Welke hulpteugel bij longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Welke hulpteugel bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:23

Hallo Bokkers,

Aangezien mijn pony tijdens het rijden niet helemaal perfect loopt gekeken naar zijn spieren, heb ik de tip gekregen om te gaan longeren en dat afwisselen met rijden.

Ik krijg hier in begeleiding maar ik had toch even een vraagje:

Welke hulpteugel kan ik het beste gebruiken. Ik dacht zelf aan bijzetteugels, maar op stal zegt diegene die mij gaat helpen dat ik een slof moet nemen.

Wat vinden jullie de beste hulpteugels tijdens het longeren? Een van de bovengenoemde? Of een compleet andere?

Alvast bedankt

Urielle

Re: Welke hulpteugel bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:06

Ik kijk naar het paard en wat het paard nodig heeft aan houding. Veel van de paarden die ik voor anderen doe/deed, zie ik liever wat meer richting halsstrekken lopen en die longeer ik met een gogue. Mijn driejarige bijv. is niet zo gebaat bij de gogue want hij loopt al graag daar en moet meer opwaarts lopen, die longeer ik met bijzets en afwisselend een keer de gogue eraan als ik denk dat het nodig is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:38

Ik gebruik bij oudere paarden een slofteugel en bij jonge paaarden een coque. Bijzetteugels vindt ik ondingen. Gaan ze aalleen maar op hangen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:52

Wilawander schreef:
Bijzetteugels vindt ik ondingen. Gaan ze alleen maar op hangen.

Goed activeren vanachter en een best paard wat dan nog gaat hangen Knipoog
Elastieken heb je het wel vrij makkelijk mee omdat ze daar door kunnen duwen in de aanleuning maar een bijzet is te stug in de mond om er door te duwen.

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 07:40

Gewoon een touwtje gebruiken bij het longeren.
Datis scheerlijn van 5 mm dik en voor een paard heb je ongeveer 3 en een halve meter nodig per kant.
Dit touw doe je van boven kant zadel of longeersingel naar het bid en dan onderkant singel.
Dit werk perfect.

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 07:42

O ja ! Een slof gebruik die alleen onder bergeleiding want die word vaak verkeer gebruikt. { erg vaak }

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:10

Ik gebruik ook een touwtje zoals haantje7 al zegt..... Ik heb m alleen vaak nog op het onderste ringetje aan de zijkant van de longeer singel zitten (snap je m nog??) Zodat mijn paard wat lager en ronder blijft...... Als ik m namelijk alleen aan de singel (onder de buik) en aan de bovenkant vast maak, dan komt ze met dr hoofd steeds omhoog....... Wat ik ook doe is bij het bovenste ringetje een extra slag maken met het touwtje (om het ringetje heen) zodat je heel makkelijk de ene kant wat korter kunt maken.......