Informatie flexibele boom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JKiya

Informatie flexibele boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 18:31

Hallo allemaal!

Ik heb een Kentaur Kassiopeia veelzijdigheidszadel.

Afbeelding

Nu staat op de Kentaur website dat alle zadels van Kentaur een flexibele boom hebben. Ik heb helemaal geen verstand van bomen in zadels en ik vroeg me af of iemand me iets kan vertellen over de werking en het nut van een flexibele boom. Maakt het veel verschil?

Ik weet niet of er al een topic over bestaat, maar de zoekfunctie staat uit dus ik kan het niet vinden! Alvast bedankt voor de reacties.

Tessa

Re: Informatie flexibele boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:36

Ik hou dit topic even in de gaten Lachen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:26

Een verende boom zou meer de welving en beweging van je paard volgen en aarom beter zijn dan een starre boom.
Daarbij toch een kanttekening....
Als de kussens goed aansluiten dan is er weinig ruimte voor de flex werking. Eenvoudig weg omdat de spieren eerder aanpassen aan het zadel dan het zadel aan de spieren. Dit uiteraard in beweging.
Dit is dan weer afhankelijk van de mate van flexibiliteit van de boom zelf en de veren die op de boom zitten.

Ik heb geen voorkeur voor één van beide nog afkeer van de één of de ander.
Het is een constatering en is voor iedere ruiter en paard weer anders in ervaring.
Kwestie van uitproberen wat je fijner vindt.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:25

OK bedankt voor de snelle reactie en duidelijke uitleg! Ik rijd erg lekker met mijn zadel maar heb met dit paard ook geen vergelijkingsmateriaal. Misschien ga ik nog eens met een boomloos of een ander zadel rijden voor de vergelijking maar ik ben er verder echt ontzettend blij mee. Ik was alleen niet bekend met de werking van deze boom. Het zadel sluit inderdaad wel mooi aan, dus ik denk zelf dat er niet veel ruimte is om de boom te vormen naar de bewegingen. Maar in ieder geval bedankt voor de opheldering!