Wat is het effect van twee teugels aan hetzelfde bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Wat is het effect van twee teugels aan hetzelfde bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:17

De vraag lijkt me redelijk duidelijk

Wat is de reden dat iemand kan besluiten om ipv zoals de meeste ruiters met een enkele teugel juist twee teugels aan dezelfde bitring vast te maken?

Ik vermoed dat je dan meer druk met je hand uit kan oefenen op het bit, waardoor je ongemerkt sterker inwerkt met je hand zonder een scherper bitje te nemen. Is dit ook zo?

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:05

ik weet dat sommigen het doen om alvast te oefenen om met dubbele teugel te rijden (als voorbereiding op de S&T)

ik heb ook al eens gehoord dat mensen het doen als een paard de teugels gauw uit je handen trekt zodat je ze minder snel laat vieren (klinkt wel vaag...maar goed)

ik doe het trouwens nooit hoor, zie er ook geen nut van in.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:23

Meer grip!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:55

Meer grip voor de ruiter op de teugels dus. Maar als de ruiter meer grip heeft, betekent dat dan dat de ruiter ook sneller sterker inwerkt in de paardemond?

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:59

De meeste doen het idd om te oefenen voor de S&T. Of ze vinden dat ze hun handen stiller houden. Ik denk niet dat de druk beter verdeeld zal worden. Zelf doe ik het niet, beetje onzin!

trisca

Re: Wat is het effect van twee teugels aan hetzelfde bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:00

gewoon complete onzin naar mijn idee...

Meer grip neem je teugels van ander materiaal of met stops... Voor het gevoel met S&T moet je het absoluut niet doen! Je moet dan namelijk juist leren met de ene teugel minder druk te nemen.
Als mensen met S&T de stangteugel net zo zouden gebruiken als de 2e teugel aan een trens....

Bovendien zie je het vaak bij pony's. Daar is S&T niet eens toegestaan. Volgens mij is het nu op wedstrijd ook verboden of heb ik het mis?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:06

Dan kun je lekker hard trekken als je paard moet stoppen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:43

trisca schreef:
gewoon complete onzin naar mijn idee...

Meer grip neem je teugels van ander materiaal of met stops... Voor het gevoel met S&T moet je het absoluut niet doen! Je moet dan namelijk juist leren met de ene teugel minder druk te nemen.
Als mensen met S&T de stangteugel net zo zouden gebruiken als de 2e teugel aan een trens....

Bovendien zie je het vaak bij pony's. Daar is S&T niet eens toegestaan. Volgens mij is het nu op wedstrijd ook verboden of heb ik het mis?

Yep , da mag nie meer!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:24

ik zie het ook wel eens, en denk idd ook dat je dan meer in de mond bezig bent

vind het ook klinklare onzin

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:23

Sorry, maar ben nog steeds niet overtuigd van het antwoord..

Buiten het feit dat mensen kunnen oefenen met dubbele teugel voor S&T hoofdstel (of dat nuttig is of niet laten we maar even helemaal buiten beschouwing )..

Is er een verschil als je je paard mét of zonder dubbele teugel rijdt. Een ander bit beïnvloed het rijden bv, net als een slofteugel en martingaal of thiedemann of... noem maar op.

Is een tweede teugel nuttig, waarom wel of niet?
En als je al met twee teugels aan hetzelfde bit rijdt, heeft dit dan invloed op je teugelhulpen?

@Evita_, kun jij misschien je post toelichten? Is je reactie gebaseerd op ervaring of een bepaalde logica?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:34

volgens mij geeft het totaal geen andere werking van het bit. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat je net zo gevoelig je hulpen door kan geven met twee teugels aan 1 bit...

Het bit gaat scharnieren onder druk, die gaat zich echt niet anders gedragen als je er 2 teugels aan hangt. Dit is wel het geval bij een bit waar de teugels op een andere plek bevestigd kunnen worden zoals een pessoa bit of een thiedeman bit.. Of natuurlijk 2 bitten..

Maar bij bitten met ronde ringen heeft 2 teugelse geen invloed op de werking van het bit..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:02

Het heeft geen effect op de werking van het bit. Als je wat moeite hebt met het op een plek vasthouden van de teugels dan kan je bijvoorbeeld met twee teugels rijden omdat je dan meer grip hebt en de teugels minder makkelijk door je vingers glijden. Het is heel belangrijk dat je de teugels steeds op een lengte houd dit zorgt voor een constante houding en een contstante aanleuning. Als je je hand sluit dan is je hefboom ook groter als je een teugel om je pink heen hebt zitten. dat effect is gewoon groter. Als je dan twee teugels hebt kan je er dus voor kiezen om alleen de boventeugel te sluiten of je onderteugel te sluiten. Boven dan dus voor kleinere inwerking en onder voor grotere inwerking.

wat evita_ daar vermeld vind ik een beetje onzinnig. Aan een teugel kan je namelijk net zo hard trekken als aan twee teugels en dat is echt de rede niet van mensen om met twee teugels te rijden.

