inch maten zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickyLaar

inch maten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 01:10

Hoe zit het eigenlijk met de inch maten van een zadel?
Ik rij nu op een zadel van 17,5 inch
maakt het veel verschil uit als ik bijv. naar een 17 of 18 inch zadel ga kijken?
Ik ben 1.70 en weeg 61-62 kg. normaal postuur

Sorry als dit topic al eens langs is gekomen, maar de zoekfunctie was uitgeschakeld...

Jes

Re: inch maten zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:18

De inch maten hebben vooral met jou maten etc te maken..... Ik heb zelf een 17" een 17,5" en een 18"... Ik vind de 17,5" het beste zitten, in de 18 glij ik wel eens, is ook net wat te groot.....
Misschien moet je eens bij een ruitersportzaak op verschillende zadfels gaan zitten...... en je laten adviseren

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:11

als je nu een 17.5 ich zadel hebt zal een halve inch groter niet echt veel uitmaken(tenzij je nu al vrij ruim zit?)
een diepe zit maakt het zadel vaak wat kleiner kwa zitting
voor je paard maakt het niet uit een 17.5 of 18 inch
voor een pony is een 18 inch zadel die niet kortdragend is gemaakt echt te groot
(omdat het zadel dan te lang word)

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:32

taffy schreef:
als je nu een 17.5 ich zadel hebt zal een halve inch groter niet echt veel uitmaken(tenzij je nu al vrij ruim zit?)
voor een pony is een 18 inch zadel die niet kortdragend is gemaakt echt te groot

En voor een paard met normale tot lange ruglente? Is dan een 17 inch die normaal doorloopt (dus niet kort in de kussens maar ook niet zo lang als een ainsly) te kort? (heb nu veel zadels in 17,5 op mijn paard gehad maar op de een of andere manier vond ik ze allemaal zo kort ogen. Of kan dat geen kwaad want het diepste punt moet toch op de 14e wervel liggen? Of maakt dat niks uit> Mijn zadel ligt in balans is door zadelmaker gepast op het paard maar ik vind het kwa zit nog wel krap. Ben ruim zitten wel gewend altijd met zadels met neit te veel steun gereden moet hier erg aan wennen zit zo klem zeg maar. Het gaat om een passier 17 inch met extra diepe zit. had denk ik beter een 17,5 kunnen nemen? k ben 1.71 lang mn bovenbenen ongeveer 43 cm..

De zadelmaker zij dat ik geneigd was te veel op mn billen te zitten waardoor ik men benen uittrapte.. Hij adviseerde mij de beugels een gat langer te doen en mn bekken iets meer te kantelen. (dit moest ook .. had al lang niet meer op dressuurzadel gezeten:P)

Ik heb een stubben gehad in 17 inch vond ik net wat te klein.
Kn 43 ook en prestige 17 inch ook maar als ik van die zadels een 18 inch neem dan zit de wrong te ver.
Van stubben kan ik wel in een 17,5 inch maar die vind je bijna niet 2e hands met de juiste boommaat.

op www.ruitersport.com staat wel zn maatschema maarja het blijft kwestie van voelen denk ik want ik heb met heel veel merken dat ik of te smal gebouwd ben of juist te lang.

de passier basic in 17 inch zat wel erg fijn en ik paste wel weer goed in een stubben maestoso 17,5 inch die viel als een ruime 17 door de diepe (net als bij passier extra) zit.

NickyLaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:10

Hoi Taffy,

Ik heb een Welsh Cob van 1.52/1.53, is een 18 inch zadel daar dan te groot voor?
Hij is dus nml wel een e-pony en geen paard...

bedankt allemaal voor het meedenken trouwens!

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:13

Ik heb het andersom een paard van 1.86 met een 17 inch zadel. Kan best.
Anders zit ik zelf niet prettig.
Afbeelding
okay paard moet op dieet maar verder=

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:45

NickyLaar schreef:
Hoi Taffy,

Ik heb een Welsh Cob van 1.52/1.53, is een 18 inch zadel daar dan te groot voor?
Hij is dus nml wel een e-pony en geen paard...

bedankt allemaal voor het meedenken trouwens!

hai
volgens mijn zadelmaker zou dit zadel dan te groot zijn
je zadel moet natuurlijk goed naar achter liggen en dan is een 17.5 inch en zeker een 18 inch gewoon te al snel te lang voor een pony(zeker als het dan ook nog keilkussens heeft)
waardoor het druk geeft,daar waar geen druk zou mogen zijn i.v.m. o.a. de wervels
groeten roos

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:51

Jodievanmij schreef:
taffy schreef:

Citaat:
En voor een paard met normale tot lange ruglente? Is dan een 17 inch die normaal doorloopt (dus niet kort in de kussens maar ook niet zo lang als een ainsly) te kort? (heb nu veel zadels in 17,5 op mijn paard gehad maar op de een of andere manier vond ik ze allemaal zo kort ogen. Of kan dat geen kwaad want het diepste punt moet toch op de 14e wervel liggen? Of maakt dat niks uit> Mijn zadel ligt in balans is door zadelmaker gepast op het paard maar ik vind het kwa zit nog wel krap. Ben ruim zitten wel gewend altijd met zadels met neit te veel steun gereden moet hier erg aan wennen zit zo klem zeg maar. Het gaat om een passier 17 inch met extra diepe zit. had denk ik beter een 17,5 kunnen nemen? k ben 1.71 lang mn bovenbenen ongeveer 43 cm..

zover ik weet kan een zadel niet te kort zijn voor je paard
zolang het zadel maar op de goede plaats ligt(ver genoeg naar achter) Lachen
waarschijnlijk zal dat gevoel van krap zitten ook komen omdat je in een zadel met diepe zit opgesloten zit

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:51

NickyLaar schreef:
maakt het veel verschil uit als ik bijv. naar een 17 of 18 inch zadel ga kijken?

