pessoabit... info please!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balli

pessoabit... info please!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 21:36

In mijn zoektocht naar de stijgbeugels van de shet kwam ik een pessoabit tegen in de kast. Aangezien ik echt zo iemand ben van: alles uitproberen om daar van te leren, wil ik hier eens mee gaan rijden. Maar voordat ik dat ga doen wil ik eerst wat informatie:
Op de divoza site staat dat ie aardig pittig inwerkt, maar in welke zin dan? het bit zelf of de pelham werking?
Wat zijn jullie ervaringen ermee? Merk je veel verschil met een gewoon (dubbelgebroken) bitje?
In wat voor gevallen is dit bit aan te raden, en wanneer af te raden (de info: bitloos is beter, dat weet ik, dat doe ik ook met m'n paard, maar ik ben gewoon benieuwd)?

Dus kom maar op met die info!!

by the way: mijn paard (eigenlijk verzorgpaard Bloos ) is een typje dat aardig veel energie heeft en moeite heeft met ontspannen, verzamelen en nageven...

bedankt!

balli

Re: pessoabit... info please!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 10:34

je gaat me niet vertellen dat helemaal niemand iets kan vertellen over dit bit!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:56

Ligt eraan welk model je hebt , in feite is het meestal gewoon een enkelgebroken trens , die ook zo werkt als je hem gewoon aan je hoofdtsel en teugels gespt , met de grote ring , zoals bij een enkelgebroken trens.

Ga je de teugel verder omlaag bevestigen tov het bakstuk , dan krijg je steeds meer hefboomwerking.

En dus bij aan de teugel "trekken" ook druk achter de oren , onder de kin (kinketting) , en druk je de tong meer naar beneden ipv dat je de mondhoeken naar achteren trekt.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:56

Ik ben er zelf niet zo weg van om dit bit te gebruiken; zeker als dit zonder bit ook lukt. Het is niet het bit wat scherp in werkt, maar de hefboomwerking door de ringen. Het is soms wel veiliger voor beide partijen als je wilt buitenrijden met een heel sterk paard, maar ik vind het niet echt nodig in jouw situatie, maar dat is natuurlijk mijn eigen mening.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 14:06

nou ik heb het eens geprobeert en ben er aardig positief over... dit kan natuurlijk een momentopname zijn, maar ik ga 't gewoon nog 's een paar x proberen...
ik had veel minder "gevecht" met m'n paard en ze snapte 't nageven gewoon veel beter... we hebben heerlijk ontspannen gereden terwijl we toch aardig serieus bezig waren (vaak moet ze dan ff haar energie kwijt door ff een rondje lekker te crossen, daar had ze dit keer veel minder behoefte aan).... ze reageerde lekker op 't bit, eerst was ho meer: hooo, hoo nou, ho stop en dan pas stond ze stil. nu was het: hoho en ze stond stil (en dat terwijl ik met een veel zachtere hand kon rijden)
't lijkt me voor ons allebij lekkerder nu, maar we blijven het gewoon goed in de gaten houden, gaat 't minder, dan komt haar andere bitje er weer in =)....

@pmarena: ik weet niet hoe jij bij een kinketting komt, maar volgens mij ben jij in de war met een trens, een pessoa heeft geen kinketting hoor!

@mariska: zonder bit kunnen we lekker rondjes crossen, maar nageven lukt niet, dan is 't puur voor de lol rijden en niet "aan 't werk" terwijl idris dat nu echt af en toe moet gaan doen...

