hoge schoft probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita18

hoge schoft probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 23:39

ik heb een paard met een hoge schoft, nu heb ik een zadel die net een klein beetje op haar schoft drukt.... is er iets wat ik hier eventueel tussen zal kunnen doen, of andere oplossingen. Ik hoor het graag...

KozieZ

Re: hoge schoft probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 01:12

Als ik jou was, zou ik een zadelmaker laten komen, zodat die kan kijken of hij iets kan doen met opvullen of zo.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 01:27

Ik ga met bovenstaande reactie mee. De meeste zadels zijn door een goede zadelmaker aan te passen. Ofwel met de vulling van de kussens ofwel met het aanpassen van de boomwijdte, of een combinatie er van.
Een zadel met een teruggesneden kamer kan ook veel soelaas bieden.
Je zadel "passend" maken met bontjes e.d. is geen goede oplossing, je maakt je zadel alleen maar smaller.

Pas in ieder geval op met het opleggen van een zadel met een smalle boomwijdte; het zadel raakt de schoft in ieder geval niet meer, maar past in de meeste gevallen voor geen meter, het drukt bij de schouderpartij. Met als gevolg dat de bespiering wegvalt, daardoor zakt het zadel weer, gaat weer drukken.

Op ons vorige paard met een hoge schoft pasten alleen maar zadels met een teruggesneden kamer.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 01:33

Inderdaad de zadelmaker erbij laten komen. Ook al drukt het zadel een klein beetje op de schoft.
Als jou grote teen net een klein beetje niet in je schoen past, loop je toch ook niet lekker?
Iets ertussen leggen zou voor zolang kunnen. Je moet dan iets maken wat langs de schoft ligt. En dan bij de schoft wegknippen o.i.d. In ieder geval niets tussen het zadel en de schoft leggen, want dan wordt het alleen maar erger.
Let er wel op dat je zadel niet achterover valt, als je er voor iets tussen legt.

[edit: Tinus heeft idd gelijk over het schoftprobleem. Veel paarden met een hoge schoft, hebben die omdat de bespiering weg is door een knellend zadel.]

Al met al mijn advies: zo snel mogelijk een (goede!) zadelmaker erbij laten komen.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:42

Zadelmaker is altijd een goed plan.. Wat voor zadel is het? De ene laat zich makkelijker bewerken dan de ander..

Sita18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 14:10

een veelzijdigheids zadel, ik geloof dat er geen merk op staat.. zijn er ook springzadels met een teruggesneden kamer???