Sorry als dit topic al eens langs is gekomen, maar de zoekfunctie was uitgeschakeld...

Er verstaan idd nogal wat misverstanden over de inch-maten van een zadel. Het heeft niks te maken met de grootte van je pony/paard, maar hangt samen met de bouw van de ruiter. Jij zult met jou postuur denk ik aan een 17 á 17,5 inch zadel genoeg hebben. Het hangt ook van het type zadel af, het is maar net wat je lekker vindt zitten. Gewoon diverse zadels proberen, dan weet je het gauw genoeg!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:56

probeer wel je zadel OP je pony uit
op een pasbok ligt die niet altijd goed en voelt het heel anders aan als irl

noppie -> ben het in zoverre met je eens maar een 18 past niet op een mini shet Bloos

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:58

Noppie schreef:
NickyLaar schreef:

Er verstaan idd nogal wat misverstanden over de inch-maten van een zadel. Het heeft niks te maken met de grootte van je pony/paard, maar hangt samen met de bouw van de ruiter. Jij zult met jou postuur denk ik aan een 17 á 17,5 inch zadel genoeg hebben. Het hangt ook van het type zadel af, het is maar net wat je lekker vindt zitten. Gewoon diverse zadels proberen, dan weet je het gauw genoeg!

Tuurlijk maakt het wel wat uit hoor.. Het diepste punt van een 16 inch of het diepste punt van een 18 inch zal voor een paard wel uitmaken. Dan drukt het op het verkeerde punt. Tuurlijk als een ruiter een 18 inch nodig is en op een D pony rijdt dan kan dit nog wel mits het in verhouding goed op de rug ligt. Maar een paard van 1.80 laat je niet met een 16 inch zadel lopen ook al zou dat voor de ruiter beter passen dan moet zn ruiter gewoon een paard die in verhouding beter bij hem/haar past zoeken. Het grote paard op de foto loopt met een 17 inch zadel op maar daarna zie je dat dit niet belemmerd is voor het paard. Maar je kan niet wijs maken dat een inch maat voor het paard niks uit maakt want dan zou het niet kloppen met de 8 zadel checkpunten!

ps. Een kennis van me heeft bijv. een ainsley integra op een D pony liggen. Zadel ligt wel netjes in balans en knelt niet bij de schoft en schouders maar toch de pony is vrij smal en de kussens drukken wel wat je ziet wel dat de kussens achter net wat te breed en ver doordragen. Het was mooier als daar een zadel met kleinere kussens op lag of dit type zadel er in een kleinere inch op lag want dan komt het diepste punt mooier uit lijkt mij.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:07

inch maten is idd alleen voor de ruiter! het belangrijkste voor het paard is dat het zadel niet op de schoft ligt (oftewel de boommaat moet niet te breed maar ook niet te smal zijn!)

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:12

floor01 schreef:
inch maten is idd alleen voor de ruiter! het belangrijkste voor het paard is dat het zadel niet op de schoft ligt (oftewel de boommaat moet niet te breed maar ook niet te smal zijn!)

zie de 8 zadelcheckpunten het diepste punt moet wel op de goed plaats van het paard liggen lijkt me logisch eigenlijk!!

NickyLaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 12:12

Hoi!
Ik ben van de week naar de zadelmakerij geweest met hem, en inch maten zijn dus niet alleen belangrijk voor de ruiter maar ook voor het paard.
Hij mag als e-pony niet groter dan 17,5 inch omdat het zadel anders te veel op zijn lendewervels drukt.
Dus voor ponies niet groter dan 17,5 inch inderdaad.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:11

Inchmaat is wel degelijk van belang voor het paard. Een paard/pony met een korte rug kan max. 17,5 inch hebben. Als je zadel groter is dan gaat het drukken op de lendenwervels en dat mag nou net niet.
De beste oplossing is met een goede zadelmaker in zee gaan...

Jodievanmij: het is mss handig om die 8 zadelcheckpunten hier te typen?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:24

NickyLaar schreef:
Hoi!
Ik ben van de week naar de zadelmakerij geweest met hem, en inch maten zijn dus niet alleen belangrijk voor de ruiter maar ook voor het paard.
Hij mag als e-pony niet groter dan 17,5 inch omdat het zadel anders te veel op zijn lendewervels drukt.
Dus voor ponies niet groter dan 17,5 inch inderdaad.

dat verschilt dan ook per zadelmaker Ja
mijn zadelmaker adviseert voor een e-pony niet groter dan max. 17 inch
heb je toch een grotere maat nodig dan adviseert hij om het zadel kortdragend te maken
maar als je pony voor een e-pony een wat langer dan gemiddelde rug heeft kan het mis weer wel....?