinds dat zedel geen een keer last van mn rug gehad, terwijl ik het door voor wel had. Ook hebben verschillende zadelmakers (onafhankelijk) naar mijn zadel gekeken en het ligt super op mijn paard.

het hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn, maar ik ken veel mensen die daar (net als ik) wel last van hebben
en een diepe zit is funest voor je paard, er komt nl te veel druk op het midden van de rug
veel zadelmakers vinden misschien van niet, maar veel zadelmakers zijn het woord zadelmaker niet eens waard Bloos