bitjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saslinger
Berichten: 47
Geregistreerd: 19-06-06

bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 16:45

hejjhhejjj
ik heb een haflinger die erg strek in der mond is!! ik heb een enkel gebroken, wat zouden jullie dan aanraden om iets meer controlle
te hebben over der??

Alvast bedankt!!

Nielojram

Berichten: 7859
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:51

Dit staat verkeerd....

Maar om antwoord te geven, ervan uitgaande dat je rijtechnisch er alles aan doet om je beest te mannen, kan ik je een pessoabit adviseren. Dan kan je de boel op verschillende 'standen' zetten.

als je niet weet wat dat is, check me profiel, de ava staat er in het groot ook op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:30

RUI --> HAR.

Anoniem

Re: bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:14

Wil je 'controle' of wil je een fijne samenwerking?

Probeer het eens zónder bit, zeker weten dat je dan een fijne samenwerking met je paardje krijgt.
Er lopen diverse topics over bitloos rijden, dus leesvoer genoeg.

Mell_Binky

Berichten: 125
Geregistreerd: 05-04-05

Re: bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:19

saslinger schreef:
hejjhhejjj
ik heb een haflinger die erg strek in der mond is!! ik heb een enkel gebroken, wat zouden jullie dan aanraden om iets meer controlle
te hebben over der??

Alvast bedankt!!

Héé !!
Ik heb zelf ook zo'n hele sterke haflinger alleen die gaat er heel vaak vandoor enso, maar ik heb een pelhalm, bij mij werkste pessoa niet liep ie gewoon doorheen. Alleen die kan je niet altijd gebruiken omdat ze op een gegeven moment daar ook gewoon doorheen lopen Nou.. succes nog

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:21

misschien is goede les een betere oplossing. Als je eenmaal een scherper bit neemt kun je aan de gang blijven. Als je gewoon les neemt kun je het probleem ook met een gewoon bitje oplossen.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:25

Les en TEAMWORK met je paard!! Geen strijd gaan voeren, die win je toch niet, al wou je er weet ik veel wat voor bit ingooien.
Het enigste wat je daarmee bereikt is een paard met een vernachelde kaak en die hard in de mond is!

Vreemd, ik ben het met Joverna eens

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:06

Ik heb ook heel lang lopen klooien met verschillende bitten, rij een paard wat heel hard in haar mond is en kreeg gewoon geen contact. Nu rij ik bitloos en het gaat echt zoveel beter! Echt een aanrader .

saslinger
Berichten: 47
Geregistreerd: 19-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 08:08

IcePrincess schreef:
Ik heb ook heel lang lopen klooien met verschillende bitten, rij een paard wat heel hard in haar mond is en kreeg gewoon geen contact. Nu rij ik bitloos en het gaat echt zoveel beter! Echt een aanrader .

maar als jullie bit los rijden rij je dan ook buitenritjes en in de les zonder bit?? of doe je hem dan in en dan luisterd ze beter omdat ze niks gewend is??
bedankt voor de goede tips die al binnen zijn... maar als iemand er nog een heeft kan je die hier achter laten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:20

saslinger schreef:
maar als jullie bit lo
o
s rijden rij je dan ook buitenritjes en in de les zonder bit?? of doe je hem dan in en dan luisterd ze beter omdat ze niks gewend is??
bedankt voor de goede tips die al binnen zijn... maar als iemand er nog een heeft kan je die hier achter laten

Ik rij altijd bitloos. Dus de buitenritten èn dressuur in de bak, ook de lessen. Er komt nooit een bit meer in; het heeft geen enkele toegevoegde waarde. Integendeel zelfs.

Wat bedoel je trouwens met "en dan luisterd ze beter omdat ze niks gewend is??"?
Met een bit heb je echt niet 'meer te zeggen'.
En nogmaals mijn vraag, saslinger: Wil je 'controle hebben' en 'iets te zeggen hebben' (jouw woorden), of wil je volledige ontspanning, plezier, fijn samenwerken met je paardje en goed afgestemd zijn op elkaar?

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:35

Ik ben er geen voorstander van scherpere bitjes in te hangen... dan kun je (zoals al eerder gezegd) bezig blijven.
Neem goed les en ga eraan rijden. Of idd eens bitloos proberen. Mss reageert ze daar erg goed op!

IcePrincess

Berichten: 7745
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:18

saslinger schreef:
IcePrincess schreef:
Ik heb ook heel lang lopen klooien met verschillende bitten, rij een paard wat heel hard in haar mond is en kreeg gewoon geen contact. Nu rij ik bitloos en het gaat echt zoveel beter! Echt een aanrader Ja .

maar als jullie bit los rijden rij je dan ook buitenritjes en in de les zonder bit?? of doe je hem dan in en dan luisterd ze beter omdat ze niks gewend is??
bedankt voor de goede tips die al binnen zijn... maar als iemand er nog een heeft kan je die hier achter laten Knipoog


Ik rij alleen maar buiten en af en toe wat western. Met bit liep ze nooit nageeflijk, zonder juist wel, echt een geweldige ervaring.

Ik weet alleen niet hoe het zit als je echt (dressuur)wedstrijden wilt rijden, volgens mij mag dat niet bitloos.

saslinger
Berichten: 47
Geregistreerd: 19-06-06

Re: bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 21:42

waar maken jullie de teugels dan aanvast??

bedankt

Anoniem

Re: bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:59

saslinger schreef:
waar maken jullie de teugels dan aanvast??

bedankt

Kijk onder andere eens in dit topic: Soorten bitloze optomingen en waar ze te vinden.
Er zijn veel soorten bitloze hoofdstellen, dus een kant en klaar antwoord waar je de teugels aan vast maakt, is niet te geven. In ieder geval niet aan het bit. Knipoog

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re: bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:22

Ik zou zeker eens proberen om bitloos te rijden. Veel paarden zijn daar veel relaxter bij, die van mij in ieder geval wel, die kon vooral in de les toen ik nog dressuurde heel erg hangen en enorm drammen met bit. Zonder was dat meteen over.

Er zijn inderdaad heel veel verschillende soorten, die elk toch op hun eigen manier werken (hoewel het basisprincipe de druk op de neus is). Er zit vast wel iets bij wat bij jou en je paard past. Misschien ken je iemand waar je er eens een van kunt lenen, anders staan in het topic dat Jovarna noemde wel voorbeelden die je vrij eenvoudig zelf kunt maken. Dan hoef je er niet meteen een te gaan kopen.

Veel succes!

DAAHN_
Berichten: 805
Geregistreerd: 16-12-05

Re: bitjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:17

Een passoabit heb ik ook geprobeerd voor mijn drukke dpony. Bij mij werkte het niet ; ik trok de spanning er alleen nog maar meer op. Ik rijd nu met een dubbelgebroken bit met 2 grote ringen aan de zijkant, en in die ring zitten 2 kleine ringetjes aan de boven en onderkant. Ik rijd dan met 2 teugels, 1tje in het kleine ringetje en 1tje in het stuk tussen de ringetjes in. Dat werkt bij mij prima. (in het parcour dan, met dressuur heb ik gewoon een dtrens & is ze ook niet fel)