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:04

pm miesie eens, die heeft er ook een hele tijd mee gereden!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:36

oosterhoff schreef:
Het heeft geen effect op de werking van het bit. Als je wat moeite hebt met het op een plek vasthouden van de teugels dan kan je bijvoorbeeld met twee teugels rijden omdat je dan meer grip hebt en de teugels minder makkelijk door je vingers glijden. Het is heel belangrijk dat je de teugels steeds op een lengte houd dit zorgt voor een constante houding en een contstante aanleuning. Als je je hand sluit dan is je hefboom ook groter als je een teugel om je pink heen hebt zitten. dat effect is gewoon groter. Als je dan twee teugels hebt kan je er dus voor kiezen om alleen de boventeugel te sluiten of je onderteugel te sluiten. Boven dan dus voor kleinere inwerking en onder voor grotere inwerking.

wat evita_ daar vermeld vind ik een beetje onzinnig. Aan een teugel kan je namelijk net zo hard trekken als aan twee teugels en dat is echt de rede niet van mensen om met twee teugels te rijden.

Het was sarcastisch bedoeld. Ik vind het onzin maar jij kan het veel beter verwoorden dan ik. Maar woorden als; meer grip, hefboom, groter effect, grotere inwerking komen bij verkeerd gebruik van 2 teugels toch neer op hard trekken.

Mijn sarcasme komt voort uit een ervaring van iemand die met 2 teugels ging rijden om zogenaamd te oefenen voor S&T. Ze kon haar paard nog niet eens op haar gewicht terug rijden en toch vond ze het nodig om dat niet eerst te gaan verbeteren. Ik hoop dat ze meeleest...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:40

evita_ schreef:
oosterhoff schreef:

Het was sarcastisch bedoeld. Ik vind het onzin maar jij kan het veel beter verwoorden dan ik. Maar woorden als; meer grip, hefboom, groter effect, grotere inwerking komen bij verkeerd gebruik van 2 teugels toch neer op hard trekken.

Mijn sarcasme komt voort uit een ervaring van iemand die met 2 teugels ging rijden om zogenaamd te oefenen voor S&T. Ze kon haar paard nog niet eens op haar gewicht terug rijden en toch vond ze het nodig om dat niet eerst te gaan verbeteren. Ik hoop dat ze meeleest...

trekken is voor mij dat je je hand naar achteren verplaatst ten opzichte van je lijf.

Meer grip is handig als je paard van nature wat trekt en je moeite hebt met voorwaarts rijden.

hefboom en inwerking heeft te maken met een vaste hand dus ook zeker niet met trekken.

tja bij verkeerd gebrui..... Maar dat kan ook met een teugel.

maa rik snap je best hoor en het zou inderdaat aardig zijn als ze mee leest

September

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:43

Op mijn oude manege deden ze dit vooral bij het inrijden van pony's zodat je niet hard kon trekken aan het bit.. klinkt vaag, ik weet het

Julia

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:25

Ik rijd nu mijn springpony ook met 2 teugels. Ik heb een dubbelgebroken bit met 2 grote ringen aan de zijkant. En in die ring heb ik 2 kleine ringetjes, aan de boven & onderkant. 1 teugel heb ik aan een klein ringetje vast, en de ander in het stuk tussen de 2 ringen. Dit werkt perfect bij mij, aangezien mijn pony erg fel is, & ik heb zelf meer in mn handen & vind dit fijner rijden! Bloos Onzin of niet.. doet er niet toe. k vind het fijn Clown

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:42

DAAHN_ schreef:
Ik rijd nu mijn springpony ook met 2 teugels. Ik heb een dubbelgebroken bit met 2 grote ringen aan de zijkant. En in die ring heb ik 2 kleine ringetjes, aan de boven & onderkant. 1 teugel heb ik aan een klein ringetje vast, en de ander in het stuk tussen de 2 ringen. Dit werkt perfect bij mij, aangezien mijn pony erg fel is, & ik heb zelf meer in mn handen & vind dit fijner rijden! Bloos Onzin of niet.. doet er niet toe. k vind het fijn Clown

Hoho. Dit heeft een heel andere werking. Ik denk iig te weten wat voor bit je hebt en door je teugel in dat ringetje te doen kan je meer inwerken dan met een gewoon bit. de ene teugel heeft dan de gewone werking de andere een hefboompje net als met een pessoa bit.

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:45

@oosterhoff; klopt