Ik hoorde altijd dat je bij een zadel altijd achter je achterwerk nog een handbreedte + 2 vingers over moest hebben.
De laatse tijd zie ik bij velen nog maar net een hand breedte over.
Die mensen zitten wel vaak heel erg rechtop doordat ze ook met een heel lang been rijden. Soms zitten ze juist heel erg richting stoelzit maar meestal ziet het er wel goed uit.
Wat wordt nou aangeraden buiten beschouwing gelaten wat iemand fijner vind.
Ik hou ook een hand en nog een klein stukje over. Bij sommige zadels hou ik net een vlakke hand over en die zitten ook prima. Denk idd dat een standaard 'regeltje' is, denk dat je zelf het beste kunt bepalen of het goed past en lekker zit.
Je moet ook naar de lengte van de bovenbeen ed kijken. Als je korte bovenbenen hebt, moet je een kleinere inchmaat. Dat kan dan ten koste gaan van de ruimte in het zadel.
Volgens mij ligt het er ook aan wat je zelf fijn vindt, maar je moet niet te veel druk op je zadel hebben, omdat dat weer vervelend is voor je paard en het lijkt me ook niet bepaald fijn zitten als je zo "opgepropt" zit. Ik heb zelf ontzettend grote handen, en een ander heeft weer kleine handen, dus ik vraag me af of die maat klopt..