Transportbeschermers of Bandages?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yannicke

Transportbeschermers of Bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:54

de titel zegt het al... wat is beter, veiliger etc voor op de vrachtwagen/trailer bij je paard? transportbeschermers, of dikke onderlappen met bandages? Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en wat adviseren jullie mij om te doen? ik heb een heel rustig paard, ook op trailer/vrachtwagen, dus wat is het beste?

Remember

Re: Transportbeschermers of Bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:11

Als we niet ver hoeven draai ik alvast de werkbandages erom, en vierkant in de springschoenen. Scheelt op het terrein ook weer gerommel, opzadelen en klaar! Gaan we verder (langer dan 20-30min op de trailer) gebruik ik dikke onderlappen met bandages.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:36

wij gebruiken altijd hoge beschermers.

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:36

Normaal alleen hoge transportbeschermers voor en achter.
Als we verder gaan (Langer dan een uur) gaat ze rondom in de onderlappen/reisbandages + springschoenen.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 06:28

goeie transportbescermers die ook om de hoef goed aansluiten

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:02

Goede transportbeschermers... ook al is het voor maar 5 minuten. Zal mij niet gebeuren dat ik met in-of uitladen een been langs de laadklep krijg en zo een blessure veroorzaak.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:32

WD-V -> HAR

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:41

Als je een rustig paard hebt, waarom zou je dan uberhaupt iets om de benen doen? Paarden kunnen uitstekend "bloot" op de trailer of vrachtwagen. Persoonlijk vind ik vooral transportbeschermers ondingen, paarden gaan er idioot van lopen en letten dan veel slechter op wat ze doen. Dan is het risico op ergens bij het laden zich verstappen en ergens aan blijven hangen veel groter, dan wanneer ze normale controle over hun benen hebben.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:17

Transportbeschermers ( en die pas omdoen als ze al in de trailer staan!)

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:35

janinetjjj schreef:
Transportbeschermers ( en die pas omdoen als ze al in de trailer staan!)

waarom pas omdoen als ze in de trailer staan als ik vragen mag?? ik ben gewend ze bij andere paarden van te voren om te doen?? bedoel je vanwege dat idiote lopen ofzo? Lachen

@Waratje: ik wil mijn paard veilig op de trailer/vrachwagen hebben staan, je weet maar nooit wat er kan gebeuren Knipoog hij kan altijd een trap krijgen, mocht er een ander paard langs staan, niet dat een transportbeschermers oid dan helpt, maar het vangt wel iets van de klap op Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:14

niceboy16 schreef:
@Waratje: ik wil mijn paard veilig op de trailer/vrachwagen hebben staan, je weet maar nooit wat er kan gebeuren Knipoog hij kan altijd een trap krijgen, mocht er een ander paard langs staan, niet dat een transportbeschermers oid dan helpt, maar het vangt wel iets van de klap op Knipoog

Beter kiezen met welke andere paarden je je paard op de wagen zet? Mijn paard staat altijd bloot op de wagen, met of zonder ander paard er naast, ook als het een paard is dat ze nog niet (goed) kent en er is nog nooit iets gebeurd. Maar je zorgt natuurlijk wel dat het andere paard fatsoenlijke omgangsvormen heeft en dat de chauffeur echt goed rijdt.
Ik blijf erbij dat het omdoen van dingen meer risico oplevert, dan het niet omdoen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:25

Mijn paard staat altijd met hoge transportbeschermers (eskadron) in de trailer. Ik doe ze bij de stal al om en leid hem vanaf daar de trailer in. Ik heb één keer toegekeken hoe een idioot zijn paard ging laden zonder beschermers, en heb ook de wond op zijn been gezien toen hij een misstap op de laadklep deed. Dat is dus echt niet aan mij besteed. Daarbij zijn ze super gemakkelijk om te doen; In ongeveer 30 seconden zitten ze er bij mij allemaal keurig om, als ik het in mijn eentje doe wel te verstaan. En mijn paard staat echt niet stil.. Vork

