jong paard, hoe vaak laat je je zadel nakijken/aanpassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

jong paard, hoe vaak laat je je zadel nakijken/aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:58

Ik heb voor mijn 3-jarige een nieuw zadel gekocht zo'n 3 maanden geleden. De zadelmaker heeft het toen helemaal op maat voor mij en mijn paard gemaakt. Tevens vertelde hij er bij dat ik het zadel zeker het eerste jaar elke 3 maanden moest laten controleren en aan laten passen. Een 3-jarige verandert nog veel.
En inderdaad, na zo'n 2.5 maand ligt het zadel niet goed meer, het is voor wat aan de smalle kant geworden en achter dragen de kussens niet geheel meer. Ik heb al een afspraak gemaakt om het zadel weer aan te laten passen. De vulling is ook ingezakt omdat het een nieuw zadel is.

Hoe vaak laten jullie bij een jong paard het zadel nakijken/aanpassen?

Anoniem

Re: jong paard, hoe vaak laat je je zadel nakijken/aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:08

Ik kreeg toendertijd het advies om ieder half jaar met paard en zadel naar de maker te gaan. De rug van het paard veranderd enorm en je kan veel problemen besparen (spreek uit ervaring...) door regelmatig heen te gaan.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 01:04

Mijn jongere merrie moet nog onder zadel komen, ook het advies van mijn zadelmaker was om elke 2,5-3maand terug te komen. Hij zei al, je merkt het vanzelf wel Bloos

Mijn andere merrie (8) heeft sinds vorig jaar januari een nieuw zadel bij dezelfde zadelmaker weg. Toen moest het zadel na 3mnd opgevult worden en 1jr na aankoop. Nu ze in training staat heb ik met het nieuwe zadel (nieuwe KN) en vanaf maart dit jaar is het zadel al 2x opnieuw aangepast omdat ze zo snel groeit in spieren. Dus zelfs bij een ouder paard is het soms noodzakelijk vaker het zadel op te vullen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:05

Eigenlijk zou je de zadelmaker kunnen zien als je eigen tandarts.
Regelmatige controle voorkomt grote problemen en kosten!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:00

om het half jaar, en wanneer je zelf knelpunten ontdekt zelfs eerder.
Ik heb dan wel geen jong paard (in tegendeel Bloos ) maar die van mij begint nou ook weer echt spier te kweken en daarbij moet ik ook het zadel over een tijdje weer aan laten passen.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:19

Ik heb mn nieuwe zadel nu misschien anderhalve week, en laat hem na de vakantie ff controleren (paardje is al 10 ) en evt. ff opvullen!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:15

Ik had dat ook met mijn nu 5 jarige ruin, je moet er gewoon rekening mee houden dat hij meer spiermassa gaat krijgen. Ik heb mijn zadel 2 maal laten veranderen in 2 jaar tijd, dus het val tnog wel mee. Maar het is wel belangrijk, om blessures te voorkomen.