Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
taffy schreef:als je nu een 17.5 ich zadel hebt zal een halve inch groter niet echt veel uitmaken(tenzij je nu al vrij ruim zit?)
een diepe zit maakt het zadel vaak wat kleiner kwa zitting
voor je paard maakt het niet uit een 17.5 of 18 inch
voor een pony is een 18 inch zadel die niet kortdragend is gemaakt echt te groot
(omdat het zadel dan te lang word)
NickyLaar schreef:Hoi Taffy,
Ik heb een Welsh Cob van 1.52/1.53, is een 18 inch zadel daar dan te groot voor?
Hij is dus nml wel een e-pony en geen paard...
bedankt allemaal voor het meedenken trouwens!
Jodievanmij schreef:taffy schreef:als je nu een 17.5 ich zadel hebt zal een halve inch groter niet echt veel uitmaken(tenzij je nu al vrij ruim zit?)
een diepe zit maakt het zadel vaak wat kleiner kwa zitting
voor je paard maakt het niet uit een 17.5 of 18 inch
voor een pony is een 18 inch zadel die niet kortdragend is gemaakt echt te groot
(omdat het zadel dan te lang word)
Citaat:En voor een paard met normale tot lange ruglente? Is dan een 17 inch die normaal doorloopt (dus niet kort in de kussens maar ook niet zo lang als een ainsly) te kort? (heb nu veel zadels in 17,5 op mijn paard gehad maar op de een of andere manier vond ik ze allemaal zo kort ogen. Of kan dat geen kwaad want het diepste punt moet toch op de 14e wervel liggen? Of maakt dat niks uit> Mijn zadel ligt in balans is door zadelmaker gepast op het paard maar ik vind het kwa zit nog wel krap. Ben ruim zitten wel gewend altijd met zadels met neit te veel steun gereden moet hier erg aan wennen zit zo klem zeg maar. Het gaat om een passier 17 inch met extra diepe zit. had denk ik beter een 17,5 kunnen nemen? k ben 1.71 lang mn bovenbenen ongeveer 43 cm..
NickyLaar schreef:Hoe zit het eigenlijk met de inch maten van een zadel?
Ik rij nu op een zadel van 17,5 inch
maakt het veel verschil uit als ik bijv. naar een 17 of 18 inch zadel ga kijken?
Ik ben 1.70 en weeg 61-62 kg. normaal postuur
Sorry als dit topic al eens langs is gekomen, maar de zoekfunctie was uitgeschakeld...
Noppie schreef:NickyLaar schreef:Hoe zit het eigenlijk met de inch maten van een zadel?
Ik rij nu op een zadel van 17,5 inch
maakt het veel verschil uit als ik bijv. naar een 17 of 18 inch zadel ga kijken?
Ik ben 1.70 en weeg 61-62 kg. normaal postuur
Sorry als dit topic al eens langs is gekomen, maar de zoekfunctie was uitgeschakeld...
Er verstaan idd nogal wat misverstanden over de inch-maten van een zadel. Het heeft niks te maken met de grootte van je pony/paard, maar hangt samen met de bouw van de ruiter. Jij zult met jou postuur denk ik aan een 17 á 17,5 inch zadel genoeg hebben. Het hangt ook van het type zadel af, het is maar net wat je lekker vindt zitten. Gewoon diverse zadels proberen, dan weet je het gauw genoeg!
floor01 schreef:inch maten is idd alleen voor de ruiter! het belangrijkste voor het paard is dat het zadel niet op de schoft ligt (oftewel de boommaat moet niet te breed maar ook niet te smal zijn!)
NickyLaar schreef:Hoi!
Ik ben van de week naar de zadelmakerij geweest met hem, en inch maten zijn dus niet alleen belangrijk voor de ruiter maar ook voor het paard.
Hij mag als e-pony niet groter dan 17,5 inch omdat het zadel anders te veel op zijn lendewervels drukt.
Dus voor ponies niet groter dan 17,5 inch inderdaad.