zadelprobleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 17:38

ik ben vandaag gaan kijken voor een euroriding luxor. ik heb er 2 meegekregen om te passen. maar beide paste niet. boommaat 2 en 3 passen dus niet. bij boommaat 3 kon ik 4 vingers tussen de schoft en de kamer (denk ik dat je dat zo noemt) steken en hij lag vanachter niet helemaal meer goed. maar nu ik er over nadenk had ik hem eigelijk niet zo goed aangesingeld. ik heb gewoon vast gemaakt zodat je het er niet meer kon afduwen bij wijze van spreke.
zou het zadel wel gepast hebben als ik echt strak zou aangesingeld hebbe?
zelf denk ik dat het niet zou moge dat het dan wel zou passe. maar ik twijfel.

#Ymke#

Re: zadelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:03

een normaal zadel moet onaangesingeld ook goed liggen..
Euroriding luxor lag ook op mijn paard niet goed, geen enkele boommaat!

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:20

het model van de euroriding past waarschijnlijk gewoon niet bij de vorm van je paard
dat kan komen omdat de boommaat niet goed is,maar het zou ook kunnen dat de opbouw van de kussens niet bij je paard past

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 20:09

het zou jammer zijn als geen enkel euroriding zadel zou passen. het zal misschien uitkijken worden naar een ander zadel. jammer

dollie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:31

#Ymke# schreef:
een normaal zadel moet onaangesingeld ook goed liggen..
Euroriding luxor lag ook op mijn paard niet goed, geen enkele boommaat!

Wat voor zadel heb jij nu dan?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:32

ik heb nu een hulseboszadel

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:42

Ik ook. Ideaal en tegenwoordig net zo duur als een gewoon zadel. Het fijne van dit zadel is dat jij en je paard worden "opgemeten" en vanuit daar je zadel wordt gemaakt. Ik heb hem nu 4 jaar en ligt als een huis. Ik heb bij mijn dressuurzadel de lange singelstoten laten veranderen in korte omdat ik dat makkelijker vind met aansingelen. Je kan ook kiezen voor andere soorten leer enz. Ik ben er superblij mee en zeker als je een paard hebt met een beetje lastige schoft/rug.

Succes ermee

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 21:11

een hulsebos ligt wel boven mijn prijs. ik had het over een tweedehands euroriding. en ik ga nu op zoek naar een zadel dat ook zo goed zit en rond de 1000 euro kost tweedehands

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 21:30

maar eindelijk mijn vraag was of het zadel beter had gelegen als ik hard genoeg had aangesingeld?

branco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:46

nee dat kan niet. een zadel moet gelijk goed liggen en gaat nooit beter liggen van het aansingelen. op marktplaats worden tegenwoordig ook heel veel 2e hands hulsebos zadels aangeboden.

mijn stalgenoot rijd met hulsebos en ik vind het een erg fijn zadel. zelf heb ik een euroriding jade, het enige zadel dat goed ligt op mijn paard met erg hoge schoft.

succes met je zadel zoektocht.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:35

nathe schreef:
maar eindelijk mijn vraag was of het zadel beter had gelegen als ik hard genoeg had aangesingeld?

Daar gaf ik al antwoord op Knipoog
Je moet bewijs van spreke zonder singel op kunnen stappen als je zadel goed ligt.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:39

ik vraag me af of jij zelf wel goed genoeg kan beoordelen of je zadel goed ligt. Niet flauw bedoelt maar als je nog niet zeker weet of het de kamer heet of dat het ook iets anders kan zijn jou kennis over zadels niet erg groot is. Ik denk dat je er het beste aan doet om een goede zadelmaker te laten komen. Dan kun je aangeven wat voor zadel je graag wil (diepe zit, of juist niet enz) en in welke prijsklasse. Dan kan iemand met echt veel verstand er een goed advies voor geven. Want van op deze manier passen krijg je alleen maar problemen op den duur!

succes verder met het vinden van een goed zadel voor je paard.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:47

Ik heb na tijden gekloot met mijn zadel een Hulsebos laten maken.. Rib uit mijn lijf maar echt een superfijn zadel.. Die lag al als een huis zonder dat er uberhaubt een singel aan hing.. Je hebt echt Hulsebos lovers en mensen die alleen maar negatief zijn... Ik hoor bij de eerste!

Ik vind trouwens zoiezo (ik spreek voor mezelf) dat als je dan toch een nieuw zadel koopt, zorg dan dat hij echt goed ligt.. Dus dat je ook niet met bontjes e.d. in de weer hoeft (wat momenteel trouwens ernstig in de mode is). Sommige paarden hebben het echt nodig, maar in principe zou dat bij de meeste niet moeten als ze een passend zadel op hebben, dan moet je zelfs zonder dekje kunnen rijden.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 12:07

ik weet dat ik zelf niet kan beoordelen of mijn zadel goed ligt of niet nee. of toch niet zoals een zadelmaker dat kan. maar ze hebben mij instructies meegegeven en zo kon ik wel zien of het ongeveer goed lag.
maar ik vroeg mij gewoon af of aansingelen belangrijk was om een zadel te passen

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:37

als je zadel met de vorm van je paard mee loopt (zowel de boommaat als de kussens) zal het zadel ook zonder aansingelen al stevig op de rug moeten liggen zonder dat het knelt
je zou dus door een goede zadelmaker de rug kunnen op laten meten en dan op zoek kunnen gaan naar de boommaat die je nodig hebt
het van achter los liggen van een zadel komt in de meeste gevallen doordat ze het zadel veel te veel vol proppen met vulling (waardoor de vulling rond word) en het zadel dus aan de achterkant niet draagt (omdat het middelste gedeelte rond is)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:37

ik rij zelf met een westernzadel ,maar ik zie bij mij op stal als er iemand een nieuw zadel heeft ,dat ze goed aansingelen
vooral nieuwe zadels moeten nog zetten Clown
en ook erop gaan zitten,je zadel zakt altijd nog iets
ik heb voor mijn bijrijdster een wintec 2000 en ook dit zadel ligt strakker op de rug na aangesingelt te hebben
het zadel vormt zich wat meer door het gewicht van de ruiter,als je dan een zadel erop legt die zonder ruiter 1 a 2 cm ruimte heeft,kan het dat als je erop gat zitten de ruimte kleiner word
dit is mijn ervaring met het wintec zadel Haha!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:05

dus ik kon er toen 4 vingers tussen steken dus als ik wat harder had aangesingeld (echt goed vast dus) dan zouden er mss maar 2 a 3 vingers tussen gepast hebben?
ach ik zal hem wel gewoon laten komen denk ik :d