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 12:48

Waratje schreef:
niceboy16 schreef:

Beter kiezen met welke andere paarden je je paard op de wagen zet? Mijn paard staat altijd bloot op de wagen, met of zonder ander paard er naast, ook als het een paard is dat ze nog niet (goed) kent en er is nog nooit iets gebeurd. Maar je zorgt natuurlijk wel dat het andere paard fatsoenlijke omgangsvormen heeft en dat de chauffeur echt goed rijdt.
Ik blijf erbij dat het omdoen van dingen meer risico oplevert, dan het niet omdoen.

ik kan moeilijk kiezen met welke paarden mijn paard de wagen opgaat, aangezien er elke wedstrijd verschillende paarden meegaan, en daar ook rekening mee moet gehouden worden. De paarden gaan 99 van de 100 keer op de vrachtwagen, dus dan heb ik ook dik kans dat hijn langs 2 paarden staat..
De chauffeur die wij hebben is super, hij kent alle paarden ook heel goed, en heeft ook lang ervaring. alle paarden heben goede omgangsvormen, maar er kan toch altijd wat gebeuren! Knipoog Ik heb ook al een aantal keer gezien dat het met opladen mis ging, dus ik kies toch voor de optie met iets om de benen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:11

ik ben het met niceboy16 eens dat er altijd iets kan gebeuren en dat je daarom het zeker voor het onzekere wil nemen door transport beschermers om doet.

Ik vind het omdoen van transportbeschermers zeker niet meer risico opleveren dan zonder. Het feit dat ze er (in het begin en sommigen altijd) raar lopen kun je oplossen door ze niet voor de eerste keer om te doen wanneer je paard ook daadwerkelijk op de wagen moet. Oefen van te voren een paar keer met transportbeschermers en ze raken er echt wel aangewend, een enkele uitzondering daargelaten...
Ze lopen misschien iets anders, maar ze hebben echt nog wel controle over hun benen hoor.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:41

Destijds op de ehbo cursus werd geadviseerd om áls je iets gebruikt gewoon onderlappen en bandages te gebruiken. Met transportbeschermers gebeurd niet vaak iets maar áls er iets gebeurd zijn de verwondingen vaak ernstiger dan bij gebruik van bandages met onderlappen. Ik gebruik zelf soms bandages maar meestal alleen springschoenen voor de kroonrand e.d.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:19

Ik heb gewoon dikke lage transportbeschermers met springschoenen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 15:48

Bandages of niets. Ja....er KAN altijd iets gebeuren...dat kan ook als ik 's morgens op mijn fiets stap om naar mijn werk te gaan.
Paarden zijn paarden....

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:01

Ik gebruik hoge transportbeschermers

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:00

Ik gebruik transportbeschermers. Heb het een tijdje geprobeerd met bandages + onderlappen, maar dan was ik veel te lang bezig Haha!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:05

Bandages met dikke onderlappen zijn het beste (maar het kost veel tijd om te bandageren en als je niet goed kun bandageren is het alleen maar gevaarlijk), zelf gebruik ik altijd hoge transportbeschermers van BR en rondom springschoenen omdat wij eigenlijk nooit heel elg lang met de trailer gaan en omdan zooveel tijd te nemen voor de bandages ... (ik kan goed bandageren daar zit het m niet Knipoog )
als ik met mn paard dagen achterelkaar moest reizen (bijvoorbeeld naar het buitenland) zou ik kiezen voor bandages met dikke onderlappen en springschoenen

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 11:08

Meestal gaan we gewoon in Limburg zelf, of in Noord-Brabant op concours, dus dat duurt meestal niet zo lang... Ik denk dat ik gewoon transportbeschermers haal (niet dat ik niet kan bandageren, maar met de tijd die dat in beslag neemt..) en als dat niet bevalt, switch ik wel naar bandages Knipoog

kiekeboe12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:09

ik denk dat het qua bescherming het zelfde is maar transportbeschermers zijn wel héél gemakkelijk af en aan te doen, bandages daarintegen duur veel langer!