Lin4LifeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:06

Het is een bit wat je maar een enkele keer moet gebruiken,. Ik heb er zelf 2 verschillende soorten van 1 met aan de bovenkant 1 ring en aan de onderkant 2 rinden, en 1tje waarbij aan beide kanten maar 1 ringetje zit en deze aan de binnenkant van de bitring, deze heeft dus net iets minder inwerking dan met de ringen aan de buitenkant.
\
Zelf gebruik ik hem bij mijn paard heel soms (lees 1 x per 1 a 2 weken) om hem er even helemaal door heen te krijgen als die helemaal vast houd. Ook met springen rij ik heel soms ermee omdat mijn paard snel de neiging heeft om onder me uit te lopen.

je moet zeker niet je paard 7 dagen in de week hierop gaan rijden. Hij moet op een andere manier tot ontspanning komen dan door er een scherper bit in te hangen. Want dn vind die op dit bit ook manieren zodat die niet hoeft te ontspannen en dan is er geen eind meer in zicht want moet het bit steeds iets scherper

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 19:26

balli schreef:
@pmarena: ik weet niet hoe jij bij een kinketting komt, maar volgens mij ben jij in de war met een trens, een pessoa heeft geen kinketting hoor!

Ik heb eigenlijk nog nooit iemand met een kinketting aan een gewone trens gezien...?
Aan de pessoa gebruiken sommige mensen hem wel , en dan geeft die kin ketting wat druk onder de kin als je "trekt".

Vandaar ook tussen haakjes , gebruik je geen kinketting dan heb je die druk niet Knipoog

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:10

Ik heb zelf een erg pittige dpony die nog al eens de turbo aan heeft in het parcour. En in de M moet je toch kunnen schakelen. Ik ben toen ook met dit bit gaan rijden, maar eigenlijk trek je alleen de spanning er nog maar meer op. & maak je het probleem alleen nog maar erger. Ik heb nu een dubbelgebroken bit, met 2 grote ringen aan de zijkant. & in die ring 2 kleine ringen (aan de boven & onderkant) en k heb hieraan 2 teugels bevestigd. 1tje in de ring & 1tje in de grote ring. Ik moet zeggen dat het nu echt een stuk beter gaat!

Lin4LifeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:07

DAAHN_ schreef:
Ik heb zelf een erg pittige dpony die nog al eens de turbo aan heeft in het parcour. En in de M moet je toch kunnen schakelen. Ik ben toen ook met dit bit gaan rijden, maar eigenlijk trek je alleen de spanning er nog maar meer op. & maak je het probleem alleen nog maar erger. Ik heb nu een dubbelgebroken bit, met 2 grote ringen aan de zijkant. & in die ring 2 kleine ringen (aan de boven & onderkant) en k heb hieraan 2 teugels bevestigd. 1tje in de ring & 1tje in de grote ring. Ik moet zeggen dat het nu echt een stuk beter gaat!

Jah die bedoel ik ook.
Die werkt net iets minder scherp als de pessoa met de ringen aan de buitenzijde.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:47

Met kinketting is toch een pelham bitje ipv pessoa?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:35

SiCa schreef:
Met kinketting is toch een pelham bitje ipv pessoa?

Er zijn meerdere soorten bitten met kinkettingen, en de pelham is er 1 van.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:45

Zelf denk ik dat je niet zomaar met allerlei bitten aan de gang moet gaan als je zelf niet over veel fingerspitzengefüll beschikt.
Tot nu toe heb ik het altijd prima afgekund met een gewone dikke, holle bustrens en het grappige is dat ik momenteel een tuigpaard rijd waarvan ze zeiden dat hij "een bek van beton" had. Het dier werd altijd aangespannen gereden met een behoorlijk scherpe Liverpoolstang. Die heb ik meteen achterwege gelaten (het paard werd er ook mee onder het zadel gereden omdat er zogezegd geen rem op zat) Ik ben er gewoon blanco opgestapt met een trenshoofdstelletje en het ging meteen prima, heel licht te rijden en als ik met dit paard de bak sleep, doe ik hem ook gewoon dezelfde trens in, nooit een probleem. Tijdens het mennen langs de weg heb ik de Liverpoolstang vervangen door een veel mildere Liverpoolstang en dan rijden we hem gewoon met de leidsels in de brilgaten, ook geen centje pijn.
Vroeger had ik ook een paard waarop een heel arsenaal bitten was losgelaten omdat ze zogenaamd niet te houden was, ook bij deze ben ik meteen overgestapt op een zo licht mogelijk bit met een superzachte inwerking, zelfde verhaal.
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die wanhopig worden van een paard wat niet te houden is en dan van alles gaan proberen maar ik weet niet of een Pessoabit dan wel de meest logische oplossing is, als je zelf een stuk rust uitstraalt naar een heet paard toe kom je denk ik al een heel eind.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 17:00

pmarena schreef:
balli schreef:

Ik heb eigenlijk nog nooit iemand met een kinketting aan een gewone trens gezien...?
Aan de pessoa gebruiken sommige mensen hem wel , en dan geeft die kin ketting wat druk onder de kin als je "trekt".

Vandaar ook tussen haakjes , gebruik je geen kinketting dan heb je die druk niet Knipoog

how sorry... ik bedoelde een stang (ik d8: stang en trens, en toen koos ik de verkeerde.. iets te snel getypt)...

maar jullie vinden dus allemaal: een scherper bit als altijd negatief voor je paard? w8 ik open er even een ander topic over....
ik gebruik de pessoa dus absoluut niet om m'n paard te houden oid, puur om het wat te verfijnen en alles wat meer te laten ontspannen... we hoeven nu het gevecht niet meer aan te gaan, omdat ze me sneller begrijpt... tenminste, dat lijkt zo Bloos

meer meningen zijn altijd welkom!

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:04

Nou weet je wat het is? Met een scherper bit loop je het risico dat het paard nog harder in de mond kan worden dan het al is, maar ik moet er wel bij zeggen dat het ook vaak voor een groot deel aan de ruiter zelf ligt, en ik denk niet dat je paard je "sneller begrijpt" maar dat het paard een beetje angst heeft voor de scherpere inwerking van het bit en de verhoogde druk achter de oren en daardoor eerder doet wat je van hem vraagt, ik heb zelf de ervaring dat hoe scherper de inwerking van een bit, des te gestresster het paard wordt maar dat is mijn gevoel.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:06

ik vind het een topbit, je kunt hem verschillend afstellen en op de onderste ring is de inwerking scherper dan wanneer je de teugels hoger doet. Heel fijn bit voor bijv. springen

Lin4LifeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:07

Het paard ontspant dan wel eerder als je het pesooabit erin hebt hangen, maar zodra je hem op je trens terug zet dan kom je weer terug bij hetzelfde gevecht, wat misschien nog wel moeizamer verloopt doordat het paard iets sterker in zijn mond is geworden.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:10

Precies, Lin4Life...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:45

Ik vind ze absoluut niet goed rijden, plus ze hebben een ophaaleffect, eigelijk bedoelt voor paarden die nogal op de hand hangen. Alleen iedereen gebruikt ze om hun paard te kunnen inhouden. Ik heb er al veel paarden slechter door weten worden, rijtechnisch dan. Dus hangt af waarvoor je hem wil gebruiken. Hij werkt idd nogal sterk in vooral het hefboomeffect. Ik rijd er niet graag mee, heb het gevoel dat je paard stijf rijdt.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:12

Ik rij met onze fjord met een pessoabit alleen op buitenritten. Ik heb er dan twee teugels aanzitten. 1 door de gewone trensring (zeg maar de grote ring) en 1 aan het onderste ringetje. Ik rij de hele tijd met alleen de teugel in de grote ring.
Onze fjord heeft alleen heel af en toe de neiging om zich 180 graden om te draaien en huiswaarts te keren. Een rem zit er dan niet op. Alleen op dat moment (en alleen dan) neem ik de onderste teugel erbij om hem terug te nemen. Daarna laat ik direct deze teugel weer los en rij verder op de andere. Slechts 1 keer nodig gehad. Meneer snapte de truc en heeft verder geen gekke dingen meer tussen de oortjes verzonnen.